Erasmus -matka Roomaan

Lokakuussa yhdeksän opiskelijaamme vieraili Erasmus-yhteistyöprojektissa Roomassa Marymount High Schoolissa (https://marymount.it/luogo/high-school/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)).
Roomalainen koulu on yksityinen ja kaksikielinen.
Viikon aikana suomalaiset nuoret asuivat opiskelijoiden perheissä ja koulupäivien aikana teimme myös kaksi vierailua; FAO:oon eli United Nations Food and Agriculture Organizationiin sekä Colosseumille ja Forum Romanumille, jossa saimme lähes kolmen tunnin opastetun kierroksen antiikin historiaan.
Koulupäivien aikana viriteltiin etäyhteydellä yhteistyötä myös kreikkalaiseen Geniko Lykeio Diapolitismikis Ekpaidefsis Evosmou kouluun, joka sijaitsee Thessalonikissa Kreikassa.
Roomalaiset opiskelijat opettajineen tekevät keväällä 2024 vastavierailun Matinkylän lukioon.
Tässä poimintoja opiskelijoiden ajatuksista Rooman-matkan jälkeen.
Italialainen ruokakulttuuri ja aikataulut olivat yllättäviä. Aamiainen käsitti usein vain kahvia tai jonkun juoman ja makeaa syömistä. Lounas oli vasta klo 14 jälkeen, koulussa ei juurikaan syöty koulupäivän aikana välipaloja ja illallinen syödään usein todella myöhään suomalaisiin tapoihin verrattuna. Illallisella istuttiin myös pitkään ja puhuttiin päivän ohjelmasta ja kuulumisista, jopa useampien tuntien ajan.
Ruoka Roomassa oli paljon parempaa kuin Suomessa, sekä paljon halvempaa. Kävimme nuorten kanssa 5 kertaa ravintolassa ja ikinä yksittäisen ihmisen lasku ei ollut yli 21 euroa. Suomessa samanlaiset ateriat olisivat maksaneet ainakin 30 euroa. Minun lempiruokani oli Cacio e pepe eli mustapippuri-pasta.
Reissussa kivointa oli tutustua uusiin ihmisiin, sekä tehdä paljon uusia ystäviä. Roomalaiset nuoret olivat järjestäneet meille todella kivaa ohjelmaa iltapäiville ja he olivat hyvin suunnitelleet kaikki päivät. Kävimme oppilaiden kesken katsomassa monia Rooman nähtävyyksiä.
Mielestäni Rooman kaunein nähtävyys oli Colosseum, jossa vierailimme koulun kanssa keskiviikkona. Opin Rooman historiasta paljon lisää, opin myös paljon rakennuksien merkityksestä ja tärkeydestä. Mielestäni todella hienoa oli se, miten rakennuksia oli rakennettu kahdella eri tavalla. Tämä ilmiö johtui siitä, kun rakennuksen aikana esimerkiksi keisari vaihtui. Eri rakennustyylien käyttäminen oli hyvin esillä esimerkiksi Pantheonin pylväissä.
Roomassa koulunkäynti eroaa monella tavoin suomalaisesta lukiosta. Erot näkyvät osin aineissa, joita koulussa opiskellaan. Marymountissa opiskelijoilla on luettavina aineina muun muassa latina ja taidehistoria. Latinan opiskelussa on järkeä, sillä italian kielellä on vahvat juuret latinan kieleen. Toisin kuin taidehistoria, jota oppilaat vaikuttavat lukevan todella paljon. Suomessa oppiaineena on kuvataide, jossa itse käytetään luovuutta ja tehdään kuvataidetöitä. Italiassa tätä tekemistä ei ole laisinkaan, vaan sen sijaan opiskellaan historiaa.
