Penan "testamentti"
Eläköityvän lehtori Pentti Heikkisen puhe ylioppilasjuhlassa la 3.6.2023 eli ns. "Penan testamentti" etisläisille:
Hyvät ylioppilaskokelaat, arvoisat juhlavieraat ja kollegat,
tänään teillä kohta yo-lakin päähänne painavilla on syytä juhlaan. Lukio on saatu päätökseen, kurssit on suoritettu ja ylioppilaskirjoituksista selvitty. Usein ylioppilaan kunniaksi järjestettävissä juhlissa keskustellaan koulumenestyksestä ja yo-kokeen arvosanoista. Tuntuukin siltä, että lukio-opintoja ja lukioaikaa tarkastellaan ehkä liikaa saavutettujen arvosanojen kautta, mutta lukio on paljon muutakin.
En vähättele arvosanojen merkitystä. Olette tehneet paljon työtä menestyäksenne yo-kokeissa mahdollisimman hyvin. Voitte olla ylpeitä saavutuksistanne ja siitä, että olette ahkeroineet tulevaisuutenne ja jatko-opiskelupaikkanne eteen. Kuitenkaan yo-todistuksen arvosanat eivät tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa yksinään takaa menestystä ja hyvää elämää. Nykymaailman muutosvauhti on hurja.
Kirjailija ja ohjaaja Juha Hurme sanoo osuvasti kolumnissaan Puhe valmistuneelle seuraavasti: ”- - olet valmistunut tutkinnosta, jonka sisällöistä suurin osa vanhenee hetkessä tässä vauhdikkaasti muuttuvassa mutkikkaassa maailmassa, yli kahdeksan miljardin kaoottisessa vuorovaikutusverkossa, muuttuvassa ilmastossa ja muuttuvassa mielipideilmastossa.”
Vaikka osa lukiossa opitusta tiedosta unohtuu ja tieto vanhenee, antaa lukio kuitenkin toisenlaisiakin eväitä elämään. Lukion opetussuunnitelmassa on myös opiskelijoiden kokonaisvaltaista kehittymistä tukevia tavoitteita, vaikka ne usein tuntuvatkin tuloskeskeisessä nykymenossa unohtuvan. Lukion tärkein anti saattaakin perustellusti olla se, mitä sinä hyvä ylioppilaskokelas olet oppinut itsestäsi ihmisenä, oppijana ja yhteisön jäsenenä.
Todennäköisesti olet löytänyt lukioaikanasi omat vahvuutesi ja mielenkiintosi kohteet. Ehkä olet Etis-aikanasi oppinut tekemään töitä opintojesi eteen uudella tavalla, menemään välillä omalle epämukavuusaluelleesi. Heräämään aikaisin aamulla, suunnittelemaan ajankäyttöäsi tehokkaammin, asettamaan itsellesi tavoitteita ja noudattamaan annettuja aikatauluja. Tai ehkä olet löytänyt tasapainon opiskelun, mahdollisen työn, ammattimaisen urheilun tai vaativan harrastuksen välillä. Liian tiukkojen aikataulujen myötä olet saattanut kantapään kautta oppia myös armollisuutta itseäsi kohtaan ja ymmärtänyt levon ja rentoutumisen tärkeyden. Ihminen ei ole kone, lepo, vapaa-aika ja monipuolinen elämä ovat välttämättömiä, jotta jaksaa nykyistä hektistä elämänmenoa.
Ehkä vuorovaikutustaitosi ovat kehittyneet. Olet kenties rohkaistunut kertomaan mielipiteitäsi ja ottamaan kantaa asioihin. Toivottavasti olet saanut hyviä ystäviä, oppinut opiskelemaan yhdessä, toimimaan ryhmässä ja kokenut yhteisöllisyyttä. Ehkä arvomaailmasi on selkiytynyt lukioaikana. Kenties tiedät nyt paremmin kuin kouluun tullessasi, mikä on sinulle tärkeää ja arvokasta ja millaisiin asioihin haluat elämässäsi panostaa.
Lukioaikanne on ollut varmasti mielenkiintoinen matka aikuisuuteen. Teidän matkanne on kestänyt 3 – 4 vuotta. Minun matkani Etiksen biologian ja maantiedon opettajana on kestänyt 20 vuotta ja päättyy nyt jäädessäni eläkkeelle vuoden abina, jonka arvonimen te tulevat ylioppilaat minulle penkkareissa annoitte.
Samoin kuin te, minä voin miettiä, mikä Etis-vuosissani on ollut minulle tärkeää ja merkityksellistä ja mitä olen oppinut.
