Ylioppilaiden ajatuksia lukiosta ja opiskelusta keväällä 2024
Keväällä 2024 Espoon lukioista valmistui 1580 ylioppilasta, heidän joukossaan Olli, Fanni, Aaro, Joanna, Daniel ja Ville. He kertovat ajatuksiaan lukiosta, opinnoista ja ylioppilaskokeista. He myös antavat kokeneemman neuvoja ja vinkkejä lukiossa vielä oleville tai sitä aloittaville.

Olli Pohjola sai ylioppilaskirjoituksista Espoon lukioiden parhaat tulokset: 8 laudaturia ja yhden eximian.
Kun nyt valmistun ylioppilaaksi, olo on helpottunut, kun tiedän, että viimeisen kolmen vuoden urakka on virallisesti ohi. Muutos on kuitenkin haikea.
Lukioajalta ei mitään yhtä tiettyä parasta muistoa, mutta opintomatkoilla muiden opiskelijoiden kanssa oleminen oli yksiä lukion kohokohdista. Olin Ranskassa kielikurssiin liittyen ja eri paikoissa Suomessa (esim. Olkiluodossa) fysiikan reissun puitteissa.
Otaniemen lukiossa parasta oli mahdollisuudet perehtyä haluamiinsa aiheisiin laajan kurssitarjottimen ja monipuolisen opetuksen kautta. Lukioaikana opin ihmisenä, että on hyvä pyrkiä nöyryyteen sekä muita että itseään kohtaan.
Aktiivisuus lukion aikana helpotti yo-kokeisiin valmistautumista
Olen aina tykännyt opiskelemisesta ja kouluelämästä. Koska olin aktiivisena lukion opintojaksoilla, ei loppujen lopuksi tarvinnut paljoakaan valmistautua ylioppilaskokeisiin. Opintojaksojen sisältöjen kertauksen lisäksi tutkin kuitenkin vanhoja yo-kokeita, jotta vastaustyyli tulisi tutuksi.
Opiskeluun hyvää vastapainoa toivat kaunokirjallisten teosten lukeminen, liikkuminen/urheilu sekä ystäviin ja tuttuihin yhteydessä oleminen.
Huippuarvosanoja merkittävämpää opittu sisältö
Erinomaisilla arvosanoillani saan niillä varmistettua mieluisan opiskelupaikan, mutta sitä merkittävämpää on opittu sisältö niiden takana. Esimerkiksi lukiossa kartuttamaani kielitaitoa pyrin käyttämään tulevaisuudessakin.
Seuraavan vuoden olen asepalveluksessa, jonka jälkeen suuntaan mitä todennäköisimmin Aalto-yliopiston tekniselle puolelle.
Keskity jo lukion alussa opiskeluun
Juhlistan valmistumistani viettämällä aikaa perheen ja ystävien kanssa sekä perinteisillä ylioppilasjuhlilla.
Neuvoisin lukion aloittavia, että kannattaa lukion alussakin keskittyä opiskeluun, sillä se helpottaa huomattavasti kirjoituksiin valmistautumista ja vähentää opiskelun kuormittavuutta pidemmän päälle.

Fanni Grönlund on maajoukkuetason golffaaja. Hän sai täydet pisteet psykologian ylioppilaskokeesta ainoana Suomessa. Hänet palkittiin 30.5.2024 Opetushallituksessa psykologian valiovastaajana.
Suoritin lukion neljässä vuodess. Minusta tuntuu ihan älyttömän ihanalta valmistua ylioppilaaksi, koska olen ollut vuoden pidempään lukiossa kuin ihmiset, jotka ovat aloittaneet mun kanssa samaan aikaan.
Jos lukioajan parhaista muistoista täytyy sanoa yksittäisiä päiviä, niin vanhojen tanssit ja penkkarit ovat jääneet mieleen. Mutta yleisesti ottaen olen nauttinut arjesta, jota lukiossa voi elää.
Tärkein oppi lukiosta ihmisenä, että pitää olla oma itsensä, vie todella pitkälle ja se kannattaa aina.
Lukion ja urheilun yhdistäminen on onnistunut todella hyvin; ei ole ikinä ollut mitään ongelmia ja aina on saanut tukea. Olen aina saanut vapaata lukiosta golfreissujen takia.