Roomalaiset aloittavat taidehistorian opiskelemisen lukion ensimmäisenä vuotena ja opiskelevat sitä jokaisena vuotena käyden läpi yhden aikakauden vuodessa. Heillä on siis runsaasti aikaa tähän ja sen huomasi siinä, että jokaisen oppitunnin aluksi jotkut opiskelijoista menevät luokan eteen ja esittelevät ja analysoivat teoksen, jonka he ovat valinneet. Taidehistorian opiskelun määrän ero johtuu siitä, että taidehistorian tunteminen on paljon tärkeämpää italialaisessa kulttuurissa kuin mitä se on suomalaisessa kulttuurissa.
Kun Suomen lukioissa kokeille on oma päättöviikko, jolloin kaikkien aineiden kokeet pidetään, Italiassa ne ovat ripoteltuna ympäri periodia, ja yhdestä aineesta voi olla useita kokeita periodin aikana. Kokeet voivat olla suullisia tai kirjallisia aineesta riippuen. Suulliset kokeet ovat kuulustelun muodossa, jossa jokainen opiskelija tulee vuorotellen luokan eteen ja opettaja kysyy opiskelijalta kysymyksiä kuulustelun aiheeseen liittyen. Kokeet puolestaan voivat olla toki aineesta riippuen yleensä esseitä, mutta esimerkiksi matikassa tehtävät ovat laskuja.
Roomassa oppilailla ei ole valinnanvaraa siihen, minkälainen lukujärjestys heillä on, tai kuinka paljon kaikkia aineita opiskelee. Oppilaat saavat myös valita, suorittavatko perustutkinnon vai tieteellisen tutkinnon. Italiassa ylioppilaskokeen tavoin tehdään Maturitá -koe, johon sisältyy yksi Italian kielen koe ja yksi koe jostain muusta aineesta, joka määräytyy haettavan jatko-opintopaikan perusteella.
Marymount High Schoolissa oppilaat pystyvät vaikuttamaan omaan kouluunsa johtamisen avulla. He voivat esimerkiksi johtaa oppilaskokouksia, osallistua johtajuuskonferensseihin ja osallistua opiskelijaneuvostoon tai talon johtoryhmään, jossa voi konkreettisesti vaikuttaa koulun toimintaan ja tuoda esiin oppilaiden näkökulman.
Suurimmat erot, jotka huomasin Marymountissa verrattuna omaan lukiooni, oli läksyjen määrä ja se, kuinka oppilaat käyttäytyivät tunneilla. Opiskelijat saavat huomattavasti enemmän läksyä ja ne ovat usein aikaa vieviä projekteja, joissa kuitenkin on kohtuullisen paljon aikaa tehdä niitä.
Koulussa oppitunneilla oli kova meteli. Oppilaat puhuivat oppituntien aikana erittäin äänekkäästi jopa opettajan päälle, jolloin opettaja vain korotti ääntään ja näin tekivät myös oppilaat. En osannut odottaa tällaista käytöstä, sillä Suomessa työrauha on hyvin tärkeä osa oppimista.
Italialaisilla oli haasteita ajoissa paikalle saapumiseen. Itse saavuin myöhässä kouluun joka aamu, sillä lähdimme kotoa vasta kellon ollessa kahdeksan (jolloin piti olla koulussa jo!)
Jokaiseen sovittuun menoon ja tapaamiseen tuli aina osa myöhässä, eikä tämä tuntunut haittaavan italialaisia. Suomessa aikataulun suhteen ollaan huomattavasti säntillisempiä. Italialaiset ovat myös hyvin puheliaita ja kysyvät paljon kysymyksiä.
Parasta Rooman matkassa oli ehdottomasti uusiin ihmisiin tutustuminen, ja kauniin kaupungin näkeminen. Olen aina tahtonut käydä Roomassa näkemässä kauniin vanhan kaupungin ja sen nähtävyydet, joten nyt koettuani sen olen erittäin tyytyväinen matkaan. Koulun ulkopuolella Roomalaiset opiskelijat osasivat kertoa paljon kaupungin historiasta ja eri nähtävyyksien ja paikkojen menneisyydestä. Samalla kun kiersi kaupunkia, myös oppi monia asioita.