Konserni- ja tilajaosto: Vallipuiston päiväkodin tavoitekustannukseen korotus

Kaupunginhallituksen konserni- ja tilajaosto hyväksyi Vallipuiston päiväkodin uudishankkeen tavoitekustannusten noston 1,25 milj. eurolla, 6,456 milj. eurosta 7,736 milj. euroon. Lisäksi jaosto ehdottaa, että kaupunginhallitus päättää, että Vallipuiston päiväkodin uudishanke voidaan käynnistää ja hankkeen toteuttamisen edellyttämät urakkasopimus ym. sopimukset solmia.
Vallipuiston päiväkoti on 6-ryhmäinen, kaksikerroksinen puurakenteinen uudispäiväkoti Leppävaarassa. Päiväkoti on rakennetaan tontille, josta puretaan vanha huonokuntoinen sisäilmaongelmainen päiväkoti. Hanke sisältää päiväkodin sekä kaksi piharakennusta. Varhaiskasvatuspaikkoja on 126.
Lausunnot HSL:n sekä HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmista 2026 - 2028
Kaupunginhallituksen konserni- ja tilajaosto antoi lausunnon Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026 - 2028 sekä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026 - 2028. HSL:lle annettavaan lausuntoon tehtiin useita tarkennuksia. Jaosto painottaa, että toimiva joukkoliikenne on edellytys espoolaisten arjen sujuvuudelle, työssä- ja koulussakäynnille, vapaa-ajan harrastuksiin pääsemiselle ja kaupungin elinvoimalle. Espoo edellyttää joukkoliikenneverkon suunnittelussa hyvää yhteistyötä kaupungin kanssa, jotta asukkaiden liikkumistarpeet ja linjastosuunnitelmat saadaan kohtaamaan. Muutoksin hyväksytty lausunto julkaistaan jaoston pöytäkirjan yhteydessä tämän viikon aikana.
Poimintoja Espoon lausunnosta:
- Espoo edellyttää viranhaltijoiden ehdottamien PKS-omistajaohjaustavoitteiden mukaisesti HSL:n tuottavuuden jatkuvaa parantamista ja talouden tasapainotustoimia. Kuitenkin 45-55% subventio-osuuden edellyttäminen nykyisellä mallilla, jossa infrakorvaukset lasketaan mukaan, johtaisi joukkoliikennejärjestelmän merkittävään heikentymiseen. Se nostaisi lippujen hintoja ja heikentäisi palveluverkon karsimisen myötä merkittävästi espoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä eikä siksi ole Espoon kaupungin tavoitteiden mukaista.
- Yhteistyö joukkoliikenteen kustannustehokkuuden parantamiseksi ja lipunhintojen nousun hillitsemiseksi tulee käynnistää kuntien ja HSL:n kesken mahdollisimman pian, jotta mahdolliset subventiotavoitetta ja infrakorvausjärjestelmää koskevat muutokset on mahdollista ottaa käyttöön jo nyt lausuttavana olevalla toiminta- ja taloussuunnitelmakaudella 2026-2028
- Espoo tukee lähtökohtaisesti sitä, että infrakustannukset erotettaisiin kokonaisuudessaan subventioprosentin laskennasta infrakorvausjärjestelmän säilyessä muutoin nykyisen kaltaisena. Lähtökohtana tulee olla se, että subventiotavoite määriteltäisiin uudelleen siten, että muutos on sen toteuttamisen ajankohtana kuntien taloudelle neutraali. Samalla on tärkeää, että päättäjille tuodaan muutoksen jälkeenkin tietoa joukkoliikenteen kokonaiskustannuksista myös infrakorvausten kanssa.
- Espoo tukee ehdotettujen PKS-omistajaohjaustavoitteiden mukaisesti joukkoliikenteen CO2-päästöjen pienentämisestä sekä asiakastyytyväisyyden ja kulkutapaosuuden kasvattamisesta.
- Espoon kaupungin näkemyksen mukaan uusien ja olemassa olevien lipputuotteiden kehittäminen siten, että ne ovat taloudellisesti kannattavia, asukkaille kohtuuhintaisia ja heidän tarpeitaan vastaavia sekä joustavien digitaalisten ratkaisujen kehittäminen ovat kannatettavia toimenpiteitä matkustamisen palautumiseen sekä potentiaalisten uusien matkustajien saamiseksi palveluiden piiriin. Espoon kaupunki tukee sitä, että Espoo olisi kokonaisuudessaan yhdellä vyöhykkeellä esimerkiksi yhdessä Vantaan ja Helsingin kanssa.
- Espoolaisten joukkoliikennelippujen hintojen tulee pysyä kohtuullisina. Lippujen hintojen muuta kustannustason nousua suurempi kasvu on saatava katkaistua.
- Espoo ei kannata sitä, että espoolaisten joukkoliikennematkojen hinnat nousevat vaan tuottavuutta tulisi kasvattaa ensisijaisesti käyttäjämääriä kasvattamalla.
- Espoon kaupunki kannattaa omistajakuntien ja HSL:n välisten neuvotteluiden käynnistämistä mahdollisimman pian siitä, että uusien raideliikennehankkeiden rakentaminen ei johtaisi lippujen hintojen jatkuvaan kasvuun. Espoo on sitä mieltä, että infrakorvausjärjestelmä on sinänsä tarpeellinen tasaamaan kuntien joukkoliikenteen investointikustannuksia käytön suhteessa, mutta korvausten kytkös lippujen hintaan ja subventiotason asetantaan tulee irtikytkeä.
---
Konserni- ja tilajaosto sai selostuksen Espoo-tarinan eli kaupungin strategian valmistelutilanteesta sekä kävi lähetekeskustelun asiasta selostuksen pohjalta. Keskustelun aikana tulleet huomiot kirjattiin jatkovalmistelussa hyödynnettäväksi.
Muut asiat hyväksyttiin esitysten mukaan.
Konserni- ja tilajaoston esityslistat ja pöytäkirjat(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)