Kunnia opettajalle huipputuloksesta
Psykologian ylioppilaskokeeni täysistä pisteistä täytyy antaa isoin kunnia Pia Kuntaselle. Kaikki tykkää olla olla hänen tunneillaan. Pia osaa selittää tarkasti kaikkia asioita.
Minua kiinnosti psykologia. Kyllä mä sitä luin ylioppilaskokeisiin, mutta en älyttömiä määriä, en päivittäin enkä useampaa tuntia kerrallaan. Luin kirjat kuitenkin läpi.
Yllätyin, että sain ihan täydet pisteet. Aiemmin Pia on lähettänyt täysillä pisteillä vastauksia, mutta ne ovat tippuneet Ylioppilastutkintolautakunnassa. Olin sanonut yhdelle mun kaverille, että mun tavoite on kirjoittaa valiovastaajan vastaukset, mutta en silloin tietenkään voinut tietää, että tapahtuuko se.
Neljäksi vuodeksi Yhdysvaltoihin
Lähden syksyllä Jenkkeihin pelaamaan golfia ja opiskelemaan neljäksi vuodeksi, jonka jälkeen mulla on kandidaatin tutkinto tehtynä. En välttämättä opiskele Yhdysvalloissa psykologiaa, mutta Yhdysvaltojen jälkeen ei voi ikinä tietää.
Annan neuvoksi tuleville lukiolaisille, että mene lukioon ilman ennakkoluuloja, mene avoimin mielin ja ole oma itsesi. Se on kliseistä ja minulle on varmasti sanottu samaa etukäteen, mutta sen ymmärtää lukion aikana.

Aaro Mäkelä on paraurheilija, joka oli ehdolla Pariisiin paralympialaisiin. Aaron laji on pöytätennis. Aaroa kuvaillaan ihailtavan sinnikkääksi ja koulumyönteiseksi. Hän sai Leppävaaran lukion Vuoden urheilija -palkinnon.
Minusta tuntuu hienolta saada lukio suorittua. Samaan aikaan tuntuu myös vähän haikealta, että selkeä koulunkäynti loppuu ja pitää alkaa miettimään isommin tulevaisuuden suunnitelmia.
Lukioajoista jäivät mieleen penkkarit. Penkkaripäivä oli hieno. Myös jokaisen ylioppilaskirjoitusten jälkeen oli hyvä ja helpottunut olo, kun iso työrupeama loppui ja olin tyytyväinen koesuorituksiin.
Lukiossa olen oppinut tekemään määrätietoisesti töitä ja saanut itsevarmuutta siihen, että selviän, vaikka välillä tuntuisi raskaammalta.
Urheilun ja lukio yhdistäminen sujui hyvin
Hain Leppävaaran lukioon, koska siellä on urheilulinja ja se on lähellä kotiani. Leppävaarassa Urheilun ja lukion yhdistäminen sujui hyvin. Pystyin treenaamaan aamuisin ja kilpailumatkoista ja leireistä johtuviin poissaoloihin suhtauduttiin hyvin. Koulu sujui samalla hyvin, kun kävin lukion 4 vuoteen. Leppävaaran lukiossa kaverit olivat kivoja.
Urheilussa tavoitteena on pysyä terveenä, pystyä treenaamaan kovaa ja kehittyä kansainväliseksi kilpapelaajaksi. Opintojen suhteen haluaisin päästä opiskelemaan yliopistoon mielellään jotain yhteiskunnallista aihetta.
Nauti nuoruudesta
Neuvoisin tulevia lukiolaisia, että kannattaa tehdä tasaisesti töitä koko lukion ajan, jotta pärjää kirjoituksista, mutta samalla pitää nauttia vielä nuoruuden vapaudesta.

Joanna Räikköstä kuvataan ihanaksi ilopilleriksi, joka lukio-opintojensa aikana vaikutti positiivisesti lukion ilmapiiriin urheiluseura Viestin puheenjohtajana. Joanna viettää välivuoden Euroopassa ja sen jälkeen hän menee opiskelemaan yliopistoon psykologiaa.
