Perusteellinen selvitys Matinkylän liikenteestä puhutti asukkaita Isossa Omenassa

Matinkylän asukkaat, Espoon kaupunki ja Citycon syventyivät yhdessä hiljattain julkaistun liikenneselvityksen tuloksiin. Info- ja keskustelutilaisuus aiheesta pidettiin Ison Omenan kirjastossa 21.1.2025. Paikalla oli lähes 80 ihmistä.
Tuoreessa liikenneselvityksessä kartoitettiin liikenteen nykytilaa Matinkylän keskustassa ja päivitettiin alueen liikenne-ennusteet. Niiden pohjalta tarkasteltiin erilaisten liikenneratkaisujen, kuten Piispansillan raitiotien tai itäramppien, toimivuutta. Lisäksi tutkittiin mm. Ison Omenan pysäköinnin sisään- ja ulosajoja, alueen opastuksen kehittämistä, bussiterminaalin toimivuutta sekä kävelyn ja pyöräilyn järjestelyjä. Myös suuntaisliittymävaihtoehtoja Isosta Omenasta Länsiväylälle selvitettiin.
Selvityksen tekijä Petri Saarelainen Rambollilta esitteli tilaisuudessa keskeisiä tuloksia. Hän totesi, että ruuhka-aikoina Matinkylän keskustan katuverkossa on selkeitä ongelmia, mutta ruuhkahuippujen ulkopuolella liikenne toimii. Alueen tiivis kaupunkirakenne ei kuitenkaan mahdollista esimerkiksi uusia kiertoliittymiä, eivätkä suuntaisliittymät Länsiväylälle ole moottoriteiden suunnitteluohjeiden vuoksi mahdollisia. Siksi paras keino vaikuttaa ruuhkiin on panostaa opastukseen, liikkumisen ohjaukseen ja yleisen liikenneympäristön toimivuuteen.
Tarve tutkia ja parantaa Matinkylän liikenteen tilannetta nousi esiin keväällä 2023 Ison Omenan toimijoiden ja asukkaiden aloitteesta. Ensimmäinen yhteinen keskustelutilaisuus aiheesta pidettiin Cityconin johdolla syksyllä 2023. Tämän jälkeen Espoon kaupunki ja Citycon tilasivat liikenneselvityksen.
Haastatteluissa kerrottiin parannuksista ja katsottiin tulevaisuuteen
Tilaisuudessa käytiin haastatellen ja keskustellen läpi toimenpiteitä, joita liikenteen parantamiseksi on tehty ja voidaan vielä mahdollisesti tulevaisuudessa tehdä:
Ison Omenan edustaja Hannis Raitanen Cityconilta kertoi, että he ovat jo ottaneet ruuhka-aikoina käyttöön liikenteenohjauksen Ison Omenan pysäköintihallissa. Ulosajavia autoja ohjataan tasaisemmin eri ulostuloille, mikä vähentää ruuhkautumista. Tulevaisuuden toiveena oisi saada käyttöön dynaaminen liikenteenohjaus, joka kertoisi autoilijoille ajantasaisen tiedon katuverkoston ruuhkatilanteesta automaattisesti. Tällaista järjestelmää ei vielä ole saatavilla, mutta järjestelmien kehitystä seurataan mielenkiinnolla.
Jussi Yli-Seppälä Espoon Kaupunkitekniikan keskuksesta kertoi, että myös Ison Omenan rakennuksen ulkopuolelle on suunnitteella parannuksia liikenteen ohjaukseen. Kaupunki päivittää parhaillaan autoliikenteen viitoitusta koko Espoossa, ja samassa yhteydessä uusitaan kaikki Matinkylän opasteet. Samalla tarkistetaan opastuksen ajantasaisuus ja lisätään myös kohteiden opastusta uusille reiteille. Myös pyöräliikenteen viitoitusta lisätään koko Espoossa, myös Matinkylässä. Sen tarkempi suunnitelma valmistuu kesällä 2025.
Espoon kaavoituksessa tehtävää liikennesuunnittelua vetävä Susanna Kaitanen puhui Matinkylän tulevaisuudesta pidemmällä aikavälillä. Hän painotti, että alueen liikennejärjestelmää tulee katsoa kokonaisuutena, jonka eri osat tasapainottavat toisiaan. Siksi alueella on tärkeää myös kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen kehittäminen. Pitkällä tähtäimellä isommat muutokset, kuten Matinkylään suunnitellut raideliikenneratkaisut, mahdolliset itärampit tai Länsiväylän kattaminen voisivat parantaa liikennettä. Niihin kuitenkin liittyy paljon epävarmuuksia.
Asukkaiden kommentit täydensivät tilannekuvaa
Noin puolet tilaisuudesta käytettiin yhteiseen keskusteluosioon, jossa asukkaat esittivät kysymyksiä ja kommentteja.
Autoliikenteen näkökulmasta keskustelussa nousi esiin muun muassa seuraavia näkökulmia: Dynaamisen liikenteenohjauksen käyttöönotto tulevaisuuden mahdollisuutena sai myös asukkailta vahvaa kannatusta. Bussirampin kautta Länsiväylälle vievien suuntaisliittymähaaveiden törmääminen säädöksiin aiheutti ymmärrettävästi harmia. Osallistujien kokemukset autoliikenteen ruuhkista vaihtelivat: Osalla ruuhka saattoi vaikeuttaa ajoittain huomattavasti esimerkiksi omalle kiinteistölle ajoa. Osalle taas ruuhkien välttely oli helppoa esimerkiksi vaihtoehtoisia reittejä käyttämällä.
Kävelijöiden, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen näkökulmasta keskustelussa nousi esiin lisäksi mm. seuraavia asioita: Autoilijoiden ja kävelijöiden väliset vaaratilanteet aiheuttivat huolta Ison Omenan parkkihallin ajokujilla. Pyöräilijöiden ja bussin käyttäjien välisiä vaaratilanteita kerrottiin sattuvan etenkin Piispansillan bussipysäkillä. Matinniityn suunnasta tulevalta kevyen liikenteen reitiltä raportoitiin useita epäjatkuvuuskohtia. Markkinakadun yli toivottiin suojatietä Tynnyritien haaran eteläpuolelle. Kaupunki pitää kuitenkin ratkaisua turvattomana niin kauan, kun bussit ajavat kadulla.
Pidemmän aikavälin ratkaisuista asukkaat pitivät Länsiväylän kattamista edelleen hyvänä tulevaisuuden mahdollisuutena. Matinkylän keskustan toimivuutta ja suunnittelua myös kiiteltiin yleisesti. Liikenteen ulkopuolisista asioista eniten harmia ja huolta herättivät alueen hulevesiongelmat.
Järjestäjät ovat koonneet keskustelusta näitä poimintoja kattavammat muistiinpanot, joita peilattiin vielä myöhemmin selvityksen tuloksiin. Materiaalit ovat kaupungilla tallessa ja niitä hyödynnettävissä, kun Matinkylän liikennettä jatkossa kehitetään.
Lisätietoja:
Tutustu Matinkylän keskustan liikenneselvitykseen(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Seuraa Matinkylän ajankohtaisia asioita
Kysy lisää Matinkylän liikenteen asioista:
Susanna Kaitanen, liikennesuunnittelupäällikkö, Espoon kaupunkisuunnittelukeskus, susanna.kaitanen@espoo.fi
Kysy lisää Ison Omenan asioista:
Hannis Raitanen, Asset Manager, Iso Omena, Citycon, hannis.raitanen@citycon.com