Yhteiskäytöllä eroon omasta autosta

20.5.2021 10.51Päivitetty: 18.1.2022 7.09
Mies seisoo yhteiskäyttöauton edessä puhelin kädessään.
Kuva: Pintaliitodesign

Espoossa on käynnissä kokeiluja, jotka tuovat taloyhtiöihin yhteiskäyttöisiä tavarapyöriä ja autoja. Sähkötavarapyörästä tuli lasten suosikki, kotipihaan ilmestynyt yhteiskäyttöauto taas sai pohtimaan oman auton tarpeellisuutta.

”Pois alta!”-huuto kajahtaa Tapiolan Otsonkalliolla, kun joukko pihan lapsia kiitää kävelytietä upouuden tavarapyörän etulaatikossa alamäkeen.

Taloyhtiön pyöräkellariin on ilmestynyttä uudenkarheaa Babboe Curve Mountain -tavarapyörää koeajetaan ahkerasti. Asukkaiden yhteiskäytössä oleva pyörä kiipeää neljänkin lapsen kuormalla ketterästi korkealla mäellä sijaitsevalle pihalle.

Kuva: Petja Partanen

– Siinä on markkinoiden tehokkain moottori, kehuu pyöräkokeilun puuhamies, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Ville Voltti.

Voltti opastaa taloyhtiön tavarapyöräilijät nopeasti uuden ajopelin saloihin: miten toimivat pyörän vaihteet ja seisontajarru, miten pyörä varataan sähköisellä varausjärjestelmällä ja kuinka toimii varaajan kännykällä avautuva pyöräkellarin avainlokero. Kolmen kuukauden kokeilujakson tavoite on selvä.

– Tavoitteena on löytää hinnoittelumalli, jolla asukkaat voisi hankkia pyörän pysyvästi käyttöönsä, Voltti kertoo.

Otsonkallion tavarapyörä on yksi keväällä 2021 käynnissä olevista Espoon kaupungin ja yritysten yhteistyössä toteuttamista kokeiluista, joissa etsitään jakamistalouden malleja Espoon naapurustojen yhteiskäyttöisille kulkuneuvoille.

Taloyhtiöauto korvaa omaa

Espoon Asuntojen kolmessa kerrostalossa taas kokeillaan autojen yhteiskäyttöä. Yhteiskäyttöautoja on ollut maaliskuusta 2021 alkaen tarjolla kolmen kiinteistön parkkipaikalla: Matinkylässä Markkinakadulla ja Matinkalliossa sekä Perkkaalla Komentajankadulla.

– Kaikissa kolmessa autossa on kymmeniä rekisteröityneitä käyttäjiä, kertoo autot toimittaneen Omagon toimitusjohtaja Joel Virpi.

Yhteiskäyttöauto kattaa hyvin varsinkin satunnaisten autoilijoiden tarpeet. Joissain taloyhtiöissä Omago-autojen käyttöaste on jo 30 prosentin luokkaa, eli auto on ajossa 8 tuntia päivässä.

– Se korvaa jo monta yksityisautoa. Omat autot seisovat pysäköitynä tyypillisesti 97–98 prosenttia ajasta, Joel Virpi muistuttaa.

Aivan näin ahkerassa käytössä Espoon asuntojen autot eivät kolmen kuukauden pilotin puolivälissä vielä ole. Käyttäjät löytävät uuden liikkumismuodon yleensä ajan kanssa.  Käyttötilastot kuitenkin paljastavat, että pilottijakson ahkerimmalla käyttäjällä yhteiskäyttöauto on ollut huhtikuussa ajossa jo lähes päivittäin.

Yksi Matinkallio 8:n Omago-auton käyttäjiksi rekisteröityneistä on Timo Vuorelma. Vaikka Vuorelmalla on sekä oma auto että moottoripyörä, tuli myös taloyhtiön pihan yhteiskäyttöauto tarpeeseen.

– Oma auto oli reilun kuukauden poissa käytöstä, Vuorelma selvittää.

Auton varaussovellus kertoo, että Vuorelma on tehnyt yhteiskäyttöautolla seitsemän matkaa, puolesta tunnista aina viiteen tuntiin. Pisin matka suuntautui Lahteen.

