Espoon vammaispalvelujen asiakkaat tyytyväisiä asumispalveluunsa
Espoon vammaispalvelut toteutti asumispalvelun asukkailleen asumisen tyytyväisyyskyselyn keväällä 2021. Kysely suoritettiin Espoossa sijaitsevissa yksiköissä. Kyselyssä* selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa henkilökunnan saatavuuteen, yksityisyyteen, turvallisuuteen, asunnon viihtyisyyteen, vapaa-ajan toimintaan, sekä pyydettiin antamaan yleisarvosana asumispalveluille.
Asukkaat tyytyväisiä etenkin turvallisuuteen, henkilöstön aikaa toivotaan lisää
Keskeinen kyselyn tulos oli, että asukkaat ovat varsin tyytyväisiä tehostetun palveluasumisen palveluun. Lähes jokaisessa kysymyksessä neljä viidestä (80 %) vastaajasta ilmaisi olevansa tyytyväinen palvelun laatuun.
Parhaimmat arviot annettiin turvallisuuteen ja hygieniaan liittyvissä kysymyksissä: yhdeksän kymmenestä vastaajasta ilmaisi tyytyväisyytensä näihin. Heikoimmat arviot puolestaan annettiin henkilökunnan ajan riittävyyteen liittyviin kysymyksiin, tosin niissäkin tyytyväisiä oli noin seitsemän kymmenestä vastaajasta.
Vastaajittain eriteltynä asukkaat itse olivat keskimäärin tyytyväisempiä asumispalvelun laatuun verrattuna vastauksiin, jonka oli täyttänyt omainen.
Tulosten hyödyntäminen
Vammaispalvelut käsittelee tuloksia palveluntuottajien kanssa huomioiden vastaajien yksityisyydensuojan säilymisen.
Kysely toteutetaan jatkossa vuosittain, jotta voimme arvioida asiakastyytyväisyyden kehittymistä.
Vammaispalvelujen palvelupäällikkö Lena Astala kiittelee asiakkaita aktiivisesta kyselyyn vastaamisesta ja toteaa, että viime vuonna perustettu valvontatiimi toteuttaa monin eri keinoin palvelujen laadunvalvontaa:
”Säännöllinen kysely on oleellinen osa palvelujen laadun hallintaa, ja nyt toteutetun kyselyn avulla olemme saaneet arvokasta tietoa asukkailta ja heidän läheisiltään. Hyödynnämme tuloksia valvontakäyntien yhteydessä ja seuraamme säännöllisesti sovittujen kehittämiskohteiden etenemistä. Tästä on hyvä jatkaa, palvelujen laadun jatkuva parantaminen on yhteinen tavoitteemme Espoossa!”
Lisätietoja: palvelupäällikkö Lena Astala (lena.astala@espoo.fi)
*Kysely lähetettiin vammaispalvelujen pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen asiakkaille, eli mukana olivat asiakkaat, jotka tarvitsevat tukea ympäri vuorokauden. Vastauksia saatiin yhteensä 100, mikä on reilu 20 prosenttia kaikista espoolaisista tehostetun palveluasumisen asiakkaista. Yksikkökohtaiset vastausmäärät olivat melko pieniä, pääosin alle kymmenen vastausta yksikköä kohti. Vastauksista valtaosa (61 %) oli asukkaan ja läheisen yhdessä täyttämiä. Asukkaista 13 % täytti kyselyn itsekseen, ja noin neljännes oli läheisten itsekseen täyttämiä.