Vaihtarina Japanissa

Opiskelijamme Atos Pires palasi Suomeen jatkamaan opintoja lukiossamme helmikuun alussa.
Atos kertoi kokemuksistaan vaihto-oppilasvuonna. Lukio muistutti hänen mielestään enemmän suomalaista peruskoulua. Lukiossa ei voinut paljoakaan vaikuttaa omiin opintoihinsa. Opiskelijat tekivät kuitenkin valinnan sen suhteen, halusivatko opiskella luonnontieteitä vai humanistisia opintoja. Koulurakennuksessa Atoksen luokalla, kuten muillakin, oli oma luokkatila, jossa heidän koulupäivänsä toteutuivat. Opettajat siirtyivät luokista toisiin, opiskelijat pysyivät omassa luokassaan. Koulupäivät vietettiin koulurakennuksessa eikä koulupäivän aikana saanut poistua koulun alueelta. Puhelimien käyttö oli täysin kielletty, niiden tuli olla koulussa off-line tilassa.
Koulu on Japanissa koko elämä. Ystävät, sosiaalinen elämä ja harrastukset liittyivät kiinteästi kouluun. Koulupäivät kestivät klo 16.30 asti. Koulupäiviin liittyi “ klubikulttuuri”. Jokainen opiskelija valitsi itselleen harrastuksen ja harrastustunnit olivat iltapäivisin. Joissakin lajeissa harjoituksia saattoi olla viisi kertaa viikossa. Harjoitukset päättyivät noin klo 19.30, jonka jälkeen pääsi kotiin. Atos valitsi koripallon, muita vaihtoehtoja oli esim. yleisurheilu, lentopallo, jalkapallo, teeseremonia, ikebana (kukka-asetelma).
Opiskelumateriaalit olivat koulussa edelleenkin kirjoja ja tehtäväpapereita. Koulu tarjosi opiskelijoille tabletteja, mutta niiden käyttö ei ollut välttämätöntä. Kuten Suomessa koulussa, Atoksen koulussa oli testiviikot ja ennen testiviikkoja opettajat antoivat pakollisia tehtäviä, joilla opettajat huolehtivat siitä, että opiskelijat valmistautuvat testeihin.
Opiskelijat ottivat kouluun mukaan omat eväänsä, benton. Atoksen lempiruoka on yakiudon ja hän osaa itse valmistaa sitä.
Koulussa järjestettiin urheilujuhla kahdesti vuodessa. Tähän osallistuivat kaikki. Jokainen luokka sai valita oman lajin ja koko koulu osallistuu pelaamiseen.
Atoksen mielestä koulu ja opiskelijat olivat aika paljon samanlaisia kuin Suomessa. Japanissa kulttuuriin kuuluu välttää kovaäänisyyttä ja vastakkainasetteluja ja voimakasta argumentointia. Atos kertoi, että opiskelijat olivat melko hiljaisia, koska kukaan ei halua siellä erottautua porukasta.
Lukiolaisten toisen vuoden kohokohta oli kouluretki, jonka Atos teki luokkansa kanssa Okinawalle. Okinawan saari on tunnettu siitä, että toisen maailmansodan aikana Yhdysvallat ja Japani sotivat saarella. Opiskelijat muun muassa vierailivat museossa, akvaariossa ja harrastivat vesiurheilua. Koulusta tehdään toisen vuoden opiskelijoiden retki aina tänne Okinawalle
Japanissa lukio valmistaa opiskelijoita yliopistoon ja yliopistojen pääsykokeisiin, joiden merkitys Japanissa on suuri.
Atos asui vuoden perheessä Hida -nimisessä pienessä kylässä, jossa asukkaita oli noin 20 000. Hida on kuuluisa vuotuisesta Furukava Festivalista(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Atos osallistui tapahtumaan, jossa yleisö kulkee kylässä lyhtyjen kanssa kulkueen perässä.
Vuoden aikana Atos vieraili Kyotossa ja Hiroshimassa. Hiroshiman vierailu tehtiin vaihto-oppilasjärjestön kautta ja vierailun aikana tutustuttiin Hiroshiman pommitus-museoon.
Atoksen kiinnostus Japaniin lähti liikkeelle kasiluokalla, kun hän kaverin kautta tutustui animeen (japanilainen animaatio). Hän mainitsee “One Punchmenin”, joka on animen superhero ja jonka kieli kuulosti kauniilta. Atos alkoi jo peruskoulun aikana opiskella japanin kieltä. Hän kertoo, että japanin kielessä on kahdet kirjoitusmerkit (aakkoset), hiragana ja katakana ja hän opiskeli ne nopeasti. Sen jälkeen hän alkoi karruttaa sanavarastoa siten, että opetteli joka päivä kymmenen uutta sanaa sekä kolme uutta kielioppi asiaa. Vaihto-oppilasvuoden jälkeen Atoksen japanin kielen taito on niin hyvä, että hänelle sopivaa opiskeluryhmää on hankala löytää pääkaupunkiseudulta.
Japaniin vaihto-oppilaaksi lähteville hän antaa sellaisen neuvon, että kommunikaatio perheen kanssa on tärkeintä. Kulttuuriset erot kommunikaatiossa saattavat aiheuttaa hankaluuksia, mutta hän sanoo, että avoimuus kannattaa.
Parasta vuodessa olivat uudet ystävät ja kontaktit. Hän kertoo myös oppineensa paljon sosiaalisia taitoja, sillä Japanissa asioita ei sanota suoraan vaan kuulijan on tulkittava viestejä eri tavalla kuin Suomessa. Myös kotihommat kuten siivous ja pyykinpesu on tullut tutuksi.