Alumnit
Sana alumni tulee latinankielisestä sanasta, ja se tarkoittaa suojattia, kasvattia tai oppilasta; yleensä jossakin oppilaitoksessa aiemmin opiskellutta henkilöä. EYL:n entiset opiskelijat menestyvät niin maailmalla kuin kotimaassakin ja ovat valinneet mielenkiintoisia ura- ja opintopolkuja. Selaa alumniesittelyjä nähdäksesi minne kaikkialle elämä on heidät kuljettanut! Tarinoista saat motivaatiota omaan opiskeluun ja inspiraatiota tulevaisuuden suunnitelmia varten.
Jaa oma alumniesittelysi kanssamme verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa lähettämällä kuvasi ja vastaukset seuraaviin kysymyksiin anna.puhakka (at) opetus.espoo.fi
- Missä menet nyt ja mistä haaveilet?
- Minkälaiset eväät EYL antoi sinulle tulevaisuutta varten?
- Paras muistosi EYL:stä?
- Paras oppimiskokemuksesi?
- Vinkkisi nyt lukiossa opiskeleville?
Alumniesittelyt
1. Opiskelen englantia viidettä vuotta Helsingin yliopistossa. Sivuaineena luen politiikkaa ja organisaatioita. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat täysin auki, mutta haaveena olisi tehdä työtä, jossa yhdistyisi politiikka ja kansainvälisyys.
2. Sain lukiolta aivan valtavasti! Päällimmäisenä itsevarmuutta, uskoa omaan tekemiseen ja rohkeutta kokeilla asioita oman mukavuusalueen ulkopuolelta. Kiitti tästä kaikille ihanille opettajille, jotka jaksoivat tsempata ja kannustaa silloinkin, kun mikään ei tuntunut onnistuvan.
3. Paras muisto EYL:stä oli valmistuminen. Neljän tosi pitkän vuoden jälkeen oli mahtavaa painaa lakki vihdoinkin päähän.
4. Paras oppimiskokemus oli ehdottomasti malli-YK-kokous New Yorkissa! Mielettömän siisti reissu, jonka aikana pääsi todella treenaamaan sekä kielitaitoa että esiintymistä. Lämmöllä muistelen myös kaikkia mielenkiintoisia valinnaisia englannin kursseja. Erityismaininta Spoken Englishille, joka oli mun lempparikurssi koko lukioaikana<3
5. Yrittäkää päästä irti liiallisesta itsekritiikistä. Mulla meni aivan liikaa lukiosta ohi, kun jumahdin ajatukseen siitä, että oon tosi hyvä vain tasan yhdessä asiassa, joten mitään muuta ei edes kannata yrittää. Kaikkea ei tarvitse osata saman tien eikä jokaisen palautettavan työn tarvitse olla huippuunsa hiottu mestariteos. Ite tajusin tän vasta yliopistossa ja voi vitsit, miten vapauttavaa onkaan oppia uutta ilman jatkuvia paineita täydellisyydestä!

- Aloitin elokuun lopussa opintoni Tampereen Yliopistossa konetekniikan parissa. Konetekniikan ja nimenomaan TUNIn valitsinkin siitä syystä, että se on ainut paikka suomessa jossa voi myöhemmässä vaiheessa erikoistua lentokonetekniikkaan. Koronan takia emme tosin lähiluennoille ole päässeet, mutta yliopistomaailmaan olen ainakin itse päässyt jo hyvin sisään ja uusia tuttavuuksia samojen kiinnostusten aiheiden äärellä on löytynyt jo useita. Tulevaisuuden haaveet eivät välttämättä kuitenkaan ole konetekniikan parissa, vaan olen jo lapsesta asti haaveillut lennonjohtajan urasta. Sitä lähden varmasti havittelemaan heti pääsykokeiden alkaessa joko suomessa Avia Collegessa tai Alankomaissa Maastrichtin yliopistossa.
- EYL oli lukiona mitä parhain. Toisin kuin Espoon muissa lukioissa, joissa oppilaiden keskinäinen kilpailu oli huomattavasti kovempaa, kannustettiin EYL:ssä nimenomaan asettamaan omia tavoitteita, ja ylittämään niitä. Opettajille oli erittäin tärkeää huomioida yksilön tarpeet, ja tukiopetustilaisuuksia järjestettiin viikoittain. Pakollisten kurssien tavoitteena ei ollut tarkoitus tehdä oppilaasta aiheen asiantuntijaa tunkemalla jatkuvasti lisää ja lisää informaatiota korvista sisään, vaan pyrkiä antamaan mahdollisuus oppilaalle päästä kurssista läpi niin että tylsäkin aine muuttui vähintään siedettäväksi. EYL:n opettajien ansiosta mitään ainetta kohtaan ei muodostunut vihasuhdetta ja jokaisesta aineesta jäi ainakin jotain käteen
- Olisi silkkaa valetta kirjoittaa tähän mistään muusta kuin CERNin matkasta fysiikan ryhmän kanssa. Ehdottomasti paras muisto EYL:stä ja yksi parhaista muistoista koko elämässäni. Oli huippua viettää äärettömän mielenkiintoisen aiheen parissa lähes kokonainen viikko ja samalla tutustua Genevenjärveä ympäröiviin kaupunkeihin, joista Montreaux on edelleen kaunein paikka jossa olen eläessäni käynyt
- Parhaat oppimiskokemukset antoivat ehdottomasti Gladhin matematiikan tunnit sekä Hellstenin fysiikan tunnit. Pitkän matematiikan ja fysiikan opiskelijoiden ryhmä koostui lähes samoista ihmisistä, ja ryhmän pienen koon takia näiden kahden opettajan ja opiskelijoiden välille muodostui syvempi yhteys kuin vain perinteinen opiskelija ja opettaja -side. Pidänkin tätä syvempää yhteyttä merkkinä nimenomaan ystävyydestä opettajia kohtaan.
- Keskity aineisiin jotka kirjoitat tai jotka muuten vaan kiinnostavat sinua, mutta älä kuitenkaan alita rimaa aineiden kohdalla jotka eivät välttämättä ole mieluisia. Kiinnostavia aineita on hyvä miettiä jo ensimmäisenä vuonna, sillä jatkuvalla oppimisella vähennät työtäsi kirjoituksiin lukiessa. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä aloittaa opiskelua, joten vaikka tuntuisikin siltä että nyt on lopullisesti tiputtu kärryiltä, kannattaa ruveta etsimään keinoja päästä takaisin matkaan, eikä vain luovuttaa koska ”en mä kuitenkaan pääse läpi”.

