Unesco-koulutuksessa Narrin Näyttämöllä Helsingissä

Osallistuin lokakuussa Uudenmaan Unesco-koulujen yhteiseen koulutukseen, joka tapahtui Narrin Näyttämöllä Helsingin Sörnäisissä. Paikalle sai saapua puoli yhdeksän jälkeen ja ennen koulutusta sai juoda kahvia tai teetä, sekä syödä keksejä. Tunnelma oli mukava. Koulutus alkoi klo 9:00 näyttämön salissa. Siihen osallistui opiskelijoita monesta eri koulusta Uudeltamaalta.
Aluksi oli noin 15 minuutin mittainen luento, jossa opetusneuvos Jaakko Lindfors kertoi opiskelijoille Unesco-toiminnasta ja Agenda 2030 -tavoitteista. Hän kertoi muun muassa siitä, mitä Unesco on, mitä se tekee ja mikä sen päätavoite on. Luennon jälkeen opiskelijoita jaettiin satunnaisesti ryhmiin. Ryhmissä oli 4-5 opiskelijaa. Jokainen ryhmä valitsi Agenda 2030 -tavoitteista yhden tai useamman, joka oli ryhmän mielestä tärkein, ja esitti sen muille. Ryhmät kertoivat myös siitä, miten tavoitetta voi edistää koulussa. Oma ryhmäni pääsi varsinaiseen asiaan vasta viime hetkellä, sillä olimme niin innokkaita tutustumaan toisiimme.
Lounas oli Pihka-nimisessä ravintolassa Tilastokeskuksella. Siellä oli erittäin laaja valikoima erilaisia ruokia. Saimme syödä niin paljon kuin he halusimme. Lounaalla istuin samassa pöydässä kavereideni kanssa, jotka myös käyvät Matinkylän lukiota. Jaoimme kokemuksia aamupäivästä.
Kun olimme syöneet, palasimme Narrin Näyttämölle. Siellä katsottiin ihmisoikeuksiin liittyvä dokumenttielokuva Bangla Surf Girls, joka kesti noin tunnin. Dokumenttielokuvan jälkeen tehtiin uudet 5-6 hengen ryhmät, jotka kävivät viidessä eri työpajassa. Työpajoissa käsiteltiin dokumenttielokuvaa, Agenda 2030 -tavoitteita ja ihmisoikeuksia erilaisilla kivoilla tavoilla. Esimerkiksi yhdessä työpajassa tehtiin mielipidejana. Toisessa pelattiin bingoa kestävästä kehityksestä.
Pidin koulutuksesta paljon Saimme tutustua oman koulun ulkopuolisiin ihmisiin ja saada uusia kavereita. Kaiken kaikkiaan tämä oli opiskelijoiden mielestä kiva päivä tärkeiden teemojen parissa, ja myös hyvää vaihtelua opiskelulle.
Jani Anishchuk