Espoontorin kaavamuutos mahdollistaa hypermarketin, uusia asuntoja ja joukkoliikenneterminaalin Espoon keskukseen

30.4.2025 12.43

Asemakaavan muutoksen tavoitteena on vahvistaa Espoon keskuksen elinvoimaisuutta luomalla edellytykset hypermarketin ja asuintornitalon toteuttamiselle sekä asemanseudun kehittämiselle joukkoliikenteen solmukohtana. Kaupunginhallitus käsittelee Espoontorin asemakaavan muutoksen hyväksymistä kokouksessaan 5.5. Asia etenee vielä valtuustoon.

Kuvan keskellä kohoava Espoontorin kauppakeskus laajenee uudella hypermarketilla idän suuntaan. Hypermarketin yhteyteen tuleva 15-kerroksinen asuintorni jatkaa itäpuolen pistetalojen sarjaa. Taustalla, radan pohjoispuolella näkyy hahmotelma Virastopihan ja Espoolaistentalon arkkitehtikilpailun voittaneesta suunnitelmasta.Kuva: L Arkkitehdit Oy

Kaavamuutos parantaa alueen palvelutarjontaa, sillä se mahdollistaa Espoontorin kauppakeskuksen laajentamisen hypermarketilla. Hypermarketin lisäksi kauppakeskuksen laajennukseen tulee pysäköintipaikkoja.  

Laajennusosa on suuruudeltaan noin 7 000 kerrosneliömetriä ja se sijoittuu Asemakujan suuntaan tontille, jossa on nykyään parkkipaikkoja ja laajennuksen alta purettava tyhjillään oleva toimistorakennus.  

Katutasoon Siltakadun, Siltatorin ja uuden Lindholminkäytävän varteen tulee myös liike-, toimisto- ja palvelutilaa. Siltatori korttelialueen eteläosassa säilyy aukiona. 

Kaavamuutos mahdollistaa myös 15-kerroksisen asuintornitalon rakentamisen Siltakadun ja Asemakujan kulmaan. Lisäksi asemakaavan muutoksella mahdollistetaan joukkoliikenneterminaalin rakentaminen Espoontorin kauppakeskuksen ja junaradan väliselle alueelle. 

Espoontorin nykyisen kauppakeskuksen ja uuden laajennusosan väliin on suunniteltu uusi jalankulun kulkuyhteys Lindholminkäytävä. Se toimii suorana yhteytenä Siltatorin ja joukkoliikenneterminaalin välillä. Siltatasolla säilyy kauppakeskuksen läpi kulkeva jalankulkuyhteys, joka on avoinna kauppakeskuksen aukioloaikoina. 

Vaihto junan ja bussin välillä helpottuu 

Espoon kaupunkiradan valmistuttua junien lähiliikenne siirtyy kokonaisuudessaan eteläisille raiteille, jolloin vaihto junan ja bussin välillä helpottuu. Bussien ja junien käyttäjien odotustilat ovat terminaalissa sisätiloissa.  

Nykyinen Espoontorin ja aseman yhdistävä ylikulkusilta, Espoonsilta, säilyy.

Suunnittelualue rajautuu pohjoisessa junarataan sekä Espoon asemaan, etelässä Siltakatuun ja Entressen kauppakeskukseen, lännessä autopaikkojen korttelialueeseen sekä idässä Asemakujaan ja viereiseen asuinkortteliin. 

Suunnittelualue on Keskon omistuksessa.