- Opiskelen Tampereella Poliisiammattikorkeakoulussa. Olen opiskellut siellä elokuusta 2019 lähtien. Haaveilen siis poliisin urasta. Tässä kohtaa on vielä vähän auki, mihin suuntaan poliisin uralla haluan lähteä. Eniten tällä hetkellä kuitenkin kiinnostaa tekninen- sekä taktinen tutkinta ja perus kenttähommat. Onhan poliisissa paljon muitakin suuntautumisvaihtoehtoja, mutta nämä kuulostavat mielenkiintoisimmilta. Tämä varmasti selkeytyy minulle edes osittain joulukuussa, kun lähden työharjoitteluun Länsi-Uudenmaan Poliisiasemalle.
- Lukiossa opin ottamaan vastuuta omista asioistani ja kasvoin ihmisenä. Lukiossa opin myös minulle oikeat opiskelutekniikat ja näitä olenkin hyödyntänyt jatkokoulutuksessani.
- Paras muistoni EYL:stä on vanhojen tanssit, penkkarit sekä ihanat opettajat ja ystävät! Ylioppilaskirjoitukset olivat myös hyvä kokemus näin jälkeenpäin ajateltuna. Hyvän kokemuksen niistä teki niiden ainutkertaisuus sekä mahtava onnistumisen tunne, joka tuli valmistumisen yhteydessä.
- Lukiossa vahvuuteni sekä mieleisimmät aineet olivat äidinkieli ja terveystieto. Äidinkielen taitoja olen päässyt hyödyntämään opinnoissani paljon. Polisiin työssä kirjoitetaan paljon, vaikkei sitä aina uskoisi.
- Minun vinkkini nyt lukiossa oleville on, että panostakaa äidinkieleen ja opetelkaa tekemään hyvä essee! Monissa lukion oppiaineissa täytyy kirjoittaa esseitä ja äidinkielen taitoa tarvitsee tulevaisuudessa työelämässä lähes joka ammatissa. Toinen vinkkini lukiossa oleville on, että lukekaa niitä oppiaineita, jotka oikeasti kiinnostavat juuri teitä. Se, että jokin oppiaine on teidän äitinne mielestä kiinnostava tai isän mielestä sitä lukemalla voi menestyä elämässä parhaiten ei ole ainoa oikea tie!

- Opiskelen tällä hetkellä Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä politiikkaa ja viestintää. Haaveenani on saada opintosuunnakseni joko politiikan ja organisaation tutkimus tai maailmanpolitiikka. Tulevaisuudessa haluaisinkin työskennellä kansainvälisissä tehtävissä politiikan parissa.
- EYL antoi minulle enemmän kuin olisin edes osannut kuvitella. Opetus oli ammattitaitoista sekä kannustavaa ja varsinkin yhteiskuntaopin sekä historian opetus antoi minulle valtavan paljon. Sainkin sitä kautta varmistuksen siitä, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa.
- Ehdottomasti paras muistoni lukiossa oli matka Turkkiin. Matkalla oli kiinnostavaa muun muassa tutustua paikalliseen kouluun sekä sen oppilaisiin. Minusta onkin hienoa, miten paljon EYL panostaa ulkomaan matkoihin.
- Paras oppimiskokemukseni on ehdottomasti yhteiskuntaopin sekä äidinkielen tunnit. Molemmista onkin paljon apua nykyisissä opinnoissani. Vaikka lukioaikoina äidinkielen tunnit tuntuivat tylsiltä, jälkeenpäin katsottuna ne olivat todella hyödyllisiä sekä opettavaisia.
- Älkää stressatko tulevaisuudesta liikaa, vaikka ette vielä tietäisikään minkä parissa haluatte työskennellä. Suunnitelmanne varmasti varmistuvat ajallaan. Suosittelen myös panostamaan opintoihin, vaikka se ei tunnukaan mieluisalta juuri nyt. Siitä on kuitenkin valtavasti apua tulevaisuudessa. Itsekin ymmärsin vasta jälkeenpäin, miten paljon esimeriksi nykyisiä opintoja olisi helpottanut, jos olisin panostanut kieliin enemmän. Muistakaa kuitenkin nauttia ajastanne lukiossa, kolme vuotta menevät todella nopeasti. Luottakaa myös itseenne ja älkää luovuttako opintojen suhteen. Itsekin valmistuin kaksi vuotta "myöhässä" terveydellisten ongelmien vuoksi, mutta kaikesta huolimatta pääsin ekalla yrittämällä opiskelemaan unelma-alaani.

1. Tällä hetkellä valmistaudun Australiaan muuttoa varten. Lähden helmikuussa 2020 Melbourneen opiskelemaan businesstä, ja vielä on paljon käytännön asioita hoidettavana. Vielä Suomessa ollessani käyn treeneissä ja töissä. Haaveilen työskenteleväni tulevaisuudessa sellaisessa paikassa, jossa oikeasti viihdyn.
2. EYL antoi minulle itseluottamusta omista taidoistani sekä samalla rohkaisua siitä, ettei tarvitse olla aina kympin oppilas toteuttaakseen omia unelmia. Myöskin pidin erityisesti EYL:ssä Marjon englanninkielen kursseista, jossa pääsin kehittämään omaa kielitaitoani huimasti.
3. Paras muistoni EYL:stä on vanhojentanssikurssi kokonaisuudessaan.
4. Paras oppimiskokemukseni EYL:ssä on varmaankin matka Segoviaan espanjan kurssilaisten kanssa, jossa pääsi tutustumaan paremmin espanjalaiseen kulttuuriin sekä uusiin ihmisiin.
5. Mun vinkki lukiossa opiskeleville on, että aloita tehtäväksi annetut kirjoitelmat ja projektit ajoissa ettei tarvitse viimeisenä iltana stressata ehtiikö klo 23:59 palautukseen vai ei. Myöskin yritä nauttia lukioajasta, sillä se 3-4 vuotta menee todella nopeasti.