Ylioppilaaksi valmistuminen tuntuu tosi hyvältä ja hienolta; olen saavuttanut tämän määränpään. Tuntuu myös todella oudolta. Olen nähnyt sukulaisten ylioppilasjuhlia ja he ovat aina vaikuttaneet niin aikuisilta ja isoilta. Olen puhunut kavereideni kanssa, että yhtään ei ole niin iso olo kuin mitä on vaikuttanut muiden lakkiaisissa. Eikä mulla ole yhtään aikuinen olo.
Tapiolan lukiossa parasta avoimuus ja yhteisöllisyys
Tapiolan lukion ovat käyneet isoveljeni, isäni, tätini ja serkkuni. Olin kuullut siitä hyvää ja siksi hain sinne. Kävin Lauttasaaren yläasteen ja halusin lähteä saarelta, tutustua uusiin ihmisiin ja avartaa sitä kuplaa, missä elää.
Tapiolan lukiossa parasta oli avoimuus ja yhteisöllisyys. Ihmiset saivat olla omia itsejään. Ikäluokkien välillä on ystävyyttä ja kommunikaatiota. Isoveli kävi Tapiolan lukion. Pääsin tutustumaan hänen kauttaan vuotta vanhempiin ja olin tervetullut siihen joukkoon.
Paras muisto lukioajoista ovat vanhojen tanssit. Se oli mieletön kokemus; koko se yhteisöllisyys, mikä meidän ikäryhmällämme tuli siinä vanhojen tanssien aikana. Se koko päivä oli uskomaton ja ihana, just sellainen mitä oli aina unelmoinut. Penkkarit olivat myös todella hauska. Paras lukiomuisto on ylipäätään arki ja välitunnit ja kavereiden kanssa oleminen oli ihanaa lukiossa.
Toimintaa ja tapahtumia järjestämässä
Olin Tapiolan lukion urheiluseura Viestin puheenjohtaja yhdessä toisen opiskelijan kanssa. Viesti järjestää liikuntaa ja yhteisöllisyyttä kasvattavia tapahtumia koulun ohella (välitunneilla ja koulun jälkeen). Sitä kautta pääsi tutustumaan myös nuorempiin opiskelijoihin. Olin tosi iloinen, että menin mukaan Viestiin.
Viestissä pääsimme todella vapain käsin suunnittelemaan tapahtumia. Tavoitteena on lisätä yhteisöllisyyttä ja liikuntaa arkeen. Järjestimme esimerkiksi köydenvetokisan luokkien kesken, olympialaisia sekä pelejä aulaan. Tässä opintojen lopussa tehtiin lopputapahtuma. Vuokrasin pomppulinnan, joka ei ollutkaan pomppulinna - sellaisen pomppupelin ja sumopukuja. Ostettiin myös pullaa kaikille. Porukka tykkäsi tapahtumasta. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa ja se toi yhteisöllisyyttä.
Panostin tosissani ylioppilaskirjoituksiin
Tiesin jo lukion alussa, että panostan ylioppilaskirjoituksiin, koska olen päättänyt ennen lukiota, että haen yliopistoon lukemaan psykologiaa. Tiesin, että sinne ei ole helppo päästä ja pitää kirjoittaa. Valitsin aineet sen mukaan.
Kirjoitin pitkän matematiikan, äidinkielen, psykologian, historian, pitkän ranskan, pitkän englannin. Kirjoituksista jäi hyvä maku: kirjoitin psykologiasta, matematiikasta ja äidinkielestä L:n. Pitkästä ranskasta sekä englannista ja historiasta kirjoitin E:n.
Panostin kirjoituksiin todella paljon. Valmistauduin hyvin ylioppilaskokeisiin lukion alusta lähtien. Kun lukeminen oli pitkäjänteistä, niin itse yo-kokeisiin lukeminen ei ollut niin raskasta. Luin ylioppilaskokeisiin joka päivä enkä pitänyt välipäiviä. Koin onnistumisia yo-kokeissa, mutta olen todella kriittinen itselleni opiskelujen suhteen enkä ole ihan kaikkiin eximioihin tyytyväinen.
Pääsin Helsingin yliopistoon opiskelemaan psykologiaa todistusvalinnalla Helsinkiin ja Turkuun. Tavoitteenani on sitten lukea itseni psykoterapeutiksi.
