Julkinen taide luo parempaa kaupunkitilaa

Muraaleja meluaidassa, tilataidetta alikulkutunnelissa tai veistoksia metroasemilla. Taideteoksia on jo pitkään käytetty kaunistamaan kaupunkikuvaa ja luomaan viihtyisyyttä. Julkisella taiteella on kuitenkin myös muita tehtäviä.
Aivan aluksi on syytä kirkastaa, mitä julkinen taide oikeastaan on.
–Meillä Espoossa julkisella taiteella käsitetään joko julkisessa kaupunkitilassa tai sitten kaupungin eri toimitiloissa, kuten sairaaloissa, päiväkodeissa tai toimistoissa olevia meidän kokoelmiimme kuuluvia taideteoksia, listaa Espoon modernin taiteen museo EMMAn(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) julkisen taiteen kokoelmista vastaava intendentti Henna Paunu.
–Teokset jaetaan vielä kahteen kastiin, eli varta vasten tiettyyn tilaan tai paikkaan toteutettuun tilaustaiteeseen, ja sitten museon kokoelmista pitkäaikaislainassa oleviin teoksiin, esimerkiksi maalauksiin tai veistoksiin, jotka on sijoitettu kaupungin tiloihin, Paunu täydentää.
Julkisen taiteen monet tehtävät
Kaupunkiympäristöön toteutettavalla julkisella taiteella on useita tehtäviä. Sen avulla voidaan muun muassa parantaa ympäristön viihtyisyyttä ja turvallisuutta sekä rakentaa identiteettiä. Paunun mukaan taide on toki tärkeää itsessään, mutta se on usein myös funktionaalista.
–Viihtyvyyden lisäksi teosten avulla voidaan ohjata tai houkutella ihmisiä käyttämään julkisia palveluita, jos se tekee niistä helpommin lähestyttäviä. Siksi taidetta on toteutettu julkisen liikenteen ja kevyen liikenteen solmukohtiin ja esimerkiksi metroasemille, hän lisää.
Uusille asuinalueille toteutettavat teokset voivat puolestaan antaa koko alueelle oman ilmeen.
–Taide on yksi hyvä väline alueellisen identiteetin luomiseen. Sen avulla voidaan tehdä jotain persoonallista ja ainutkertaista. Luoda inhimillisyyttä, joka auttaa asukkaita paremmin samaistumaan paikkoihin.
Vaativa ympäristö
Tilataideteokset tehdään aina ympäristönsä ehdoilla. Ulkotiloihin toteutettava taide on luonnollisesti alttiina vuodenajoille ja kulumiselle, joten sekä teosten suunnitteluun että kunnossapitoon on kiinnitettävä erityistä huomiota.
–Teosten tulee olla alusta asti ympäristöönsä sopivia, turvallisia, huollettavia ja kestäviä ratkaisuja. Jokaisella taideteoksella on oma kunnossapitosuunnitelma, tai huoltokirja, jonka mukaan niitä hoidetaan yhteistyössä kaupunkitekniikan kanssa, Henna Paunu kuvailee.
Joskus teosten elinkaari on myös pitempi kuin niiden ympäristön. Esimerkiksi suoraan rakennuksen seinään maalattu muraali voidaan Paunun mukaan joutua poistamaan, jos talo syystä tai toisesta puretaan.
–Tällaisissa tapauksissa teemme teoksesta dokumentaation kuvineen, ja sen tiedot säilyvät sillä tavoin. Osa teoksista on myös sellaisia, että ne voidaan valmistaa uudelleen, mutta toisaalta joskus teoksia joudutaan myös poistamaan, jos niiden käyttöympäristö muuttuu, eikä haluta, että niitä väärinkäytetään, hän kertoo.
Asiantuntijatyötä taiteilijoiden ja teosten valintaan
Espoon kaupungilla on julkisen taiteen periaatteet(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), joiden pohjalta julkista taidetta toteutetaan. EMMA tulee mukaan kuvioihin siinä vaiheessa, kun päätös teoksen toteuttamisesta on tehty.
–Meidän tehtävämme on tehdä asiantuntijatyö, kartoittaa taiteilijoita, jotka voisivat sopia kulloiseenkin projektiin ja ehdottaa heitä projektiryhmälle, Paunu listaa.
Toinen vaihtoehto tilaustaideteosten toteuttamiseen olisi järjestää taidekilpailu, jossa eri taiteilijat ehdottavat suunnitelmia ja asiakas saisi valita itselleen sopivimman. Paunun mukaan Espoon tapa on kuitenkin todettu toistaiseksi toimivaksi.
–Meillä on paljon portfolioita mahdollisista sopivista taiteilijoista. Lisäksi tavoitteena on ollut löytää hankkeisiin aina myös hiukan nuorempia ja tuntemattomampia tekijöitä. Yleisesti ottaen taiteilijat ovat erittäin kiinnostuneita näistä taideprojekteista, hän lisää.
Tilaustaideteosten kiinnostavuutta lisää myös se, että ne ovat taiteilijoille erinomainen mahdollisuus toteuttaa tilasidonnaista taidetta.
Enemmän taidetta espoolaisille
Espoossa julkisia taideteoksia on noin 800 kappaletta, joista 60 on ulkotilassa olevia tilataideteoksia. Museo työskentelee jatkuvasti uusien julkisen taiteen hankkeiden parissa ja Paunun mukaan teoksia on tulossa lisää myös lähitulevaisuudessa.
–Espooseen rakennetaan jatkuvasti uusia alueita ja julkisella taiteella on iso merkitys näiden luonteen ja identiteetin kannalta. Siksi olisi toivottavaa, että kaupungin rakennushankkeisiin sisällytettäisiin jo suunnitteluvaiheessa myös taideteoksia, mutta ainakaan vielä se ei ole automaatio.
Entä toteutuvatko tilausteoksissa sitten taiteen vapaus ja tavoitteet? Siihenkin Paunulla on selkeä mielipide.
–Totta kai tilaaja esittää omat toiveensa teoksen tehtävästä ja käyttötarkoituksesta, mutta loppujen lopuksi taiteilija esittää näkemyksensä näiden toiveiden raameissa. Ja taiteessa pitää aina olla se yllätysmomentti. Se on taiteen tarkoitus.