1. Tällä hetkellä työskentelen lentoemäntänä. Valmistuin lentoemännäksi reilu kaksi vuotta sitten. Minulla on Helsingin Yliopistossa opinnot kesken ja pidän niistä tällä hetkellä taukoa. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen uravalintoihini.
2. EYL on lukio, jossa sai rauhassa etsiä omia kiinnostuksen kohteita ja kokeilla eri vaihtoehtoja. Silloiset opettajat saivat minut kiinnostumaan opettajan ammatista.
3. Hieman kliseistä, mutta tapasin EYL:ssä poikaystäväni Robertin, kenen kanssa näin reilu kahdeksan vuotta myöhemmin olemme yhdessä edelleen. Lukiosta on jäänyt myös kourallinen sydänystäviä. Parhaimpiin muistoihin taitaa kuulua Wanhat ja itse ylioppilaaksi valmistuminen
4. Englannin kurssi, jolla matkustimme Hollantiin. Päällimmäiseksi mieleeni on kuitenkin jäänyt hauskat opettajat.
5. Oman kokemuksen kautta kannustaisin keskittymään oleelliseen, näin pääsee helpommalla tulevaisuuden opintojen suhteen. Jälkeenpäin asioiden oppiminen on aina hankalampi vaihtoehto. Sekä pieni muistutus siitä, että lukioajoista kannattaa ottaa kaikki irti

1. Tällä hetkellä nautin viimeisestä vastuuttomasta viikonlopusta vailla huolia. Ensi maanantaina aloitan laskennallisen tekniikan opintoni Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.
2. EYL:ssä opin, että oma asennoituminen opiskeluun on kaikki kaikessa. Pelkästään tämän tajuaminen kantaa jo pitkälle. Hyvät opettajat ja lukion aikana kertynyt kokemus takaavat sen, että nyt seuraavalle tasolle siirtyminen onnistuu helposti ja luontevasti.
3. Matka CERN:in tiedekeskukseen fysiikan ryhmän kanssa on erityisesti jäänyt mieleen. Pääsimme näkemään valtavan hiukkaskiihdyttimen ja muita Sveitsin ja Ranskan nähtävyyksiä. Varsinkin minulle, kuka ei sen koommin ole käynyt ulkomailla, reissusta jäi paljon unohtumattomia muistoja. Paperitodistus matkasta minulla komeilee vieläkin seinällä.
4. Vaikka lukiotaipaleeni oli täynnä niin sanottuja “ahaa” -hetkiä, en tähän kysymykseen osaa vastata millään konkreettisella kokemuksella. Sen sijaan ajattelen, että nuo kolme vuotta EYL:ssä olivat osa yhtä suurta oppimiskokemusta. Kehitin taitojani kaikissa oppiaineissa ja kasvoin ihmisenä.
5. Tämä on ehkä klisee, mutta jo aikaisemmin mainitsemani oma asennoituminen ja “itseään niskasta ottaminen” ovat tärkeitä pointteja lukio-opiskelua ja tulevaisuutta varten. Myöskin loisto vinkki: nuku hyvin kotona, älä tunnilla. Huomasin omalla kohdalla, että nukuttujen tuntien määrä oli lähes suoraan verrannollinen kurssiarvosanoihini.

1. Aloitan nyt toisen vuoden sähkötekniikan opinnot Aalto-yliopistossa sekä olen osa-aikaisena oman alani työpaikassa, jossa olin myös kesätöissä. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat minulle vielä avoimet, mutta toivon työskenteleväni maailmaa muuttavien sekä kehittävien asioiden parissa. Saatan tulevaisuudessa olla mukana sellaistenkin asioiden ja ideoiden parissa, mitä ei ole vielä olemassakaan. Toivon, että tehtäväni tulevaisuudessa liittyvät mm. sähkötekniikkaan, automaatioon ja robotiikkaan.
2. Espoon yhteislyseon lukion opettajat sekä kansainväliset reissut kannustivat opiskelijoita kokemaan ja oppimaan uutta. Valitsin lukioon tullessani fysiikan ja pitkän matematiikan tulevaisuutta ajatellen, vaikka minulla ei niihin mitään suurempaa intohimoa silloin ollut. Etenkin fysiikan opiskelu EYL:ssa oli toteutettu mielestäni niin hyvin, että aloin oikeasti kiinnostumaan siitä sekä teknillisistä opinnoista tulevaisuudessa. Suurin vaikuttaja tähän kuitenkin oli motivoiva opettaja, joka halusi olla mukana kehittämässä kurssejaan sekä fysiikan opiskelua paremmaksi (terkut Laurille!).
3. Parhaimpia kokemuksia lukioaikanani oli ehdottomasti matka Cerniin. Vaikka jo ennen Cernin reissua olin hieman miettinyt teknillis- ja fysiikkapainotteisia jatko-opintoja, oli Cern sekä Sveitsi niin hienoja kokemuksia, että aloin jo jopa miettimään tulevaisuuttani siellä. Minusta on hienoa, miten EYL, suhteellisen pienenä lukiona, pystyy järjestämään opiskelijoilleen matkoja erittäin mielenkiintoisiin kohteisiin.
4. Vaikka fysiikkaa ja matematiikkaa olen tässä paljon painottanut, pidän historian oppimista ehkä yhtenä tärkeimpänä opetuksena lukiossa. Historian tapahtumien syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen on mielestäni erittäin hyvä osata edes jotenkin. Niin monessa nykyajan tapahtumassa, politiikassa sekä jopa arkielämässä historia on läsnä. Historian kurssit opettivat minua ehkä eniten kriittiseen ajatteluun sekä eri kulttuurien tuntemiseen.
5. Kokeilkaa rohkeasti uutta ja uskaltakaa välillä poistua omalta mukavuusalueeltanne. Pääsykoeuudistuksen myötä lukio saattaa tuntua vielä enemmän pelkkiin ylioppilaskirjoituksiin valmistautumiselta. Pitäkää sitä kuitenkin enemmän yleissivistävänä koulutuksena, jossa saatte oppia kiinnostavia ja erilaisia asioita, ajattelemaan kriittisesti sekä olemaan ajan tasalla maailmanmenosta.

