Opiskelijat pohtivat lukion arvoja

6.10.2023 10.29
grafiikka arvotyöskentelystä
Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden arvotyöskentelyn tuloksia. Kuvassa yhden ryhmän työ. Vihreihin palloihin on kirjoitettu asioita, jotka toteutuvat, ja harmaisiin asioita, jotka eivät toteudu. Kuva: Francesca Vila

Matinkylän lukion ykkösluokkalaiset pääsivät ensimmäisen jakson lopuksi TO-tunnilla pohtimaan, miten lukion arvot toteutuvat käytännössä. Arvotyöskentely on isompi projekti, johon osallistuu koko koulu. Opettajat aloittivat arvotyöskentelyn ennen lukuvuoden alkua pidetyissä veso-työpäivissä, ja myöhemmin syksyllä arvoja käsittelevät vielä lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat.

Veso-työpäivinä opettajat pohtivat ensin sekaryhmissä ja sitten aineryhmittäin lukion arvoja ja sitä, miten arvojen pitäisi näkyä tai miten ne näkyvät lukion toiminnassa niin opettajien kuin opiskelijoidenkin kannalta. Opetussuunnitelmassa mainituista arvoista opettajat valitsivat ne, jotka heidän mielestään ovat keskeisimpiä ja tärkeimpiä arvoja Matinkylän lukiossa. Opettajien arvotyöskentelyn seurauksena valikoituivat lukion ydinarvot, joita ovat tavoitteellisuus, hyvinvointi, yhteisöllisyys, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus, kestävä tulevaisuus, aktiivisuus ja sivistys.

Apulaisrehtori Anni Pajari-Talasniemen mukaan on tärkeää, että koko koulu osallistuu arvotyöskentelyyn. Uuden lukion synnyttyä on hyvä määritellä arvojen tasolla, miten Matinkylän lukiossa halutaan toimia.  Arvot näkyvät lukion arjessa muun muassa siinä, miten henkilökunta ja opiskelijat ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, millaisia tapahtumia järjestetään, millaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia lukiolaisille tarjotaan tai miten opetusta järjestetään.

Arvotyöhön haluttiin ehdottomasti mukaan myös opiskelijat.

-Opiskelijoilla on usein parempia ajatuksia ja ideoita, kuin mitä opettajat ovat edes ajatelleet, ja sen takia on tärkeää saada opiskelijoiden äänet kuuluviin, Anni Pajari-Talasniemi sanoo.

Pajari-Talasniemen mukaan opiskelijat myös sitoutuvat aiheeseen paremmin, kun he ovat päässeet vaikuttamaan omalla työskentelyllään lukion asioihin.

 

Teksti: Francesca Vila