Takaisin tapahtumahakuun

Gerda Thesleff

Gerda Thesleff, maljoja ja maljakko, 1920-luku. Collection Kakkonen
Gerda Thesleff, maljoja ja maljakko, 1920-luku. Collection KakkonenKuva: © Ari Karttunen / EMMA

Aika

25.11.2026–26.11.2028 EET/EEST11.00–17.00 EET/EEST

Hinta

  • 20/10 €, alle 18-vuotiaille vapaa pääsy.

Maksuton Kaikukortilla

Maksuton Museokortilla

Järjestäjä

EMMA

Suomalaista lasi- ja keramiikkataidetta kauppaneuvos Kyösti Kakkosen kokoelmasta esittelevä Collection Kakkonen saa rinnalleen keramiikkataiteilija Gerda Thesleffin (1871–1939) näyttelyn. Thesleff on yksi kokoelman varhaisimpia taiteilijoita ja suomalaisen keramiikkataiteen edelläkävijä. Nyt hänen tuotantoaan nähdään ensimmäistä kertaa museonäyttelyssä.

Gerda Thesleff opiskeli Taideteollisuuskeskuskoulussa 1898–1906 ja jatkoi opintojaan Iris-keramiikastaan tunnetun Alfred William Finchin oppilaana. Thesleff loi omintakeisen tyylin, joka poikkesi hänen aikalaisistaan. Hän käsitteli käsin dreijattujen astioidensa pintoja kuin kanvasta, jolle hän maalasi vapain siveltimenvedoin erilaisia kuva-aiheita. Keramiikan pintaa kuvittavat niin oliivimetsät, sypressikukkulat kuin viiniköynnöksiä pursuilevat maisemat. Monet aiheet ja värit ovat lähtöisin Gerdan ja hänen siskonsa, kuvataiteilija Ellen Thesleffin matkoista ja elämästä Italian Toscanassa. Vaikka Gerda teki pitkän uran itsenäisenä keramiikkataiteilijana, hän on kuitenkin taidehistoriassa jäänyt kuuluisan sisarensa varjoon.

Collection Kakkosessa avautuvan näyttelyn kuraattoreina toimivat keramiikkataiteilija Åsa Hellman ja filosofian tohtori, taidehistorioitsija Hanna-Reetta Schreck.

“Gerda teki taidetta aikana, jolloin taiteilijana toimiminen ei vielä ollut naiselle itsestäänselvyys. Hän eli yhdessä kuvataiteilijasisarensa Ellenin kanssa kansainvälistä ja taiteellista elämää, jossa matkustaminen ja paikanvaihdokset tarjosivat keinoja haastaa normeja ja omaksua uusia vaikutteita”, Hanna-Reetta Schreck kuvailee.

”Gerda oli suomalaisen keramiikkataiteen pioneeri ja maamme ensimmäisiä studiokeraamikkoja. Hänen persoonallinen tyylinsä inspiroi edelleen nykykeraamikkoja 100 vuotta myöhemmin”, Åsa Hellman kertoo.