Taidoilla on arvoa – yhtäläiset mahdollisuudet nuorille osaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen

Julkaistu: 6.9.2021 7.20Päivitetty: 8.9.2021 7.32
Valokuvassa nuori mies urheiluasussa istuu rappusilla, jaloissa jalkapallo.
Alexander Wessbergin erityisosaaminen on freestylejalkapallo.Kuva: Heidi Turunen

Alexander Wessberg, 26, perusti oman yrityksen ja osallistui Espoon kaupungin ja Talous ja nuoret TAT:in kesäyrittäjä -ohjelmaan. Alexander opettaa Freestyle-futiskoulussaan tekniikkakikkoja ja ”pallon kesyttämistä” lapsille ja nuorille.

Tekijä: Alexander Wessberg ja Janita Uotinen

Alexander Wessberg, 26, pelasi lapsena jalkapalloa, ihaili Maradonan ja Ronaldinhon pallonkäsittelytaitoja ja vertaili omia taitojaan kavereiden kanssa. Näytöntahto ja kilpailuvietti ajoivat harjoittelemaan temppuja jopa tuntikausia. Oma kiinnostus siirtyi perinteisestä jalkapallosta freestyle -jalkapalloon. Se on näyttävien ja vaikeiden pallokikkojen tekemistä.

- Aloitin koulun vuotta myöhemmin kuin oma ikäluokkani. Kuulovamman ja suomenruotsalaisuuden vuoksi kuuluin suomenkielisessä koulussani kahteen vähemmistöön, enkä sopeutunut joukkoon helposti. Pallosta tuli minulle turvasatama ja harjoittelin flow-tilassa ilman ajantajua.

Ensimmäiset esiintymiskokemukset Alexander sai Talent Suomi -kilpailussa, missä hän eteni suoriin lähetyksiin. Hän alkoi esiintyä katutaiteilijana ja eri tilaisuuksissa, voitti yhteensä neljä lajin suomenmestaruutta ja kilpaili maailman freestyle-eliitin joukossa kansainvälisissä kisoissa.

Nyt Alexander on myös yrittäjä. Freestyle-futiskoulussaan hän opettaa tekniikkakikkoja ja ”pallon kesyttämistä” lapsille ja nuorille. Kesällä 2021 hän osallistui Espoon kaupungin ja Talous ja nuoret TAT:in kesäyrittäjä -ohjelmaan. Ohjelma opettaa yrittäjyystaitoja ja tukee nuoria oman yritysidean kokeilemisessa henkilökohtaisella valmennuksella.  

Tarvitsemme koko Espoon yhteistä työtä, jotta kaikkien nuorten taidot saadaan käyttöön

Nuorten yrittäjyystaitojen tukeminen kesäyrittäjäohjelman avulla on osa laajempaa tekojen ja toimenpiteiden kokonaisuutta, jolla rakennamme perustaitoja edistäviä palveluita sekä tuomme taitojen tunnistamisen ja kehittämisen mahdollisuudet nuorille tavoitettaviksi.

- Visiomme on luoda Espoon taitotakuu, jossa kaikilla espoolaisilla nuorilla on yhtäläiset mahdollisuudet perustaitojen kehittämiseen, ja nämä taidot tukevat nuoria opinnoissa, työelämässä, arjessa ja yhteiskunnassa selviämisessä, kertoo Kirsi Eskelinen Työllisyys Espoosta.

Visiota toteutetaan yhteisessä työssä Espoon peruskoulujen, nuorisopalveluiden, maahanmuuttajapalveluiden, Työllisyys Espoon ja Omnian kanssa. Espoon taitotakuussa keskitymme erityisesti niihin 15–30-vuotiaisiin nuoriin, joiden polku kohti jatko-opintoja ja työelämää ei ole suoraviivainen, ja jotka tarvitsevat tukea taitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen.

Perinteisesti kaupunkien työllisyyspalveluissa työttömät nuoret pääsevät erilaisiin taitoja kehittäviin palveluihin. Usein nämä palvelut kuitenkin tulevat mahdollisiksi turhan myöhään. Siksi myös ennaltaehkäisevässä työssä eri koulutusasteilla, maahanmuuttajien perusopetuksessa ja työelämään paluun saattamisen nivelvaiheissa voimme edistää taitojen tunnistamista ja kehittämistä paremmin.