1. Tällä hetkellä opiskelen toista vuotta kone- ja rakennustekniikkaa Aalto-yliopistossa. Sivuaineena opiskelen rakennettua ympäristöä. Tavoitteenani on valmistua rakennus diplomi-insinööriksi 2023 mennessä ja päästä töihin raksan puolelle hyödyntämään matemaattisia taitojani.
2. EYL antoi hyvät matemaattiset taidot ja ylipäätänsä hyvät eväät tulevaisuutta varten.
3. EYL:stä jäi muistoon hyvät opettajat kuten Lauri ja Antti. Lukion 3 vuotta meni erittäin nopeasti, elämäni nopeimmat 3 vuotta. EYL:stä jäi parhaiten muistoon varmaankin wanhojen tanssit, penkkarit ja risteilyt. Koko lukio aika oli hyvää aikaa. Menin kouluun aina ilomielin, lukuunottamatta aikaisia herätyksiä.
4. Fysiikasta ja yhteiskuntaopista pidin erittäin paljon. Olen lahjakas matemaattisesti, mutta matematiikassa oli paljon laskemista, Fysiikassa oli sekä laskemista että ilmiöiden pohtimista ja sen takia pidin fysiikan opiskelusta erittäin paljon. Yhteiskuntaoppi oli kiinnostava oppiaine, hyödyin siitä paljon ja sen opiskelu ei ollut työlästä.
5. Muistakaa ottaa kaikki hauskuus irti lukiosta, mutta myös opiskella kunnolla, koska siitä ei ole mitään haittaa, vaan hyötyä. Kannattaa miettiä lukion aikana mitä haluaa tehdä tulevaisuudessa. Itse olin aika epävarma vielä 2. vuodella, mutta päätin valita suuntautumiseni, koska pidin fysiikasta ja kiinnosti rakennukset.

- Aloitin opiskelun matkailualalla Haaga-Heliassa Porvoossa heti valmistumiseni jälkeen. Opinnot eivät alkaneetkaan tuntua omilta, joten pidin ensin välivuoden tavoitellakseni unelma-ammattiani lentoemäntänä. Ehdin välissä muuttaa Vantaalle ja työskennellä turvatarkastajana lentokentällä. Lopulta jätin koulun kokonaan kesken, jonka jälkeen olen työskennellyt reilut 1,5 vuotta lentoemäntänä. Haaveilen myöhemmin eteneväni purseriksi, lennon esimieheksi. Myös työskentely ulkomaalaisilla lentoyhtiöillä kiinnostaa. Toisaalta korkeakoulututkinnon opiskelu koronaviruksesta johtuvan haastavan tilanteen vuoksi tuntuu ajankohtaiselta.
- EYL:ssä opiskellessani kasvoin itsenäiseksi ja sinnikkääksi. Tulin tietoisemmaksi omista vahvuuksistani ja sain hyvät pohjat jatko-opiskeluun. Toisaalta kerrytin myös työelämässä hyödynnettäviä tietotaitoja.
- Vanhojen tanssit oli mielekäs ja odotettu kokemus kuten myös itse valmistuminen. Nykyään muistelen myös lämmöllä ylioppilaskirjoitustilannetta ja siihen liittyvää jännitystä.
- Löysin lukiossa vahvuuteni terveystiedon ja psykologian opinnoista, jotka veivät minut mennessään. Minua opettivat myös monet mahtavat opettajat, jotka tekivät osaamisellaan myös hieman vähemmän kiinnostavista aineista mielekkäitä.
- Tavoitelkaa rohkeasti sellaisiakin unelmia, jotka tuntuvat kaukaisilta tai jopa mahdottomilta. Älkää antako muiden mielipiteille ja odotuksille turhaa painoarvoa.

1. Tällä hetkellä asun Long Islandilla, New Yorkissa. Teen töitä aupairina ja syksyllä haen yliopistoon. Koulu alkaisi tammikuussa 2020. Tarkoitus olisi käydä business tutkinto, mutta pidemmän tähtäimen haaveena on tehdä töitä lääketieteen parissa jossain päin maailmaa. Lisäksi lukion jälkeen olen tehnyt töitä ja käynyt urheiluhierojan koulutuksen.
2. EYL antoi minulle mahtavan pohjan englannin kieleen. En ole kertaakaan ulkomailla ollessani joutunut ongelmiin kielen kanssa. Parhaisiin ystäviini myös tutustuin EYLssä.
3. Yhtä yksittäistä muistoa en voi nimetä. Mahtava yhteishenki koulussa, kannustavat opettajat ja onnistumisen tunteet vaikeiden kurssien jälkeen. Unohtamatta toki vanhojen tansseja, penkkareita ja risteilyitä.
4. Parhaita oppimiskokemuksia olivat varmasti ruotsinkielen-, liikunnan- ja terveystiedot tunnit. Tunnit olivat aina hauskoja, mutta silti niistä opittiin. Terkut Jaanalle ja Titille!
5. Jos et ole super hyvä kaikissa aineissa älä kirjoita enempää kuin pakolliset neljä ainetta ylppäreissä! Itse kirjoitin kuusi ja jälkeenpäin mietin monesti, että olisin voinut panostaa enemmän neljään ja saada paremmat arvosanat. Ja tottakai muista nauttia lukiosta! Kolme vuotta menee nopeammin kuin uskotkaan.

1. Valmistumisen jälkeen en kauas päässyt lämminhenkisestä ja tutusta rakennuksesta. Olen toista vuotta koulunkäyntiavustajana yläasteella EYL:ssä. Opiskelu ei vielä tunnu itselle ajankohtaiselta. Tällä hetkellä haluan keskittyä enemmän työntekoon kuin jatko-opintoihin, mutta toiveena olisi tulla opettajaksi, ja vielä nimenomaan erityisluokanopettajaksi.
2. EYL antoi paljon. Katsellessani opettajia, joiden opetus oli mielenkiintoista ja aitoa, herätti kunnolla fiiliksen, että tuollaiseksi opettajaksi haluaisin itsekin tulla.
3. Parasta ehdottomasti oli uudet tuttavuudet, joista tuli parhaimpia ystäviäni. Myös loistavat opettajat, joiden tuki ja opetustyyli sekä suhtautuminen meihin nuoriin on jäänyt positiivisesti mieleen.Yleisesti koko lukioaikaa EYL:ssä muistelen vain positiivisin mielin. Tietysti vanhojen tanssit, penkkarit ja risteilyt ovat myös luoneet hauskoja muistoja.
4. Parasta oli erittäin mielenkiintoiset psykologian kurssit. Ensimmäisen kurssin jälkeen olin varma, että haluan käydä niistä kaikki. Myös aineet, jotka eivät aikaisemmin kuuluneet suosikkeihin, herättivät kiinnostusta inspiroivan opetuksen takia.
5. Tehkää parhaanne, mutta nauttikaa lukioajasta! Kolme vuotta menee älyttömän nopeasti. Lukiossa ei tarvitse ottaa stressiä siitä, vaikka tulevaisuuden suunnitelmat eivät olisi vielä selviä. Kyllä ne siitä ajallaan selkenee. Tutustukaa toisiinne, kokeilkaa ja toteuttakaa itseänne! Muistakaa myös ottaa rennosti ja pitää hauskaa.

