Ohjaus perusopetuksessa - Laadukkaan ohjauksen malli

Espoossa toimitaan koko koulu ohjaa -periaatteella. Ohjaus kuuluu kaikkien oppiaineiden opetukseen ja koulun koko henkilökunnan tehtäviin. Rohkaiseva ohjaus ja kannustava palaute lisäävät oppilaan luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa sekä edistävät kiinnostusta ja halua laajentaa ja syventää oppimaansa. Oppimisen haasteisiin vastataan kehittämällä oppilaan vahvuuksia edelleen. Ohjaustoiminta muodostaa koko perusopetuksen ajan kestävän, perusopetuksen jälkeisiin opintoihin ulottuvan jatkumon. Espoon ohjaussuunnitelma koostuu tällä sivulla olevasta laadukkaan ohjauksen mallista ja koulukohtaisesta ohjaussuunnitelmasta, joka on koulun lukuvuosisuunnitelman liite. Oppilaan tehtävä on osallistua opetukseen, suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. Oppilas on aktiivinen toimija. Hän oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. Ohjauksen tavoitteena on tukea oppilasta pystymään omaan parhaimpaansa. Oppilaan huoltajan tehtävänä on tukea nuoren suoriutumista koulupolun aikana yhteistyössä koulun aikuisten kanssa. Huoltaja vastaa siitä, että nuori suorittaa oppivelvollisuutensa. Oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.

Miten laadukas ohjaus käytännössä toteutetaan? 

Vuosiluokilla 1–2 oppilaanohjaus toteutuu kiinteänä osana muuta opetusta ja koulun toimintaa. Oppilaanohjauksesta vastaa luokanopettaja yhdessä muiden opettajien kanssa. Ohjauksella edistetään oppilaiden opiskeluvalmiuksien ja -taitojen kehittymistä sekä tuetaan vähitellen kasvavaa vastuunottoa koulutyöstä sekä omista tehtävistä ja tavaroista. 

Vuosiluokilla 3–6 oppilaanohjaus toteutuu pääasiassa eri oppiaineiden opetuksen ja koulun muun toiminnan yhteydessä. Oppilaanohjaukseen voidaan myös varata oppitunteja koulun opetussuunnitelmassa päätetyllä tavalla. Oppilaanohjauksesta vastaa luokanopettaja yhdessä muiden opettajien kanssa. Oppimisympäristönä oman kouluyhteisön ja lähiympäristön lisäksi voivat toimia lähiseudun yritykset ja muut yhteistyötahot.

Vuosiluokilla 7–9 oppilaanohjauksen tehtävänä on tukea oppilaiden siirtymistä vuosiluokkien 7–9 oppimisympäristöön ja työskentelytapoihin. Vuosiluokkien 7–9 aikana jokaista oppilasta ohjataan edelleen kehittämään oppimaan oppimisen taitojaan ja opiskeluvalmiuksiaan. Oppilaita autetaan hahmottamaan valintojen vaikutusta opintoihin ja tulevaisuuteen. Oppilaanohjauksen tehtävänä yhdessä muiden oppiaineiden kanssa on selkeyttää opiskeltavien oppiaineiden merkitystä jatko-opintojen ja työelämätaitojen kannalta sekä laajentaa oppilaiden käsityksiä työelämästä, työtehtävistä, yrittäjyydestä ja tulevaisuuden osaamistarpeista. Päävastuu oppilaanohjauksen toteuttamisesta on oppilaanohjaajalla.

Vuosiluokilla 7.–9. oppilaanohjaus muodostuu opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti luokkamuotoisesta ohjauksesta, henkilökohtaisesta ohjauksesta, pienryhmäohjauksesta ja työelämään tutustumisesta. Lisäksi oppilaanohjaukseen kuuluu ohjaus koulupolun siirtymävaiheissa sekä oppivelvollisuuden suorituksen valvominen yhdessä huoltajan kanssa. Tavoitteena on, että jokaiselle oppilaalle löytyy jatko-opiskelupaikka, jossa oppilas jatkaa oppivelvollisuuden suorittamista perusopetuksen jälkeen. Osana ohjausta toimivat erilaiset vierailijat koululla sekä vierailukäynnit oppilaitoksiin ja yrityksiin. 

Ohjaus koulupolun siirtymävaiheissa

Laadukasta ohjausta saa kaikilta koulun aikuisilta

Espoossa toimitaan Opetushallituksen laadukkaan ohjauksen kriteerien mukaisesti 

Opetussuunnitelman perusteiden mukaan ohjaussuunnitelmassa kuvataan oppilaanohjauksen järjestämisen rakenteet, toimintatavat, työn ja vastuunjako sekä työskentely monialaisissa verkostoissa, kodin ja koulun yhteistyö ohjauksessa, tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus, jatko-ohjaus perusopetuksen jälkeisiin opintoihin, työelämäyhteistyö sekä työelämään tutustumisen järjestelyt. Suunnitelman tehtävä on vahvistaa ohjauksen toteutusta, koordinointia ja johtamista. 

Espoon ohjaussuunnitelma koostuu laadukkaan ohjauksen mallista ja koulukohtaisesta ohjaussuunnitelmasta, joka on lukuvuosisuunnitelman liite. Ohjaus perustuu opetussuunnitelmaan ja Opetushallituksen hyvän ohjauksen kriteereihin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Valtakunnallisten kriteerien tavoitteena on varmistaa lasten ja nuorten ohjauksen jatkumo tasapuolisesti ja saavutettavasti asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta. Hyvän ohjauksen kriteereissä on huomioitu Elinikäisen ohjauksen strategian(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) tavoitteet ja toimenpidesuositukset. 

Koulukohtainen ohjaussuunnitelma tehdään yhteistyössä koulun henkilökunnan, oppilaiden, huoltajien ja sidosryhmien kanssa ja ohjaussuunnitelman tavoitteiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti. 

Seuraavat kuvat ovat OPH:n tuottamista valtakunnallisista hyvän ohjauksen kriteereistä ja kuvaavat hyvän ohjauksen tavoitteita merkityksellisen elämän ja jatkuvan oppimisen tukemiseksi sekä hyvän ohjauksen kriteerejä.

Lisätietoja Hyvän ohjauksen kriteereistä OPH:n sivulta: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvan-ohjauksen-kriteerit-0(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) 

Hyvän ohjauksen tavoitteet kuvana. Kuva: Opetushallitus

Hyvän ohjauksen kriteerit (Lähde: Opetushallitus)

Hyvän ohjauksen kriteereissä on huomioitu Elinikäisen ohjauksen strategian tavoitteet ja toimenpidesuositukset, jotka ovat

  • saavutettavuus ja asiakaslähtöisyys
  • digitaalisuus
  • laadukkuus
  • yhdenvertaisuus ja kestävyys
  • monialaisiuus ja koordinointi
  • tietoon perustuva ohjaus.
Hyvän ohjauksen kriteerit kuvana. Kuva: Opetushallitus