Värikäs ja iloinen Pride-kulkue eteni auringon saattelemana

Espoon kaupungin osallistuminen Pride-kulkueeseen on näkyvä teko sen puolesta, että jokainen espoolainen voi tuntea olonsa hyväksytyksi ja arvostetuksi omana itsenään.
Espoon neljäs vuosi Helsinki Priden virallisena kumppanina on parhaillaan käynnissä. Aurinkoinen sää saatteli värikästä Pride-kulkuetta, joka lähti lauantaina puolelta päivin matkaan Senaatintorilta suuntanaan Kaivopuisto, jossa vietetään Puistojuhlaa aina klo 21 saakka.
Kulkueeseen on liittynyt tuhansia osallistujia. Jo ennakkoon paikalle odotettiin saapuvaksi arviolta 100 000 osallistujaa.
Espoon kaupungin henkilöstö, mukaan lukien kaupunginjohtaja Kai Mykkänen, osallistuu kulkueeseen valkoisissa Pride-henkisissä t-paidoissa. Espoolaiset kertovat osaltaan tärkeää viestiä, jonka usea kulkueeseen osallistuva avoimesti jakaa:
”On tärkeää, että Espoo seisoo näkyvästi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon takana.”
”Viestimme kulkueeseen osallistumalla sekä kuntalaisille että omalle henkilöstölle, että yhdenvertaisuus on meille tärkeä arvo eikä syrjintää tai häirintää suvaita missään muodossa.”
"Haluamme tukea tällä teolla seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä näkyvästi. Toisaalla nostamme myös muita vähemmistöjä näkyville."
Espoon kaupunki jatkaa arvokasta työtä yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja moninaisuuden edistämiseksi Helsinki Pride -yhteisön Working With Pride -kumppanina vuoden 2026 ajan.
Juhlistamme ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämistä tapahtumin eri puolilla Espoota muun muassa kirjastoissa, kulttuuritaloissa ja museoissa. Lämpimästi tervetuloa mukaan.
Voit tutustua tapahtumakoontiimme täällä: Espoon Pride-tapahtumatarjonta.
***
Helsinki Pride -yhteisö (ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) on ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestö, joka tekee monipuolista sosiaali-, nuoriso- ja yhteistyötä. Se tarjoaa koulutus- ja konsultointipalveluita sekä tekee vaikutustyötä seksuaalivähemmistöjen oikeuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Helsinki Pride -yhteisön arvoja ovat yhteisöllisyys, rohkeus ja moninaisuus. Tämän vuoden teemana on ”Vapaus kasvaa kuuluu kaikille – myös töissä”.