Maanalaisen Kauklahden kalliovarikon asemakaavoitus alkaa Espoossa

Kaupunkisuunnittelukeskus tutkii asemakaavoituksen avulla, voidaanko lähijunaliikenteen varikko sijoittaa Kauklahdenmetsään. Asemakaavoituksen alkaessa aletaan käyttää alueen virallista, karttoihin merkittyä nimeä, joka on Kauklahdenmetsä. Aiemmin alueeseen on viitattu Näkinmetsänä.
Suunniteltava varikko olisi osa pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmää. Kun kaupunkirata Leppävaaran ja Kauklahden välille valmistuu, lähijunaliikenne palvelee espoolaisia entistä paremmin, esimerkiksi tiheämmällä vuorovälillä. Samalla tarvitaan uutta varikkotilaa junien säilytykseen ja huoltoon. Espoo ja Kirkkonummi ovat sitoutuneet siihen, että kumpikin kaupunki selvittää alueellaan mahdollisia varikkosijainteja.
Kauklahdenmetsä on yksi vaihtoehto monista mahdollisista sijainneista
Kaupunginhallitus kehotti kaupunkisuunnittelukeskusta 15.10.2024 käynnistämään Kauklahden kalliovarikon asemakaavoituksen. Varikon sijainnista ja mahdollisesta toteuttamisesta päätetään myöhemmin, ja tarvittaessa voidaan käynnistää tarkastelu muissakin sijainneissa. Vaihtoehtoisia sijainteja ovat Mankki Espoossa sekä Luoma ja Vuohimäki Kirkkonummella.
Nyt alkavan asemakaavoituksen tavoitteena on selvittää, soveltuuko Kauklahdenmetsä varikon sijaintipaikaksi. Kauklahdenmetsän etuna olisi keskeinen sijainti rantaradan, Kehä III:n ja mahdollisesti rakennettavan länsiradan varressa.
Suunnittelualue sijaitsee Näkinkylän, Mikkelän, Kehä III:n ja Espoonjoen välisellä metsäalueella sekä osin Kehä III:n pohjoispuolella Blominmäen alueella. Alue on lähes kokonaan kaupungin ja pieneltä osin valtion omistuksessa.
Tavoitteena minimoida vaikutukset luontoon, maisemaan ja ihmisiin
Alue on nykyisin pääosin metsää, jonka läpi kulkee virkistysreitti. Alueella on luontoarvoja ja maakunnallisesti tärkeä ekologinen yhteys. Se on osa maakunnallisesti arvokasta Espoonjokilaakson maisema-aluetta.
Maanalainen kalliovarikko olisi kallis toteuttaa, mutta sen ansiosta vaikutukset luontoon ja maisemaan jäisivät mahdollisimman pieniksi. Maan päälle tulisivat esimerkiksi tunneleiden suuaukot, ajoyhteydet ja mahdollisesti joitakin rakennuksia.
Luonto- ja maisema-arvojen lisäksi kaavoituksessa tutkitaan varikon vaikutuksia esimerkiksi rakennettuun ympäristöön, ympäristön asukkaiden elinoloihin sekä liikenteen ja teknisen huollon järjestämiseen.
Asukkailla mahdollisuus osallistua keväällä 2025
Asemakaavoituksen aluksi kaupunki käy viranomaisneuvottelut, joissa saadaan tarkennusta suunnittelun reunaehtoihin ja tarvittaviin selvityksiin.
Kevätkaudella 2025 kaupunkisuunnittelukeskus julkaisee kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä valmisteluaineiston, joihin espoolaiset voivat ottaa kantaa. Nähtävilläolon aikana järjestetään asukastilaisuus.
Lisätietoa
Haluatko saada tiedon, kun kaava tulee nähtäville? Tilaa Vaikuta nyt -uutiskirje, joka kertoo kahden viikon välein, mihin kaupunkiympäristöhankkeisiin voit vaikuttaa juuri nyt. Tilaa uutiskirje sähköpostiisi täältä.