Smedsby skola är en svenskspråkig grundskola med årskurserna 1-6. Skolan är belägen i närheten av Åboleden och Ring II, söder om Grankulla.
Smedsby skola omgärdas av skogs- och åkermark, som ger oss fina möjligheter till naturstudier och friluftsliv i skolans direkta närmiljö. Som en liten skola i en naturnära miljö, mitt i staden, erbjuder Smedsby skola en unik och harmonisk inlärningsmiljö för eleverna, samt en trivsam arbetsplats för oss vuxna.
Våra små elevgrupper och vår sammansvetsade personal bidrar till att elevernas individuella behov och inlärningsstilar lättare blir uppmärksammade och olika personligheter och talanger får plats att synas och utvecklas på ett tryggt sätt. Smedsby skola har drygt 100 elever.
Skolans storlek garanterar också ett personligt bemötande av såväl elever som deras familjer. Samarbetet mellan skolan och hemmen är aktivt och fungerar på ett naturligt sätt. En klar talkoanda lever vidare från generation till generation i Smedsby skola.
Vi arbetar för att stöda det svenska språket. Vi vill att eleverna läser mycket och att de ska kunna uttrycka sig mångsidigt i tal och skrift för att det underlättar kommunikationen människor emellan.
Genom att integrera IKT, informations- och kommunikationstekniken, som en naturlig del av undervisningen vill vi ge eleverna sådana färdigheter som kan svara mot framtida behov. Vi ger eleverna färdigheter och kunskap om användningen av sociala medier.
Goda seder och en stark Smedsbyanda är en självklar styrka som bidrar till en hög trivselfaktor bland våra elever och lärare samt övrig personal.
Skolan arbetar för en trygg och harmonisk inlärningsmiljö vilket är en grundförutsättning för allt lärande och en bra start i livet.
Utbildningsstyrelsen fastställer grunder för läroplanen för den grundläggande utbildningen som utgör en norm för hur undervisning och verksamhet i skolorna ska anordnas. Kommunerna uppgör kommunala läroplaner i enlighet med de nationella grunderna för läroplanen. De svenskspråkiga skolorna i Esbo följer en gemensam läroplan för den grundläggande utbildningen som är fastställd av nämnden Svenska rum. Läroplanen innefattar skolvisa läroplansdelar. Läroplanen finns i tjänsten eGrunder.
Läsårsplan
Skolans läsårsplan godkänns varje år av skolans direktion. I läsårsplanen beskrivs det hur skolan jobbar med att genomföra läroplanen i skolan under läsåret och där finns också till exempel info om vilka skolans egna mål är. I den finns också information om skolans lärare och deras ansvarsområden. Den aktuella läsårsplanen finns att ladda ner här nedan. Mer om direktionen kan ni läsa under huvudrubriken Samarbete mellan hem och skola.
Timfördelning / perioder
Perioder
Period 1 08.08.2024 - 05.12.2024 Period 2 09.12.2024 - 14.02.2025 Period 3 24.02.2025 - 31.05.2025
Frånvaro från skolan kräver anhållan. Vårdnadshavaren anhåller om ledigt av klassläraren eller klassföreståndaren för högst fem skoldagar och av rektor för ledighet som är längre än så. Om en elev inte kommer till skolan p.g.a. sjukdom, skall vårdnadshavaren anmäla om frånvaron så fort som möjligt. Anhållan om frånvaro och sjukanmälan görs via Wilma.
Elevkåren / Elevrådet
Elevrådet har representanter från årskurs 1-6 och träffas några gånger per termin.
Trivselregler
Skolans trivselregler:
Vi respekterar varandras åsikter och olikheter och ger varandra arbetsro.
Vi respekterar varandras och skolans egendom. Vi städar efter oss och jobbar för en trivsam miljö.
Vi mobbar inte. Varje elev har rätt att trivas i skolan. Ingen lämnas utanför.
Vi hälsar och talar artigt med varandra. Vi hjälper varandra.
Vi jobbar tillsammans och följer gemensamma regler.
Vi kliver av och på cykeln vid vändplatsen och leder cykeln på skolgården. Cyklarna lämnas ifred under skoldagen.
Vi använder inneskor inomhus.
Vi använder mobila enheter endast med lärarens eller personalens tillstånd på skolans område. De mobila enheterna förvaras i skolväskan under hela skoldagen.
Vi leker inga farliga lekar. Vi kastar inte snöbollar och andra föremål.
Vi använder ett vårdat språk.
Skolgården skall vara en trivsam plats. Vi värnar om naturen.
