Seilin leirin kohokohdat

12.5.2023 7.46
rantakalliolta näkymä merelle
maisemia Seilin saareltaKuva: Henrik Helanne

Kaitaan lukion neljä opiskelijaa osallistuivat BSP- ja Itämeri kaikille-projektin puitteissa Seilin saarella järjestettyyn kansainväliseen leiriin, jossa pääfokuksena oli Itämeri, kestävä kehitys, Agenda 2030 tavoitteet sekä ilmastonmuutos. Kolmen päivänä aikana opiskelijat verkostoituivat muiden koulujen opiskelijoiden kanssa ja ottivat osaa eri asiantuntijoiden (HY, TY, SYKE, Luontoliitto yms.) pitämiin työpajoihin. Ohessa mietteitä leiristä ja muutamia kohokohtia.

Seilin leirin ensimmäinen päivä alkoi aikaisin aamulla junassa Turkuun. Aamu-unisuudesta selvittyämme saavuimme Kupittaalle, josta bussi vei meidät lyhyelle kierrokselle Turun katedraaliin ja turun linnaan, joka kiinnostavan opastuksen ja maukkaan ravintola ruokansa vuoksi oli päivän kohokohta. Lounaan jälkeen lähdettiin veneellä Seiliin, ja maisemat olivat kyllä jatkuvan tuulen arvoisia. Nopean majoittumisen jälkeen tehtiin nopea tutustuminen Seilin saareen ja sen historiaan, sekä Turun yliopiston merivesi laboratorioon. Oli erittäin mielenkiintoista kuulla vanhasta leprahospitaalista ja siitä, miten maan kohoaminen on muovannut saarta. Illemmalla järjestettiin tutustumisleikkejä, ja kaikki osallistuivat innokkaasti. Leirillä tuli puhuttua paljon englantia, ja vaikka keskustelu alkoi hitaasti, niin juttuseuraa kyllä löytyi. Myöhään illalla iltapalan jälkeen pääsi saunaan, ja etenkin Seilin kurssi saunassa sai hyvät rauhoittavat löylyt päivän päätteeksi.

Torstai päivä alkoi aamupalalla, jonka jälkeen alkoivat pajat. Ensimmäisenä pajojen vetäjät esittelivät itsensä ja kertoivat vähän pajoista ja siitä mitä niissä tehdään. Ensimmäinen paja oli vedessä elävien pienten eläinten tutkimista, mutta koska vesi oli noin 5 asteista ja ulkona satoi lunta emme löytäneet paljon mitään sieltä. Lounaan jälkeen pajat jatkuivat ja silloin kävimme ilmastonmuutos/utopia-pajassa sekä veden tutkimus-pajassa, jossa pääsimme mittaamaan mm. veden ph-arvoa, sähkönjohtavuutta ja suolapitoisuutta. Tämän jälkeen oli vielä seminaari/luento, jossa kerrottiin lisää Baltic Sea Projectista, merilukutaidosta, Unescosta sekä Luontoliitosta. Saimme tietää tietoa siitä, kuinka kaikki nämä toimivat sekä siitä mitä he tekevät ja missä. Päivällisen jälkeen pidimme vielä seitsemältä oman pajamme Logo & Slogan, jossa opiskelijat suunnittelivat logoja koulujensa Itämeri-projektille sekä miettivät sloganeita. Samoin kuin edellisenä iltana myös torstaina pääsimme saunaan iltapalan jälkeen.

3. päivä alkoi kirkkaassa ja kylmässä säässä. Päivän aluksi pidettiin vielä kaksi työpajaa. Ensimmäisessä työpajassa mm. testattiin aurinkokennon toimivuutta auringonpaisteessa ja varjossa. Toinen paja käsitteli Itämeren ympäristöongelmia. Pajojen jälkeen oli lounas, jonka jälkeen oli hieman omaa aikaa. Ennen lautalle lähtöä otettiin vielä yhteiskuva koko porukasta. Lauttamatka Turkuun meni hyvin, vaikka se tuntuikin hieman pitkältä. Turussa siirryimme bussilla satamasta Kupittaan rautatieasemalle, jossa oli hieman omaa aikaa. Matka takaisin Helsinkiin sujui ongelmitta. Olimme väsyneitä reissun jälkeen. Kokemus oli pääosin mukava, joskin pientä koti-ikävän tunnetta tuntui välillä. Reissu oli kokonaisuudessaan onnistunut.

Kosti, Ronja, Sulka ja Pekko.