Aikaisempaa kokemusta yhteiskäyttöautoista ei Vuorelmalla ollut, mutta ensikokemus on positiivinen. Auton sai käyttöönsä aina kun tarvitsi.

– Nyt muutkin ovat alkaneet käyttää autoa, sen näkee ajossa joka päivä, Vuorelma kertoo.

Pilotista osaksi arkea

Otsonkallion pyörän koeajotilaisuuteen kokoontunut pihaparlamentti vahvistaa, että sähköavusteinen tavarapyörä korvaa monilla matkoilla henkilöauton. Kyytiin mahtuvat niin ostokset kuin lapset, ja sähkömoottori tasoittaa ylämäet. Ville Voltilta kysellään vielä, sopiiko myös perheen lastenhoitajan käyttää pyörää. Se sopii.

– Maksimi varausaika on 12 tuntia, ja yöksi pyörä pitää tuoda kotiin, Voltti valistaa.

Talon asukkaille sähkötavarapyörä on ennestään tuttu laite, sillä taloyhtiö oli jo pari vuotta sitten mukana vastaavassa kokeilussa. Kokeilupyörä oli suosittu, mutta tuolloin ei päästy yksimielisyyteen siitä, hankitaanko pyörä omaksi, ja miten sen kunnossapito järjestetään.

Vapaus Bikesin tarjoama ratkaisu on huoleton, sillä pyörän mukana tulee valmis varausjärjestelmä ja yritys hoitaa myös pyörän kunnossapidon. Työsuhdepolkupyöriä toimittava yritys tekeekin kokeilujakson päätteeksi taloyhtiölle tarjouksen jatkosta.

Myös Omago neuvottelee pilottijakson päätteeksi Espoon Asuntojen kanssa siitä, tulisiko kokeilusta pysyvä lisä asukkaiden liikkumismuotoihin.  Joel Virpi kertoo, että taloyhtiöautot ovat operaattorille kannattavaa liiketoimintaa, jos ne ovat käytössä yli 100 tuntia kuukaudessa. Espoon asuntojen autojen käyttäjämäärät ovat ilahduttavasti kasvussa.

Taloyhtiöautojen lisäksi Omago on kevään aikana tuonut Espoon katukuvaan myös ns. alueautoja, joilla voi kurvailla kuka tahansa.

– Alueautoja meillä on Espoon keskuksessa, Leppävaarassa, Matinkylässä ja nyt myös Otaniemessä, Virpi kertoo.

Taloyhtiöautojen perusmaksusta huolehtii yleensä taloyhtiö, alueautot taas ovat kaikkien alueella asuvien käytössä 30 euron kuukausimaksulla. Vastaavan oman ajokin kuukausikulut laskettaisiin sadoissa euroissa, kun lasketaan yhteen lainan lyhennykset, vakuutukset, huollot ja uuden auton arvon aleneminen.

Moottoripyörästään ei Timo Vuorelma luopuisi, mutta oman auton saattaisi yhteiskäyttöauto korvata.

– Hyvä juttuhan se on. Jos palvelu kasvaa isommaksi, voisi olla erilaisia autoja eri tarpeisiin, Vuorelma pohtii.

Nyt koiraharrastus edellyttää omaa autoa, mutta jos kotieläinten kuljetuksen mahdollistava yhteiskäyttöinen farmariauto olisi lähimaastossa, olisi omasta autosta luopuminen Vuorelmalle aivan realistinen vaihtoehto.

Molemmat pilotit ovat osa Espoon kierto- ja jakamistaloutta edistävää 6Aika KIEPPI-projektia. Kiertotalouden edistäminen on yksi keino leikata liikenteen päästöjä ja tehdä Espoosta hiilineutraali kaupunki vuoteen 2030 mennessä.

– Pilottien avulla saamme arvokasta tietoa kaupunkilaisten tarpeista ja palvelujen toimivuudesta, KIEPPI-hankkeen erityisasiantuntija Mia Johansson Espoon kaupungilta kertoo.

Tavarapyörä- ja yhteiskäyttöautojen pilotit ovat osa 6Aika KIEPPI -projektia, joka kehittää yhdessä yritysten kanssa Espooseen uusia kierto- ja jakamistalouteen perustuvia ratkaisuja.