Välivuodeksi Eurooppaan
En kuitenkaan ota vielä opiskelupaikkaa vastaan, vaan pidän välivuoden. Sain aikamoisen paineen itselleni kirjoituksista, koska en halua uusia enkä voi uusia. Olen nimittäin lähdössä välivuonna ulkomaille. Menen interrailaamaan kahdeksi kuukaudeksi ja sitten muutan Ranskaan 10 kuukaudeksi. Kirjoitusten jälkeen olen työskennellyt kahvilassa ja työskentelen koko kesän kerätäkseni rahaa ulkomaan matkaan.
Juhlan ja neuvojen aika
Odotan innolla ylioppilasjuhliani. Juhliini on kutsuttu 130 vierasta. Kotijuhlien jälkeen mennään kavereiden kanssa Vanhalle ylioppilastalolle.
Annan neuvoksi nuoremmille lukiolaisille, että mitä enemmän kursseilla pitkäjänteisesti tekee duunia, sitä helpompaa tulee olemaan kirjoitusten suhteen. Mutta lukio ei ole kaikki kaikessa. Nauti lukioajasta. Mulla oli ainakin hauska lukio, sain paljon kavereita ja tehtiin kaikkea hauskaa yhdessä. Lukio ei kestä kauaa. Ota siitä ajasta kaikki irti. Älä stressaa, onko se maailman parasta aikaa. Elä päivä kerrallaan. Yritä elää hetkessä, niin vaikeaa kuin se onkin.


Ville Simonen osoitti lukioaikana aktiivisuutta myös muissa kuin akateemisissa pyrkimyksissä. Hän suoritti musiikin lukiodiplomin ja on ollut joko esiintymässä tai hoitamassa äänitekniikkaa käytännössä kaikissa koulun tapahtumissa. Hän myös voitti lukioaikanaan etisläisten kavereidensa kanssa Nexus Hackathonin.
Kun valmistun ylioppilaaksi, tunne on hyvin melankolinen. Toisaalta on aihetta suureen iloon saavutusten ja koetuksien jälkeen, mutta toisaalta kaikki saapuvat päätökseen. En tule kokemaan enää samanlaisia oppitunteja, opettajien tapaa opettaa, hyppytunteja auditoriossa, kiihkeitä pelejä Tyrmässä, enkä koeviikon tuomaa yhdistelmää rauhallisuudesta ja pelosta.
Olen ylpeä lopputuloksesta, mutta minusta tuntuu, että nautin enemmän matkasta tänne kuin valkolakin asettamisesta päähäni. Kokonaisuudessaan olen todella tyytyväinen ja iloinen, mutta asetan silti lakin päähäni hieman haikein fiiliksin.
Olen oppinut lukioajoista äärimmäisen paljon, mutta tärkeimpänä oppina pidän empatiakykyä. Opin käsittelemään omia tunteitani paremmin ja olemaan kärsivällinen ymmärtämällä muiden tunteet paremmin.
Parasta muistoa koko lukioajalta on hyvin vaikea päättää, mutta kokonaisuudessaan olen nauttinut abivuodesta hyvin paljon. Tunsin yhteisön hyvin ja olin saanut ympärilleni mahtavan kaveripiirin, joka sai miltei minkä vain tilanteen tuntumaan mukavalta. Sanoisin kuitenkin, että parhaita yksittäisiä muistoja olivat abitelttailu, AGT-matka Tallinnaan (Abi Goes Tallinn on Suomeen muodostunut abiturienttien perinnematka Tallinnaan viimeisen ns. oikean koulupäivän - penkinpainajaisten jälkeen) ja kirjoitusten jälkeiset juhlimiset. Kaikki tapahtumat olivat mahtavia ystävieni ansiosta, sillä pääsin jakamaan onnen heidän kanssaan.
Etelä-Tapiolan lukiossa parasta opettajat ja ilmapiiri
Hain Etikseen pitkälti ystävieni houkuttelemana. Tiesin myös lukion hyvistä kirjoitustuloksista.
Etiksessä ehdottomasti parasta olivat opettajat ja ilmapiiri, jonka he onnistuivat luomaan. Pohtiessani koulumme kuuluisaa yhteishenkeä - Etishenkeä, ymmärsin sen, että lopulta opettajilla on valtavan suuri rooli koulun yhteishengelle. Opettajat ovat erittäin hyvä oppilaita yhdistävä tekijä, joten opettajat voivat synnyttää yhteyksiä toisilleen tuntemattiomien oppilaiden välille. Etiksen yhteishengen peruskallio ovat vannoutuneet ja pätevät opettajat, jotka vuosi toisensa jälkeen luovat koulun, jossa on mukava opiskella ja viettää nuoruutta.
