Unesco-Matit mukana Itämeren suojelutyössä
Matinkylän lukion opiskelijoita osallistui 9.–11.9. Nordplus Junior Meeting -verkostotapaamiseen ja Baltic Sea Projectiin. Tapahtuma on osa YK:n 2030 agendaa ja sillä pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta Itämeren tilasta. Tavoitteena Suomessa on laajentaa ja vahvistaa BSP-kouluverkostoa ja tehdä yhteistyötä muiden maiden kanssa Itämeren hyväksi.
Ensimmäinen päivä alkoi kello 8.45 Martinlaakson lukiossa. Aulassa kokoontumisen jälkeen meidät ohjattiin koulun auditorio tilaan, joka olikin varattu meille koko päiväksi. Aloitimme koulun rehtorin lyhyellä puheella, jonka jälkeen esiinnyimme muille vieraille maiden mukaan. Oppilaille järjestettiin tutustumisleikkejä sillä aikaa, kun opettajat kiersivät eri oppiaineiden tunneilla.
Noin kello 11.20 jakauduimme viiteen ryhmään, joissa kiersimme ympäri koulua sen oppilaiden ohjaamina. Tutustumiskierroksen jälkeen tapahtuman järjestäjä piti lyhyen esitelmän projektista ja sen tarkoituksesta sekä muista samantyyppisistä projekteista. Tapahtuman järjestäjän esitelmän jälkeen pidimme tunnin ruokatauon.
Ruokatauon jälkeen henkilö luontoliitosta piti esitelmän Itämereen liittyen, jonka jälkeen jakauduimme kuuteen ryhmään, joissa vastasimme esitykseen liittyviin kysymyksiin. Tehtävien aikana pidimme kahvitauon, jolloin saimme kahvia, teetä ja uunituoretta pullaa.
Toinen päivä 10.9. jakautui kahteen osaan: Aalto-yliopiston junior spacessa pidetty työpaja kestävästä kehityksestä sekä kaksi valinnaista pajaa Harakan saaressa. Pajoissa käsiteltiin muun muassa Itämeren hyvinvointia, mikromuovia ja siivottiin Harakan saaren ympäristöä.
Päivä alkoi yhdeksän aikoihin Aalto-yliopiston tiloissa. Pihalla vaihdettiin muutama sana ja mentiin ryhmän kanssa sisälle. Ensimmäisessä pajassa kuultiin lyhyt luento kestävästä kaupunkikehityksestä ja siitä, miltä kaupunkien tulevaisuus voisi näyttää muun muassa rakennusten rakentumista yhä korkeammalle sekä kaupunkialueiden ympäristöystävällistä kehitystä. Ryhmät pääsivät myös rakentamaan ryhmän yhteisen tulevaisuuden kaupungin erilaisista materiaaleista. Kaupunki koostui viiden ryhmän yhteisestä tuotoksesta.
Aalto-yliopiston pajan jälkeen ryhmä siirtyi nauttimaan lounasta kampuksella sijaitsevaan Tast-Eat-ravintolaan. Hieman kahdentoista jälkeen kaikki osallistujat nousivat tilausbussiin ja lähtivät kohti Ullanlinnaa.
Ullanlinnan Laiturille saavuttua, ryhmä siirtyi yhteisesti Harakan saarelle. Harakassa ryhmä kävi kierroksen saaren ympäri sekä kuuli hieman saaren historiasta. Kierroksen jälkeen alkoivat pajatyöskentelyt. Opiskelijat pääsivät valitsemaan kaksi pajaa, joihin osallistui. Pajat olivat “water studies,” “microplastic research,” “plankton and shoreline biota” ja “Harakka shoreline cleanup.” Ensimmäinen paja, jonka Matinkylän opiskelijat valitsivat, oli plankton and shoreline biota, jossa tutkittiin veden koostumusta sekä tutustuttiin Itämereen. Toisena pajana toimi microplastic research, jossa tutkittiin mikromuovin määrää, jonka kala oli syönyt.
Päivä päättyi noin puoli viiden aikoihin Ullanlinnassa sijaitsevaan Cafe Ursulaan, jossa syötiin päivän toinen ruokailu. Tämän jälkeen opiskelijat lähtivät kotiin.
Kolmas päivä vietettiin Suomenlinnassa. Osallistujat nousivat Kauppatorilta lautalle kohti Suomenlinnaa. Osallistujia oli monesta suomen lukiosta, kuten myös Virosta ja muista Baltian maista. Myös Ruotsista oli saatu edustajia.
Päästyämme Suomenlinnaan jakauduimme kahteen ryhmään, joista ensimmäinen tutustui ensin Suomenlinnassa elämiseen ja sen historiaan. Toinen ryhmä tutki itämerta ensin näyttelyssä ja sen jälkeen pienellä kenttätutkimuksella, jossa mitattiin muun muassa veden ph-arvo. Ruokailun jälkeen ryhmät vaihtoivat työpajoja toistensa kanssa.
Suomenlinnan seikkailujen jälkeen suuntasimme lautalla takaisin Helsinkiin, jossa saimme kierroksen “vanhan kaupungin” historiasta, jossa kiersimme katuja ja kävimme Helsingin yliopiston tiloissa.
Sara Makkonen, Aleksi Kleimola, Joonas Leiviskä ja Tristan Rekonen