Kaupungin arvot näkyvät työntekijöiden arjessa

24.11.2021 10.51Päivitetty: 26.11.2021 11.08

Teksti on julkaistu alunperin Espoo-lehdessä 4/2021. 

Lue Espoo-lehden 4/2021 muita juttuja

Lue myös Espoo-tarinasta kertova artikkeli: Jotain vanhaa, jotain uutta



Espoon arvot ovat asukas- ja asiakaslähtöisyys, vastuullinen edelläkävijyys ja oikeudenmukaisuus. Kysyimme kaupungin työntekijöiltä, miten ne näkyvät heidän päivittäisessä työssään. 

Satu Venhola, neuvonta- ja ohjauspalvelujen projektipäällikkö 

”Koko toiminta-ajatuksemme perustuu asiakaspalveluun. Minun työni keskittyy vieraskielisten asiakaspalvelun kehittämiseen, johon olemme saaneet työ- ja elinkeinoministeriöltä myös rahoitusta. Ideana on helpottaa ja nopeuttaa palvelua keskittämällä neuvonta samaan paikkaan. Asiakkaiden näkökulmasta keskeiset palvelut on nyt tavoitettavissa yhden luukun periaatteella.  

Meillä on merkittävä rooli vieraskielisten asukkaiden kotouttamisessa ja sosiaalinen kestävä kehitys on otettu osaksi arkista työtämme. Pyrimme esimerkiksi käymään vieraskielistenkin asiakkaiden kanssa keskustelua mahdollisimman pitkälle suomeksi kielitaidon kartuttamiseksi. 

Palvelupisteemme on sijoitettu helposti saavutettavaan paikkaan Ison Omenan palvelutorille, jonne on hyvät kulkuyhteydet ja jossa on helppo poiketa muun asioinnin yhteydessä.” 

Satu VenholaKuva: Eemeli Sarka

Mari Häkkinen, kotihoidon asiantuntija 

”Hoidamme asiakkaitamme heidän omissa kodeissaan. Sujuva arki ja asiakkaan aktiivinen osallistuminen ovat toimintamme lähtökohtia. Osallistuminen tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että asiakas on itse mukana suunnittelemassa ja päättämässä omasta hoidostaan. 

Emme silti tiedä, mitä kodeissa päivittäin tapahtuu. Siksi keräämme aktiivisesti asiakaspalautetta omilla asiakastyytyväisyyskyselyillämme, sekä kannustamalla asiakkaita antamaan jatkuvaa palautetta. 

Teknologiset ratkaisut ovat tulleet osaksi myös kotihoidon arkea. Tärkein kehityksen edellytys on kuitenkin osaava henkilöstö, jonka koulutukseen olemme kuluvana vuonna panostaneet paljon. 

Palvelut myönnetään kaikille asiakkaille samoin perustein. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin ihminen, joten kartoitamme jokaisen tarpeet yksilöllisesti.  

Tarkan omavalvonnan kautta haluamme varmistaa, että paitsi asiakkaitamme, myös henkilöstöämme kohdellaan oikeudenmukaisesti.” 

Mari HäkkinenKuva: Eemeli Sarka

Miika Ruokonen, kaavoitusinsinööri 

”Asukkailla on paras tuntemus lähialueestaan. Siksi haluamme kuulla heitä kaavoituksen kaikissa vaiheissa, mutta erityisesti suunnittelun alkuvaiheessa. Jokaisesta asukastilaisuudesta nousee esiin uusia ideoita ja ajatuksia, jotka vaikuttavat suunnittelukokonaisuuteen. Kaavoitus on kuitenkin aina eri tahojen intressien yhteensovittamista ja siksi voi joskus tuntua, että omaa toivetta ei ole kuultu. Jokainen kannanotto ja huomio käsitellään samalla kunnioituksella ja huomioidaan samanarvoisesti, oli esittäjänä sitten asukas, yritys tai muu toimija.  

Kaavaratkaisuja mietitään aina pitkällä, vähintään 50 vuoden tähtäimellä. Kaavaratkaisujen taustalla onkin paljon selvitys- ja tutkimustyötä, jonka perusteella esimerkiksi tulevaisuuden liikenteen tai asuntojen tarvetta alueella pyritään arvioimaan. Haluamme tehdä kestäviä ratkaisuja, joissa luonnolla, ilmastolla ja ekologisilla arvoilla on iso painoarvo. Vaikuttavathan kaupunkisuunnittelulliset ratkaisut meidän kuntalaisten jokapäiväiseen toimintaan. 

Miika RuokonenKuva: Eemeli Sarka