I skolan får eleven stöd för sitt lärande och välbefinnande. Stöd för elevens lärande och skolgång anordnas inom ramen för allmänt, intensifierat och särskilt stöd. Här hittar du information om olika stödformer:
I skolan betonar vi en känsla av gemenskap och övar på sociala kompetenser. Vi har nolltolerans mot mobbning och de vuxnas ansvar är att ingripa i mobbningssituationer. Eleverna uppmuntras till att berätta om de upplevt mobbning eller ser att andra mobbas. Ta kontakt med barnets lärare om du som vårdnadshavare har frågor om mobbning. Samarbete med hemmet är viktigt vid utredningen av mobbningssituationer. Elevvården och övriga myndigheter hjälper och stöder vid behov. Esbo stad har många verktyg för att förebygga och ingripa i mobbning samt för eftervård. Om dessa olika verktyg kan du läsa om på samlingssidan Tillsammans mot mobbning.
Alla skolor har också en egen plan för förebyggande av mobbning, våld och trakasserier. I den beskrivs det mer utförligt hur skolan jobbar med dessa frågor. I bilagan här ner finns Smedsby skolas plan för förebyggande av våld, trakasserier och mobbning.
Eftermiddagsverksamhet
Grundläggande utbildningens eftermiddagsverksamhet är handledd gruppverksamhet. Verksamheten ordnas både som stadens egen verksamhet och som understödd verksamhet av föreningar och privata producenter. Svenska bildningstjänster koordinerar verksamheten. Om du har frågor, kontakta eftis@esbo.fi eller Svenska bildningstjänsters kundtjänst. Mer om Eftis kan läsas här Eftermiddagsverksamhet (Eftis)
Efter skoldagen ordnas klubbverksamhet i skolan. Skolans egna klubbar är avgiftsfria och frivilliga för eleverna. Information om klubbar finns i Wilma/på skolans anslagstavla.
Övrig hobbyverksamhet i skolan
Olika samarbetspartner har möjlighet att ordna klubbar och övrig hobbyverksamhet i skolans lokaler. Verksamheten kan vara avgiftsbelagd. Arrangören ansvarar för övrig hobbyverksamhet i skolans lokaler.
Klubbar i Smedsby skola: WAU-klubb, Teaterklubb och Konstklubb.
Wilma
Webbtjänsten Wilma(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) är en central kommunikationskanal mellan hemmet och skolan. I Wilma får du meddelanden och information från ditt barns skola. Du kan skicka meddelanden, följa med ditt barns lärande eller utreda frånvaro.
Föräldraföreningen
Föräldraföreningens uppgift är att befrämja och stöda samarbetet mellan hem och skola. Den ordnar föredrags- och diskussionsmöten och temakvällar. Föreningen samlar medel för olika aktiviteter och för skolmaterial samt ordnar diskussionsmöten, evenemang och temadagar. Vårdnadshavarna uppmuntras till att delta och utveckla skolans verksamhetskultur.
I varje klass väljs klassföräldrar som tillsammans med Hem och Skola ordnar olika trevliga evenemang.
Direktionen
Varje skola i Esbo har en direktion. I direktionens uppgifter betonas att stöda skolan, att upprätthålla ett gott samarbete och att befrämja en trygg inlärningsmiljö. Direktionen godkänner bl.a. skolans läroplan och läsårsplanen. I direktionen medverkar elevernas föräldrar, representanter för skolans personal och i skolor med årskurs 7-9 också elever. Direktionen väljs för fyra år åt gången. Direktionens uppgifter och beslutanderätt beskrivs närmare i Esbo stads förvaltningsstadga.
Ledamöter i direktionen
Ordinarie
Daniel Lindroth, ordförande Jonathan Widbom, viceordförande Johanna Granlund Terhi Söderling Jan Forsstedt Carola Favér-Forstén Tomas Ehrnrooth
Ersättare
Helena Löfhjelm Anna Virta Mikael Doepel Axel Hagelstam Claudia Dell’Era Anna Hartwall Camilla Charpentier
Åk 1 Anna Hartwall Åk 2 Maria Gyllenbögel Åk 3 Nina Lindroos-Honkanen (nina.lindroos@undervisning.esbo.fi) Åk 4 Carola Faver-Forstén Åk 5 Bettina Tötterman Åk 6 Tomas Ehrnrooth
Toni Sundén, timlärare i musik Camilla Charpentier, timlärare Zacharias Edström, resurslärare Conny Hallerskog, skolgångshandledare och timlärare i gymnastik Susanna Hartwall, skolgångshandledare
Samtliga har e-post adressen: fornamn.efternamn@undervisning.esbo.fi ifall inte annat finns angivet.
Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
På rutten finns en brant backe.
Huvudingången
Ingången är lätt att urskilja och belyst.
Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är lätt att öppna för hand.
Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
Vindfånget är trångt.
I lokalen
Verksamhetsstället har 2 våningsplan.
I lokalen finns en hiss som är svår att överblicka med en dörr som använder åtkomstkontroll. Hissens nummerknappar kan inte avläsas med fingrarna. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
I lokalen finns trösklar som är över 2 cm höga.
I lokalen finns en rullstolshiss.
Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
I verksamhetsstället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på plan 2. Det finns inte tillräckligt med utrymme för en rullstol på toaletten.