Yhteistä työtä tarvitaan myös, jotta saamme kaikki oppimisympäristöt ja mahdollisuudet käyttöön! Meidän ammattilaisten on katsottava ja tunnistettava osaamisen kerryttämisen paikkoja laajemmin kuin mihin olemme tottuneet. Varsinkin nuorille kertyy taitoja epäformaaleissa ympäristöissä, kuten pelimaailmassa tai itsetehtyjen tuotteiden myymisessä. Miten voimme tunnistaa nämä taidot ja ohjata nuoria niitä kehittävään toimintaan ja palveluihin?

- Laajasti katsomalla ja koko Espoon yhteisellä työllä edistämme nuorten taitojen tunnistamista ja kehittämistä parhaiten.

Taidot ovat hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden pohja

Taitoja ja osaamista kertyy monenlaisissa ympäristöissä ihmisille ikään katsomatta. Taidot ovat ennen kaikkea itseilmaisun keino ja ne edistävät kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Espoon taitotakuussa keskitymme yrittäjyystaitojen lisäksi työnhaku- ja työelämätaitojen sekä digitaalisten taitojen kehittämiseen. Keskittymällä kolmeen osaamiskokonaisuuteen kehitämme nuorten perustaitoja laajasti: taidot nivoutuvat yhteen toisiaan täydentäen ja parantavat edellytyksiä selvitä elämän eri tilanteissa. Taitopakettien sisältöjen lisäksi luomme osaamismerkkikokonaisuuksia, joilla varmistamme, että nuorelle syntyy ymmärrys kertyneestä osaamisesta ja että sillä on tunnustettua arvoa myös jatko-opinnoissa ja työelämässä.

Alexanderille yksilöllisyyttä ja persoonallisuutta korostava freestyle jalkapallo sopi lajina paremmin kuin perinteinen jalkapallo. Lapsuuden pallokikkailu kavereiden kanssa kasvoi identiteetiksi, elämäntavaksi ja lopulta yritystoiminnaksi. Kisamenestysvuosina näkyvyyttä, kontakteja ja sponsorisopimuksia tuli ”kuin tarjottimella”, mutta johdonmukaista ja tavoitteellista yritystoimintaa Alexander on joutunut opettelemaan:

- Yhtäkkiä minua ei lähestytäkään kaikkialla, vaan piti alkaa markkinoida aktiivisesti omaa yritysideaa. Tässä minua auttoi lyhyt työkokemus puhelinmyynnistä parikymppisenä: rohkeus tarttua luuriin ja kertoa oma asia on edelleen tallella. Freestyle -futiskouluja vetäessä hyötyä on ollut myös omien lapsuuden kokemusten jättämästä herkkyydestä tunnistaa erilaisuutta lapsiryhmissä. Kesäyrittäjäohjelmassa tein liiketoimintasuunnitelman ja sain näkökulmia markkinointiin ja asiakkaiden profilointiin. Ohjelma mahdollisti osaamisen jakamisen toisten kesäyrittäjien kanssa. Mentorina toimiminen voisi kiinnostaa minua tulevaisuudessa.

Espoossa tavoitellaan nuorisotyöttömyyden puolittamista vuoden 2022 loppuun mennessä. #NuoretTyöhön -suunnitelmassa lyhennämme ja ennaltaehkäisemme nuorten työttömyysjaksoja kolmen toimenpidekokonaisuuden avulla: tehostamalla palveluohjausta, kehittämättä perustaitoja ja edistämällä työelämämahdollisuuksia.

#OsaaminenNäkyviin -teemaviikkojen kunniaksi haluamme nostaa esiin taitojen ja osaamisen arvoa. Nuoret työhön -suunnitelman Taitotakuu-toimenpidekokonaisuudella edistämme nuorten taitojen kehittämistä ja ymmärrystä omasta osaamisesta sekä kykyä hyödyntää sitä oman oppimisuran rakentamiseen, työllistymiseen ja muuttuvassa työelämässä pysymiseen.

Lisätietoja

Kirsi Eskelinen

Verkostopäällikkö, nuorten työllisyyden edistäminen040 639 3351
  • Yrittäjyys
  • Työllisyys