Koululaisten Kestävän tulevaisuuden rakentajat –kilpailussa rakennetaan syksyllä tulevaisuuden Espoota

Kestävän tulevaisuuden rakentajat -kilpailu kutsuu koululaiset mukaan luomaan kestävämpää maailmaa. YK:n ja Espoon kaupungin kestävän kehityksen tavoitteisiin pohjautuva kilpailu tarjoaa oppilaille luovan tavan perehtyä kestävän kehityksen teemoihin ja ideoida parempaa tulevaisuuden Espoota pelaamisen kautta.
Kestävän tulevaisuuden rakentajat -kilpailu alkaa Minecraftissa Espoo-päivänä 29.8. Tällä hetkellä luokissa ja nuorisotiloilla keräillään rakennusryhmiä kokoon ja pohditaan yhdessä kestävän kehityksen tavoitteita, joihin Minecraft-maailmoissa keskitytään. Pelit ovat keskeinen osa lasten ja nuorten media- ja populaarikulttuuria. Pelaaminen on lapsille ja nuorille hauskaa tekemistä, joka vahvistaa itsetuntoa tarjoamalla uusia kokemuksia ja onnistumisen elämyksiä. Niiden kautta voi syventyä eri teemoihin ja oppia lisää.
”Peleissä toimitaan usein myös yhteisöissä ja opitaan yhteisiä pelisääntöjä. Pelejä pelataan eri kielillä ja kielitaidon kehittyminen onkin yksi pelaamisen todetuista hyödyistä. Minecraftissä luovuus ja avaruudellinen hahmottaminen ovat tärkeässä asemassa”, kuvailee oppimisteknologian pedagoginen asiantuntija Minna Kukkonen.
"Kestävyyskasvatus on tärkeä osa koulujen opetusta ja siihen toiminnallisuus ja pelaaminen sopivat hyvin. Tässä kilpailussa oppilaat pääsevät samalla sekä kerryttämään kestävyysosaamistaan että soveltamaan sitä pelimaailmassa”, lisää pedagoginen asiantuntija Ilona Parviainen.
Kilpailussa on neljä sarjaa, jotka on suunnattu eri luokkatasoille: 1.–2.-luokkalaiset, 3.–4.-luokkalaiset, 5.–6.-luokkalaiset sekä 7.–9.-luokkalaiset. Jokaiselle ikätasolle on asetettu omat kestävää kehitystä tukevat tavoitteet, jotka toteutetaan Minecraft-maailmassa. Kilpailu pohjautuu opetussuunnitelman tavoitteisiin ja lisää oppilaiden tietoisuutta ekologisista, taloudellisista, sosiaalisista ja kulttuurisista kestävän kehityksen ulottuvuuksista. Kestävän tulevaisuuden rakentajat tarjoaa mahdollisuuden jokaiselle oppilaalle suunnitella ja toteuttaa oman visionsa Espoon kestävästä tulevaisuudesta Minecraftin avulla. Osallistumiseen ei tarvita kokemusta pelaamisesta, mutta haasteen avulla voi tutustua myös pelaamiseen ja e-urheilun maailmaan. Kilpailu toteutetaan Minecraftissa opetuksen Education-lisenssillä.
Kilpailuaika ja palkinnot
Kilpailu alkaa Espoo-päivänä 29.8. ja päättyy 31.10.2025. Valmiit kilpailutyöt tulee palauttaa viimeistään 31.10. klo 16. Voittajatyöt esitellään Espoon eri tiedotuskanavissa ja kaikki kilpailuun osallistuneet saavat diplomit. Kaikkien kilpailusarjojen voittajia odottaa marraskuun lopulla myös upea palkintogaala Kino Tapiolassa, jossa oppilaiden työt ja ideat saavat hetkensä valkokankaalla. Mukana voittajia onnittelemassa ja oppilaiden ideoista inspiroitumassa ovat Espoon kaupunginjohtaja Kai Mykkänen sekä Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Merja Narvo-Akkola. Palkintogaala huipentuu Minecraft-elokuvan yksityisnäytökseen.
Ilmoittautuminen ja ohjeet
Opettaja tai ohjaaja voi ilmoittaa ryhmänsä kilpailuun tai ilmoittautumisen voi tehdä myös lapsen huoltaja. Huoltaja voi ilmoittaa kilpailuun myös ryhmän, jos ystävykset haluavat osallistua yhteisellä rakennusprojektilla. Ilmoittautuminen on auki osoitteessa: https://link.webropol.com/ep/espoo-minecraft-kilpailu-2025(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Lisätietoja
Oppimisteknologian pedagoginen asiantuntija Minna Kukkonen (minna.kukkonen@espoo.fi), pedagoginen asiantuntija Ilona Parviainen (ilona.parviainen@espoo.fi), liikuntasuunnittelija Kimmo Leinonen (kimmo.leinonen@espoo.fi), suunnittelija Kasper Wendell (kasper.wendell@espoo.fi) sekä Christian Joutsenvuori (koordinaattori@incoach.fi).