Musiikkia lukiossa
Ensikosketus musiikkiin tuli 7. luokalla koulun musiikissa. Valitsin 8. luokan pitkäksi valinnaiseksi musiikin ja opin siellä paljon yleistaitoja. Jatkoin musiikkia lukiossa ja kiinnostuin myös tekniikan hoitamisesta. Aloitin myös kitaran soiton lukion alussa.
Soitan kitaraa, bassoa ja toisinaan rumpuja. Laulan toisinaan, mutta soitan silti pääsijaisesti. Soitan siis bändissä, jonka muodostin lukion aikana ystävieni kanssa.
Musiikkidiplomissani soitin akustista kitaraa ja lauloin kolme cover kappaletta. Lauloin alternative folkkia, akustista poppia & alternative indie poppia. Valitsin itselleni mieluisat kappaleet, jotka eivät olleet liian vaikeita suorittaa yksin. Hoidin myös ääni- ja valotekniikan esityksessäni itse.
En kuitenkaan ajatellut lähteä opiskelemaan musiikista ammattia, mutta saatan silti työskennellä sen parissa mm. mixaamalla ja hoitamalla äänitekniikkaa, mutta soittamisesta ei minulle uraa tule.
Nexus Hackathon raskas mutta mielenkiintoinen
Nexus Hackathon järjestettiin syksyllä 2022. Nexus Hackathonissa lukiolaiset saivat innovaatiohaasteita Roviolta, Vattenfallilta ja MinnaLearnilta. Hackathonin haasteissa kororostuivat vastuullisuusteemat (lue lisää: Nexus Hackathon haastoi lukiolaiset innovaatiokilpailuun – voittajatiimi kehitti sovelluksen nuorten someongelmiin - Design Helsinki(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)).
Entiset etisläiset olivat Nexuksen työtiimissä ja tulivat markkinoimaan koulullemme, jolloin ensi kertaa kuulin siitä. Lähdimme mukaan pitkäaikaisten ystävieni Tom Aution ja Niklas Frilundin kanssa Nexus Hackathoniin yhteiskuntaopin- ja historian opettajiemme suosituksesta.
Kokemuksena Hackathon oli hyvin raskas, mutta mielenkiintoinen. Kilpailu kesti kaksi päivää ja tuotimme sinä aikana puhelinsovelluksen olemassa olevalle alustalle, jonka tavoitteena oli haastaa erityisesti nuoria oppimaan sosiaalisen median haittavaikutuksista ja pyrkiä välttämään ja kestämään niitä.
Kokemus oli todella hyvä ja palkitseva, sillä näimme konkreettisia tuloksia työstämme ja lopulta voitimme kilpailun. Suosittelisin ehdottomasti samaa muille! Opin itsestäni paljon ja pidin intensiivisestä oppimiskokemuksesta.
Lähitulevaisuudessa arvosanojen korotusta, armeijaa - ja sitten yliopistoon
Tavoitteena lähitulevaisuuden suhteen olisi korottaa syksyllä yhteiskuntaoppia, englantia ja matikkaa, jonka jälkeen lähden armeijaan suorittamaan asepalvelukseni lähtöerässä 1/2025. Armeijan jälkeen olisin toivottavasti saanut paikan Aallon kauppaoppilaitoksesta, jossa pyrkisin suorittamaan kandidaatti- ja maisteritutkinnon markkinoinnista, mutta tulevaisuus on vielä auki. Olen pohtinut myös poliittisen historian ja valtio-opin opintoihin hakemista, mutta tulevaisuus näyttää!
Neuvoisin nykyisiä tai tulevia lukiolaisia, että ottakaa asiat rennosti ja älkää stressatko liikaa. Lopulta esimerkiksi kurssiarvosanoilla ei ole niin paljoa väliä, kuin useat luulevat. Suuren helpotuksen suo myös järjestelmiin tutustuminen. Kannattaa olla perillä kirjoituksista, kurssitarjonnasta, lukion toiminnasta ja yleisesti opinnoista. Yleisesti ei kannata stressata asioista liikaa, asiat järjestyvät kyllä!