
Keilalahdentie ja Keilalahdenkaarre
Kadut ja liikenneTapiolaEspoon kaupunki on käynnistänyt Keilalahdentien katusuunnitelmien laatimisen korttelin 10094 itäpuolella. Kaavamuutoksesta johtuen nykyisen Keilalahdentien linjaus siirtyy hieman itään päin. Tulevalla katuosuudella pyöräily tapahtuu pääasiassa ajoradalla ja osa jalkakäytävästä kulkee rasitteena tulevan kiinteistön alueella. Kadun rakentamisen yhteydessä uusitaan vesihuoltoa ja muuta maanalaista infraa.
Vaihe
Suunnittelu
Suunnittelun lähtökohtana on mahdollistaa toimistotalon rakentaminen Kehä I:n viereen, nykyisen Keilalahdentien pysäköintipaikan kohdalle. Pysäköintialue poistuu käytöstä. Nykyiset kevyen liikenteen yhteydet, kadun itäpuolella sijaitsevan pysäköintilaitoksen kulkuyhteydet ja ajoyhteys Karhusaareen säilytetään.
Suunnitelmassa uusi ajorata siirtyy lähemmäs olemassa olevaa paikoitustaloa, osittain nykyisen jalkakäytävän ja pyörätien päälle. Rakentuvalla osuudella jalankulku osoitetaan kadun länsipuolelle, jossa se kulkee osittain kiinteistön puolella rakennuksen arkadin alla. Pyöräily siirtyy ajoradalle.
Ajoradan sekä jalkakäytävän ja pyörätien kulutuskerrokset ovat asfalttia. Ajoradan reunakivet ovat graniittia. Piennaralueet nurmetetaan ja noppakivetään. Ajorata valaistaan kadun itäreunalle tulevin valaisinpylväin (korkeus 8 m) ja erillinen jalkakäytävä ja pyörätie omin erillisin valaisimin (korkeus 6 m). Tontilla olevan jalkakäytävän valaistus tulee kiinteistöstä.
Katusuunnittelualueen pohjoispuolinen Keilalahdentien liittymä on suunniteltu kiertoliittymäksi toisen hankkeen yhteydessä. Eteläpään katulinjaus liittyy nykyiseen Länsiväylän suuntaiseen Keilaniementiehen. Kadun molempiin päihin toteutetaan (korotetut) suojatiet.
Kadun eteläpäässä on nykyinen Kehä I:n alittava jalkakäytävä ja pyörätie. Sen linjaus muuttuu hieman tontin rakentumisen myötä. Pohjoiseen mentäessä pyöräily ohjataan ajoradalle ja itään mentäessä nykyiselle yhdistetylle jalankulku- ja pyöräilyväylälle. Itä-länsi suuntaisella osuudella on varauduttu tulevaan baanalinjaukseen.
Esitettyjen kadunrakennustoimenpiteiden yhteydessä tehdään istutuksia. Piennaralueet nurmetetaan ja katualueen eteläpäähän istutetaan muutamia pieniä katupuita. Katutila on kapea ja alueella on runsaasti kunnallistekniikkaa, mikä estää isojen istutuksien lisäämisen/ sijoittelun.
Katualueelle rakennetaan uutta tonttia palvelevia vesihuolto-, tietoliikenne- ja energiaverkon linjoja. Lisäksi olemassa olevia linjoja säilytetään. Ajoradan ja jalkakäytävän ja pyörätien kuivatusta varten rakennetaan hulevesiviemäröinti. Tasauksista johtuen alueelta ei ole maanpäällistä huleveden tulvareittiä, vaan alueelle toteutetaan uusi, tulvamitoitettu hulevesiviemäri. Katujen osien pituuskaltevuudet ovat riittävät toimivalle pintakuivatukselle.
Suunnitelmaluonnokset olivat nähtävinä ja kommentoitavina ota kantaa -sivustolla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) 4.7.-4.8.2025.
Luonnosvaiheen jälkeen viimeistelty katusuunnitelmaehdotus asetettiin nähtäville 6.-20.10.2025. Nähtävillä olosta ilmoitettiin erikseen asianosaisille kirjeitse.
Olemme keränneet suunnittelussa käytettävää sanastoa avuksesi. Sanasto löytyy Espoon verkkosivuilta hakusanalla ”Suunnittelun sanastoa”.
Yhteystiedot
Jyri Välimäki
Projektipäällikkö+358 43 8266774jyri.valimaki@espoo.fiTekniikantie 15, OtaniemiTapiolan alue
Kaupunkiympäristön asiakaspalvelu
+358 9 81625100Anna palaute: Palautelinkki(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)