1. Tällä hetkellä työskentelen myyjänä ja opiskelen yhteiskuntatutkimuksen pääsykoetta varten. Haaveilen yliopistoon pääsystä, sitä kautta uuden oppimisesta ja lopulta mielekkäästä ammatista ja urasta.
2. EYL opetti minua valtavasti erilaisissa elämän taidoissa, kuten itseni ilmaisussa, kirjoittamisessa ja opiskelussa. EYL antoi valmiudet ja osaamisen esimerkiksi suorittaa avoimen yliopiston opintoja, joita olen tässä välivuosina tehnyt.
3. Ehdottomasti uudet ystävät jotka ovat pysyneet vuodesta 2014 tähän päivään asti. Unohtumatonta olivat myös perinteiset lukion tapahtumat, kuten wanhat, penkkarit, ja risteilyt. Myös loistavat opettajat, heidän inspiroiva opetustyyli ja tuki ovat asioita, jotka ovat jääneet positiivisella tavalla mieleen.
4. Paras oppimiskokemukseni oli psykologian kurssit kokonaisuudessaan. Olen erittäin kiinnostunut siitä, miten ihmismieli toimii, joten lukion psykan tunnit olivat aidosti kiinnostavia. Päädyin luonnollisesti kirjoittamaan psykologian.
5. Ole aktiivinen ja kuuntele tunneilla. Luota itseesi ja omiin kykyihisi. Nauti ajastasi lukiossa, kolme vuotta menee yllättävän nopeasti!

1. Vietän talven ja tulevan kesän New Yorkissa, mutta käyn välissä Suomessa suorittamassa useita pääsykokeita. Seuraava tavoitteeni on viestinnän opiskelun aloittaminen, ja ennen pitkää pysyvä muutto New Yorkiin.
2. EYL opetti, että pientäkin vaivaa näkemällä voi saada paljon aikaan. Oma potentiaali ei kuitenkaan merkitse paljoa, ellei sen käytön eteen tee töitä.
3. Ehdottomasti matkat Berliiniin, New Yorkiin ja Shanghaihin.
4. Pidän kirjoittamiseni kehittymistä lukion aikana erityisen tärkeänä, kiitos äidinkielen kurssien. Myös filosofian kurssit loivat erityisen hyvän pohjan yleissivistävän kirjallisuuden syvemmälle ymmärtämiselle.
5. Kannattaa aina tarttua kaikenlaisiin mahdollisuuksiin. Mitä useammin altistaa itsensä oman mukavuusalueen ulkopuolisille tilanteille, sitä onnekkaammaksi tulee.

1. Asun tällä hetkellä Tukholmassa ja opiskelen kolmatta vuotta liiketaloutta Tukholman yliopistossa. Elämääni kuuluvat niin sunnuntaibrunssit kaupungilla, kuin kansantaloustieteen käyrätkin. Siinä sivussa työskentelen konsulttina Klarna Bankenissa ja taloushallinnon assistenttina. Hektisyys ja kielikylpy, näihin sanoihin tiivistäisin arkeni. Tulevaisuudelta odotan maisteriopintoja, sekä innostavia työtehtäviä – mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.
2. Hyvässä mielessä hulluutta ja vapautta. EYL:n tunnelma on ainutlaatuinen. Kansainvälinen ja luova oppimisympäristö, jossa on jokaiselle jotakin. Lukioaikana opin, että maailma todella on avoinna. Tähän vaikutti erityisesti inspiroivat ja sitoutuneet opettajat. On melkein pelottavaa kuinka suuri vaikutus yksittäisillä opettajilla on meidän mitättömiin pikku elämiimme. Väitän myös oppineeni välttämään yhdyssanavirheitä – ne kun ovat sietämättömiä.
3. Kun kaverini löysi Hollannin leirikoulumatkalta hanhenmunan ja raahasi sen matkalaukussaan Suomeen. Ei, siitä ei koskaan kuoriutunut tipua. Vierailu YK:n päämajassa New Yorkissa oli myös unohtumaton kokemus. Melkein kuin olisi ollut yksi maailman suurista johtajista
4. Istuin luokassa tuijottamassa entisajan Suomen muotoista kelloa kun ensi kertaa kuulin puhuttavan metafysiikasta. Se oli menoa se. Tiesin, että meidät oli tarkoitettu yhteen. Filosofian ykköskurssilla sain käsitteitä asioille, joita olin jo puolivahingossa joskus tullut ajatelleeksi. Filosofian kurssien opit auttoivat minua kaikkien aineiden opinnoissa ja silloin todella ymmärsin sen mitä tarkoittaa lausahdus, “Opiskelet elämää, et koulua varten.”
5. Älä käytä aineita! Kofeiini, tauriini ja sokeri eivät vie sinua pitkälle. Ne aiheuttavat riippuvuutta, eivätkä kirjoita esseitä puolestasi. Kaltevan pinnan argumentti ei ole tuulesta temmattu. Pian huomaat, että rahasi valuvat Kauklahden aseman kupeessa könöttävään Rautakirjaan. Viaton tikkari vaihtuu Pätkikseen ja pieni kahvi isoon. Dopingin sijasta suosittelen sinulle tekniikoita, kuten priorisointi, organisointi ja läksyjen teko. Näiden yhdistelmä saattaa olla sinulle vielä tuntematon konsepti, mutta suosittelen kokeilemaan. Toki siinä sivussa yhden kupin kahvia voi juoda.

1. Opiskelen toista vuotta englantia Helsingin yliopistossa. Sivuaineena luen yleistä kirjallisuustiedettä. Haaveilen työpaikasta, jossa pääsisin hyödyntämään luovan kirjoittamisen taitoja.
2. Varsinkin kattavat ja monipuoliset englanninkurssit antoivat vahvan pohjan kielitaidolleni, ja auttoivat yliopistoon hakiessa. EYL opetti myös itselleni paljon siitä, millainen oppija olen.
3. Parhaat muistoni EYL:stä ovat varmasti opintomatkat New Yorkiin ja Hollantiin. Lämpimästi muistelen myös mahtavaa yhteishenkeä.
4, Parhaisiin oppimiskokemuksiini liittyvät valinnaiset englanninkurssit, ja aikaisemmin mainitut matkat. Kurssitarjonta oli monipuolista ja niissä käsiteltiin paljon itseäni kiinnostavia aiheita, kuten mm. luovaa kirjoittamista.
5. Tutustu kurssitarjontaan ja uskalla ottaa itseäsi kiinnostavia kursseja, vaikka sinne ei olisi tulossakaan kavereitasi, tai vaikka joutuisitkin jäämään vähän pidemmäksi aikaa koululle. Jos vain aika suinkin riittää, niin älä missään nimessä pelkää ottaa ylimääräisiä kursseja: muista arvostaa mahdollisuuttasi oppia uutta – vietät kuitenkin vain murto-osan elämästäsi opiskelijana.