Yksi ihmisen psykologinen perustarve on kokea yhteyttä toisiin. Etiksessä olen kokenut paljon positiivista yhteisöllisyyttä ja olen siitä kiitollinen. Puhe erityisestä Etis-hengestä on totta. Etis-henkeä ylläpitää mielestäni halu vaikuttaa myönteisellä tavalla toisten elämään. Se voi olla arkisia asioita kuten kiittämistä, hymyä, hyvän huomenen toivottamista, roskien siivoamista,toisen auttamista koulutehtävissä tai osallistumisesta Etiksen lukuisiin yhteisiin tapahtumiin. Etis-henki on luottamusta siihen, että yhteisö kantaa ja välittää jäsenistään.
Yleisesti yhteisöllisyyden merkitys tuli hyvin esille koronapandemian seurauksena. Nuorten toipuminen etäopetuksen ja eristyneisyyden aiheuttamista mielenterveysongelmista jatkuvat vielä pitkään, vaikka itse pandemia on ohi.
Minä välitän muista ja minusta välitetään. Hyvä yhteisöllisyys tukee varmasti myös oppimista ja opettajien hyvinvointia.
Filosofi Frank Martelan hyvään elämään liittyy olennaisesti kokemus oman elämän merkityksellisyydestä. Merkityksellisyyteen liittyy yhteisöllisyys ja myös se, että pyrkii tekemään arvojensa mukaisia tärkeitä asioita. Koen, että muiden auttaminen on merkityksellistä ja tuo elämään tyytyväisyyden tunnetta. Sen lisäksi, että olemme huolehtineet oman yhteisömme jäsenistä, on Etiksessa ollut halua auttaa laajemmin ja osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttamiseen.
On tärkeää – ja suorastaan velvollisuutemme - auttaa niitä, jotka ovat meitä heikommassa asemassa ja tarvitsevat apua.
Olen saanut järjestää vuosittain opiskelijoiden kanssa esimerkiksi Nenäpäivä-tapahtuman ja organisoida erilaisia hyväntekeväisyystempauksia luonnon puolesta ja avun keräämiseksi eri kriisialueille, tänä vuonna esimerkiksi Ukrainaan. Täten olemme tuoneet ongelmia näkyviksi, onhan lukio osa yhteiskuntaa.
Yksi osoitus hyväntekemisestä on myös tämä diplomi kädessäni. Olemme viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana luovuttaneet verta noin lähes tuhat kertaa ja näin suoraan pelastaneet lukuisia ihmishenkiä. Pyydän nyt, että te kaikki, jotka olette luovuttaneet tänä lukuvuonna verta nousette ylös , niin te tulevat ylioppilaat kuin te kakkoset siellä parvella. Hyvä me! Saa taputtaa.
Nämä opiskelijoiden niin kuin myös monet hauskat opettajien kanssa yhdessä toteutetut tapahtumat ovat olleet minulle tärkeitä, ja uskon niiden jäävän mieleeni parhaina muistoina Etis-opeajastani. Toivon, että nämä tempaukset ja tapahtumat ovat osaltaan lisänneet etisläisten laaja-alaista auttamisen eetosta, joka on hyvä matkaeväs elämään.
Opettajana minulle on ollut antoisaa myös kirjallisuuden hyödyntäminen opetustyössäni. Olen vinkannut tunneillani mielestäni hyvistä - ja usein biologiaan ja maantieteeseen - liittyvistä tieto- ja kaunokirjallisista teoksista. On ollut suuri ilo kuulla ja lukea niitä ajatuksia ja pohdintoja, joita luetut kirjat ovat teissä nuorissa herättäneet. Lukeminen avartaa maailmankuvaa ja omaa ajattelua sekä lisää empatiakykyä. Lukevaa ihmistä ei viedä kuin sitä kuuluisaa pässiä narussa.
Vaikka tekoäly tuntuu soluttautuvan joka paikkaan kiihtyvällä vauhdilla, on perinteinen kirja kuitenkin antoisin käyttöliittymä, suosittelen
Ja mitä minä sitten olen oppinut Etis-vuosinani? Toivon, että olennaisin oppimastani kiteytyy Vexi Salmen laulun sanoissa:
Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus, On vapautta kuunnella metsän huminoita
Ja elää elämäänsä,
Itsetuntemus,vuorovaikutustaidot, suvaitsevaisuus sekä omien arvojen tunteminen ja niiden mukaan eläminen ja hyvän tekeminen auttavat teitä suunnistamaan ja selviytymään nopeasti muuttuvassa maailmassa. Hyvät tulevat ylioppilaat; luottakaa itseenne, unelmiinne ja siihen, että kaikki teille itsellenne tärkeä ja olennainen Etiksessä oppimanne kantaa ja jalostuu tulevaisuudessa.
Kiitos rakkaat kollegat ja ihanat opiskelijat yhteisistä vuosista - oli niitä enemmän tai vähemmän - oli ilo tehdä työtä kanssanne ja olla etisläinen. MINÄ ME ETIS