Varhaiskasvatuksen palautekyselyssä huoltajat antoivat kiitosta mutta myös kriittistä palautetta
Suurin osa suomenkielisen varhaiskasvatuksen huoltajista on tyytyväisiä lapsensa varhaiskasvatukseen. Kriittistä palautetta aiheuttaa varhaiskasvatuksen henkilöstötilanne.
Espoon suomenkielinen varhaiskasvatus toteuttaa kahdesti vuodessa keväällä ja syksyllä kunnallisen ja palvelusetelivarhaiskasvatuksen asiakkaille suunnatun lyhyen arviointikyselyn. Palautetta on kerätty lasten huoltajilta nykyisessä muodossaan syksystä 2021 alkaen.
Keväällä 2023 kyselyyn vastasi 2502 huoltajaa. Suurin osa vastaajista oli kunnallisen varhaiskasvatuksen asiakkaita ja 1,2 %:lla vastaajista lapsi oli palvelusetelipäiväkodissa.
”Kysely mahdollistaa asiakastyytyväisyyden seuraamisen ja palautteen hyödyntämisen toiminnan kehittämisessä. Haluamme kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita huoltajia arvokkaasta palautteesta!”, kertoo suomenkielisen varhaiskasvatuksen vs. kehittämispäällikkö Marianne Leppänen.
Tyytyväisyys korkealla tasolla
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Keskiarvo molemmissa tyytyväisyyttä mittaavissa kysymyksissä oli 5,1 asteikon ollessa 1-6 (1 = erittäin tyytymätön ja 6 = erittäin tyytyväinen). Keskiarvo on pysytellyt suunnilleen samalla tasolla koko mittaushistorian eli parin viime vuoden ajan.
Huoltajat ovat siis keskimäärin hyvin tyytyväisiä lapsensa varhaiskasvatuspaikkaan ja tämän saamaan varhaiskasvatukseen sekä lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen varhaiskasvatuksessa.
Toki vastauksissa oli jonkin verran vaihtelua, mutta vähintään arvosanan 4 eli melko tyytyväisiä antoi molemmissa kyselyn kysymyksissä yhteensä 93% vastaajista.
Näiden kahden kysymyksen lisäksi huoltajat antoivat myös kirjallista palautetta.
”Vastauksista näkyi, että palvelu on erittäin tärkeä asiakkaillemme – siitä halutaan antaa palautetta ja se tehdään huolella”, pohtii Leppänen.
Henkilökunnan ammattitaitoa arvostetaan mutta henkilöstön saatavuus huolestuttaa
Avoimissa vastauksissa huoltajat olivat tyytyväisiä päiväkotien toimintaan ja henkilökuntaan ja kuvasivat henkilökuntaa ammattitaitoisiksi, sydämellisiksi ja lapsilähtöisiksi. Lisäksi vastauksissa kerrottiin, että lapset huomioidaan varhaiskasvatuksessa yksilöllisesti ja lapset viihtyvät päiväkodissa.
Vastauksissa kannettiin kuitenkin huolta henkilöstötilanteesta ja siihen liittyvistä haasteista.
Kriittistä palautetta annettiin useimmiten henkilöstön jatkuvasta vaihtumisesta, puuttuvista opettajista ja erityisopettajista, sekä siitä, että osa huoltajista ei ollut kokenut saavansa riittävästi tietoa, keitä oman lapsen ryhmässä tai yksikössä kulloinkin työskentelee ja millä koulutustaustalla. Hyvin monissa vastauksissa oltiin tyytymättömiä siihen, että huoltajia oli pyydetty hakemaan lapsi aiemmin päiväkodista henkilöstövajeen vuoksi.
”Otamme huoltajien kantaman huolen vakavasti. Varhaiskasvatuksen henkilöstötilanne koko maassa on haastava, niin myös Espoossa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme ja henkilöstön työhyvinvointia sekä työoloja. Kuten positiivisista vastauksista nähdään, haasteista huolimatta henkilöstömme tekee hyvää ja pedagogisesti korkealaatuista työtä”, Leppänen sanoo.
Seuraava varhaiskasvatuksen arviointikysely toteutetaan marras-joulukuussa 2023.
”Toivomme, että asiakkaamme vastaavat kyselyihin jatkossakin, sillä ne antavat meille äärimmäisen tärkeää tietoa toiminnan kehittämiseksi”, Leppänen sanoo.