1. Tällä hetkellä opiskelen toista vuotta journalismia Haaga-Heliassa. Toiveenani olisi työllistyminen video- tai tv-puolelle, mutta dokumentit ovat myös yksi mieluisa osa-alue taklattavaksi. Perinteistä “juoksevaa” toimittajaa en itsestäni näe tulevan, mutta kaikki on tällä planeetalla mahdollista. Ulkomailla työskentely voisi toimia, mutta se ei ole läheskään välttämättömyys.
2. Espoon yhteislyseon lukio antoi minulle mahdollisuuden kokeilla kynsiäni laajasti. Videotuotantojen onnistuminen tai uudelleenkäyttöarvo ovat seikkoja erikseen, mutta ainakin pääsin kokeilemaan. Mahdollisuudet luovalle tekemiselle olivat itselleni mieluisia ja mielestäni jokaiseen oppilaitokseen tervetulleita. Myös “tekniikan pojan” rooli lukion ainaisissa kissanristiäisissä oli näin jälkikäteen ajateltuna enemmän siunaus, kuin kirous. Tästä iso kiitos.
3. Päällimmäisenä muistona lukio-opiskelusta on matkat ulkomaille, eli Cerniin ja Samsuniin, Turkkiin. Matkat ja kaikki normaalista poikkeava ovat aina mielestäni positiivista ja siinä EYL onnistui ainakin omana aikanani.
4. Sama kuin yllä. Opintomatkojen ei välttämättä voi kehua olleen akateemisessa mielessä kaikista opettavaisimpia kokemuksia, mutta uskon koko elämän olevan oppimista. Kaikkea ei aina kannata tai edes voi kirjoittaa ylös. Muistoja kertaa kuolinvuoteella paljon mieluummin kuin ylioppilaskokeita.
5. Jos kävisin nyt lukion uudestaan, opiskelisin varmaan psykologiaa. Se on oppiaine, jonka merkitys korostuu huomattavasti lukion jälkeen. Itse en muiden kurssien vuoksi ehtinyt opiskelemaan sitä mielestäni tarpeeksi. Toisaalta englanti ja matematiikka ovat tosi hyviä aineita kirjoitettavaksi ja ainakin omana aikanani EYL:ssa oli loistavat opettajat molemmissa aineissa. Itse opiskelin vain aineita, jotka kiinnostivat edes jollain tasolla. Vaikka ennen kirjoituksia tajusin, että en haluakaan työllistyä joskus kiinnostaneelle alalle, kävin kurssit ja kokeet loppuun asti. Tieto on aina hyvästä. (Palaan aiheeseen muutaman vuoden kuluttua, eli teinkö tässä asiassa virheen vaiko enkö.)
Tärkeintä on kuitenkin ajatella itseään ja luottaa omaan tekemiseensä. Ylioppilaskirjoitukset voivat tuntua lopulliselta ja koko elämää määrittävältä keväältä, mutta tämä pitää tuskin paikkansa. Koskaan ei ole liian myöhäistä olla onnellinen.

1. Tällä hetkellä opiskelen sosiaalitieteitä Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Olen juuri saamassa fuksivuottani pakettiin ja tavoitteeni on päästä ensi lukuvuonna yhteiskuntapolitiikan opintosuuntaan. Tulevaisuuden haaveeni on työskennellä politiikassa ja valtiotieteellisen opinnot ovat ensimmäinen askel siihen suuntaan..
2. EYL antoi tulevaisuuttani varten eväät, joiden arvon ymmärsin vasta yliopistoon päästyäni. Oman mielenkiinnon seuraaminen lukio-opinnoissa ja aktiivisuus oppilastoiminnassa ovat palkinneet äärettömästi. EYL tarjosi mulle ainutlaatuisia ja upeita mahdollisuuksia, joista olen niin kiitollinen, että juuri minä olen saanut kokea ne.
3. Paras muisto EYL:stä on tietenkin tiivis yhteisö ja ihanat kaverit, sekä tapahtumat, kuten wanhat ja penkkarit. Päällimmäisenä muistissa on EYL:lle ominainen lämminhenkisyys ja uskomattoman tukevat ja inspiroivat opettajat.
4. Paras oppimiskokemukseni on ehdottomasti matka New Yorkiin malli-YK konferenssiin. Koin ja opin New Yorkissa paljon konkreettisia työelämätaitoja, kuten neuvottelu-, yhteistyö- ja puhetaitoja. Lukiossa luin paljon filosofiaa, mitä en uskonut tarvitsevani tulevaisuudessa, mutta mitä opiskelin silti puhtaasta mielenkiinnosta. Jatko-opinnoissa kuitenkin olen hyötynyt ylivoimaisesti eniten filosofian opinnoista, mikä on ollut huikeaa huomata.
5. Ole aktiivinen! Osallistu rohkeasti oppilastoimintaan, se on ihan parasta ja antaa todella paljon. Seuraa omia mielenkiintojasi, vaikka ajattelisitkin tällä hetkellä niiden olevan epärelevantteja tulevaisuutesi kannalta; ihmiset usein ajautuvat sen pariin, mikä aidosti heitä kiinnostaa. Ja viimeisenä: ota kaikki irti lukioajasta, se on niin ihanaa! EYL:ssä on maailman parhaat opettajat ja maailman paras meininki <3 Ikävä on kova!

1. Valmistuin EYL:stä keväällä 2016. Sen jälkeen pidin pari välivuotta tehden töitä Suomessa, matkustellen sekä tehden vapaaehtoistöitä ulkomailla (pari kertaa Etelä-Afrikassa sekä Thaimaassa). Nyt kuluneen vuoden olen opiskellut teatteria kansaopistossa ja tulevaisuuden ura sijoittuukin teatterialalle.
2. Koen, että EYL antoi minulle sellaiset eväät tulevaisuutta varten, että uskallan olla oma itseni ja tavoitella unelmiani.
3. Paras muisto EYL:stä on varmasti penkkarit. Heitin kaikki karkit innoissani jo koulun pihalla! Ja tietenkin se, että tutustuin moneen edelleen minulle läheiseen ystävään.
4. Paras oppimiskokemukseni oli NHSMUN (YK:n mallikokous) New Yorkissa. Ennen reissua päästiin tekemään laaja tutkielma määrätystä aiheesta englanniksi ja lopuksi matkustamaan upeaan kaupunkiin, jossa mallikokous tapahtui YK:n päämajassa. Koko kurssi oli todella opettavainen. Lisäksi luovan kirjoittamisen kurssi sekä historian valinnaiset kurssit pääsevät ehdottomasti tähän kategoriaan.
5. Vinkkini nyt lukiossa opiskeleville on se, että älkää ottako liikaa paineita siitä mitä haluatte tehdä tulevaisuudessa. Kyllä se selviää! Jos ei ole vielä selvää niin kannattaa lähteä näkemään maailmaa ja sitä kautta tutustua itseensä ja niin löytää sen oman polun.

1. Asun kolmatta vuotta Lontoossa, jossa olen parantanut kielitaitoani työskentelemällä pääasiassa lasten parissa. Ensimmäiset vuodet hankin päiväkoti ja eskariopen pätevyyttä töiden lomassa. Vaikka lasten kanssa työskentely on ollut kovin antoisaa ja se sopiikin melko eloisalle luonteelleni hyvin, haaveilen myös akateemisten opintojen äärelle. Tavoitteenani on hankkia korkeakoulututkinto, joko Suomessa tai ulkomailla.
2. EYL antoi minulle kovin paljon. Niin oppilaista kuin opettajistakin koostuva kannustava ja tukeva yhteishenki on kokemuksissani EYL:stä yksi vahvimpia – se antoi paljon luottamusta itseen ja omaan osaamiseen. Opettajat tuntuivat aidosti välittävän oppilaittensa koulunkäynnistä: menestyksestä, mutta myös mahdollisista haasteista, ja olivat aina valmiita auttamaan ratkaisujen löytämisessä.
3. Muistelen koko lukioaikaani EYL:ssä lämpimin mielin. Yksittäiset isommat jutut, kuten vaelluskurssi ja Zimbabwen reissu, nousevat tietysti mieleen, mutta myös ihan jokapäiväinen fiilis ja yhteenkuuluvuus lukiossa oli mielestäni jotenkin erityinen. Hyppytunneilla hengailu sellaistenkin kavereiden kanssa, joiden kanssa ei välttämättä muuten tulisi vietettyä aikaa tai koeviikkojen yleinen jaettu ahdistus ja jännitys, ja lopulta helpotus kun urakka oli ohi, tuntuvat näin jälkikäteen jopa melko suloisilta muistoilta.
4. Aiheeseen ja oppimateriaaliin jo kurssilla ja kokeisiin lukiessa keskittyminen ja ne onnistumisen tunteet, kun kokeidenpalautuspäivinä ymmärsi, että kova työ kyllä huomataan. Opettajilta saatu palaute oli myös kovin tärkeää: onnistumiset ja epäonnistumisten jälkeen mietittiin yhdessä, mitä tulisi tehdä tulevaisuudessa paremmin.
5. Nauttikaa, kysykää ja tehkää! EYL:ssä on kovin paljon mahdollisuuksia oppia ja osallistua. Seuraa mielenkiintoasi, mutta keskity myös kursseilla, jotka voivat tuntua tylsiltä tai turhilta. Ulkomailla asuessani olen välillä toivonut, että olisin keskittynyt esimerkiksi Suomen historiaa ja luontoa käsittelevillä kursseilla enemmän – paikalliset ovat aina kovin kiinnostuneita ekspattien taustoista.

1. Opiskelen tällä hetkellä kolmatta vuotta tietojenkäsittelytiedettä Helsingin Yliopistossa. Toimin HS-Works IT-yrityksessä ohjelmistokehittäjänä. Kehitän yrityksen sisäisiä järjestelmiä sekä toimin lead developerina asiakasyrityksille myytävissä ohjelmistoissa. Haaveilen ohjelmistotuotannon arkkitehtuuri- tai johtotehtävistä isommassa yrityksessä.
2. EYL:än loistavat matemaattisten aineiden sekä englannin opettajat antoivat hyvän perustan luonnontieteiden opiskeluun. Matematiikan opettaja osasi myös kertoa tietojenkäsittelyyn liittyvistä asioista alaa opiskelleena!
3. Parhaat muistot EYL:stä ovat ehdottomasti valinnaisilta liikuntakursseilta. Esimerkiksi vaellus- ja laskettelukurssi ovat ehdottomasti opiskeluaikani parhaiden muistojen joukossa.
4. Paras oppimiskokemus oli valinnainen filosofian kurssi, jossa oppilaat saivat kurssin alussa päättää, mitä aihetta milläkin tunnilla käsitellään. Kurssilla pääsi oppimaan hyvin monipuolisista näkökulmista kanssaopiskelijoiden näkemyksiä elämästä.
5. Et opiskele ketään muuta kuin itseäsi varten. Ystävien hyväksyntä huonolle koulumenestykselle ei auta jatko-opintoihin hakiessa.

1. Nyt olen hakenut opiskelemaan ammattikorkeakouluun, opiskeltuani vuoden Laajasalon opistossa ja työskenneltyäni vuoden Ylellä. Sieltä löysin vihdoin oman juttuni! Lisäksi vapaaehtoishommat vievät maailmalle silloin tällöin. Haaveilen, että pääsen jatkamaan työskentelyä media-alalla ja saan tehdä mitä rakastan. Sen lisäksi reissaaminen ja ulkomailla asuminen ovat varmasti elämä mittaisia haaveita.
2. Lukiossa viimeistään ymmärsin, että olen enemmän tekijä kuin lukija. Silti EYL:ssä oli kannustava ilmapiiri ja mahdollisuus erilaisiin projekteihin. Sen lisäksi jo lukiossa olin kiinnostunut kansainvälisyydestä ja EYL tarjosi mielettömät mahdollisuudet kansainvälisiin kohtaamisiin. Olen viimevuosina osallistunut lukuisiin seminaareihin, kokouksiin ja tapahtumiin ulkomailla. EYL:stä sain itseluottamusta lähteä yrittämään ja kokeilemaan ja se on itselleni paras tapa oppia! Myös esiintymiskokemusta ja musiikillista osaamista sain mielettömästi lukion aikana!
3. Paras yksittäinen muisto on varmasti opintoreissu Zimbabween. Hyviä muistoja on kuitenkin paljon ja yhtenä mainittakoon mieletön yhteishenki kaikkien luokkatasojen välillä!
4. Olen jo maininnut opintoreissun Zimbabween, mutta se on vastaukseni myös tähän. Se on ollut ratkaiseva reissu kansainvälisellä polullani ja antoi valtavasti itsevarmuutta lähteä vieraisiin paikkoihin ja puhua englantia, joka ei silloin ollut niin vahvaa! Tänä päivänä tilanne on jo eri. 🙂
5. EYL antaa mielettömiä mahdollisuuksia kansainvälisyyteen. Ottakaa kaikki niistä irti! Se on ainutlaatuista. Astuminen oman mukavuusalueen ulkopuolelle on opettanut minua kaikista eniten ja uskon, että sillä tavoin jokainen voi oppia itsestään uusia asioita. Älkää stressatko tulevaisuuttanne liikaa, asiat järjestyy kyllä ja oma polku saattaa löytyä yllättävälläkin tavalla! Tsemppiä!

1. Opiskelen tällä hetkellä liiketaloutta Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Olen suuntanut opintojani rahoituksen puolelle ja tarkoituksena on valmistua jouluna 2019. Työskentelen myös Tapiolan Stockmannilla miesten muodissa. Haaveilen yrittäjyydestä ja taloudellisesta riippumattomuudesta
2. EYL antoi minulle mm. kommunikaatiotaidot, esiintymistaidot ja itsevarmuutta omin kykyihin.
3. EYL:stä jäi monta unohtumattomia muistoja, mutta kertoakseni niistä kaikista minun kuuluisi kirjoittaa kokonaisen kirjan. Joten mainitsen muutaman. EYL:ssä oli erinomainen yhteishenki. Opettajat olivat kannustavia, osasivat opettajaa ja heiltä löytyi sisäistä motivaatiota opettamiseen. Hyvät muistot jäivät myös mm. Wanhoista, penkkareista ja Muhosen matikan tunneista (Anteeksi ja kiitos Muhonen…) sekä yhteiset ajat lukio kavereiden kanssa.
4. Parhaita oppimiskokemuksia olivat ruotsin-, yhteiskuntaopin- ja matikan sekä liikunnan tunnit. Näillä tunneilla opittiin älyttömästi, mutta samalla hauskuuden määrä oli rajaton. Parasta oli se, että opettajilla löytyi kykyä ja osaamista herättää meissä opiskelijoissa kiinnostusta aiheeseen, vaikka meillä ei sitä aina välttämättä ollutkaan. Opettajat, jotka omaavat nämä erikoiset taidon olivat Jaana, Titti ja Antti. Näistä hyvistä oppimiskokemuksista haluaisin kiittää KAIKKIA EYL:llän opettajia sekä opiskelijoita!
5. Panostakaa jatkuvasti, koska sillä on vaikutusta tulevaisuuteen. Lukekaa mahdollisimman hyvin ylioppilaskirjoituksiin ja olkaa kriittisiä. Tämän lisäksi verkostoitukaa, nauttikaa ja kiinnostukaa sijoittamisesta. Muistakaa myös pitää itsestänne hyvää huolta psyykkisesti ja fyysisesti sekä panostakaa vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin. Haluan vielä ehdottaa yhtä kirja, jonka jokaisen kuuluisi mielestäni lukea mahdollisimman nuorena: Rich Dad Poor Dad – Robert T. Kiyosaki. Tämä kirja auttaa teitä ajattelemaan rahasta ja ajattelutavasta eri perspektiivistä.

1. Opiskelen viimeistä vuotta Helsingin yliopistossa ranskaa, suomen kieltä, kirjallisuutta ja viestintää ja kirjoittelen tulevana kesänä gradua. Tarkoitukseni on saada se valmiiksi syksyksi ja valmistua aineenopettajaksi ennen joulua. Haen samalla myös vakituista työtä opetusalalta! Haaveilen siitä, että pääsen opintojen jälkeen työskentelemään opettajana ja tienaamaan nyt yliopistovuosien jälkeen. Jossain vaiheessa olisi kivaa ostaa oma asunto/talo ja asettua aloilleen.
2. EYL:ssa minulle alkoi konkretisoitumaan ajatus siitä, että voisin työskennellä opettajana. Opinnot olivat mukaansatempaavia ja minulla olikin vaikeuksia päättää, että mitä lähden lukion jälkeen opiskelemaan! Koen, että sain hyvän yleissivistyksen ja olen edelleen kiinnostunut eri tieteistä, historiasta, taiteista, kielistä jne. Sen lisäksi tapasin parhaimman ystäväni siellä, joten EYL todella tarjosi minulle jotakin korvaamatonta.
3. Niitä on monia! Tottakai väli- ja hyppytunnit ystävien kanssa, mutta myös oivaltamisen ja oppimisen ilon tunteet. En voi tarkentaa yhteen ainoaan muistoon, koska lukio ja EYL kokemuksina olivat merkittäviä.
4. Minulle jäi toki mieleen reissu Pariisiin ranskan ryhmän kanssa. En silloin osannut ajatellakaan, että siitä noin viiden vuoden päästä tulisin viettämään kokonaisen vuoden Pariisissa opiskelemassa ja työskentelemässä. Reissussa oppi jo jonkin verran Ranskasta, mutta lopulta yliopiston vaihtovuosi kasvatti minua ihmisenä henkisesti, sillä jouduin todella astumaan ulos omalta mukavuusalueeltani. Vaihdosta jäi käteen uusia tärkeitä ihmissuhteita ja linkkejä myös frankofoniseen maailmaan (kirjoitan tätä tekstiä juuri bussissa matkalla Brysselistä Pariisiin :D). Joten jos on vaan mahdollista, niin suosittelen vaihtovuotta (tai lyhyempää retkeä) ulkomaille jo lukiovuosina!
5. Ota kaikki irti lukiosta ja kiinnostu eri oppiaineista. Monet tutut ja ystävät ovat myöhemmin harmitelleet sitä, miten ei tullut keskityttyä opintoihin lukiovuosina ja nyt kaikki on vaikeampaa (tai sitten on vaan ikävä sitä uuden oppimista!). Lukion jälkeen on aikaa myös miettiä sitä mitä haluaa tehdä: itse pidin kolme välivuotta, jolloin työskentelin ja matkustelin. Ei siis liikaa stressiä, sillä se oma polku löytyy ajan kanssa ja voi muuttua vielä reippaasti aikuisenakin. Maailma on täynnä mahdollisuuksia!
