Espoon kaupungin digitalisoituvan liikunnan ja urheilun hankkeen ensimmäisen kierroksen pilotit on valittu

30.3.2023 6.12
Virtuaalitodellisuusympäristössä luotu kuva. Kuvassa näkyy neljä ihmistä juoksemassa yleisurheiluradalla virtuaalitodellisuudessa.
Liikunnassa digitalisuutta voi hyödyntää monilla eri tavoilla. Se voi olla esimerkiksi pelillistämistä tai mobiilisovellusten hyödyntämistä.Kuva: CSE Entertainment

Pilottihankkeiksi on valittu Hydrohexin uimaopetusta kehittävä hanke, SocialSports-mobiilisovellus, CSE Entertainmentin liikuntapeli runBEAT sekä Westend Indiansin e-urheilun seuratoimintaa kehittävä kokeilu.

Valitut kokeilut yhdistävät digitaalisuutta, liikuntaa ja urheilua. Ne mahdollistavat uusia tapoja harrastaa ja liikkua sekä tarjoavat digitaalisia ratkaisuja liikuntaan liittyviin haasteisiin.

Kaikki pilotit ovat osa Espoon kaupungin toteuttamaa Erasmus+ -hanketta, jonka tavoitteena on kasvattaa Espoon osaamista urheilun digitalisoitumisessa, parantaa alueen liikuntatoimijoiden edellytyksiä hyödyntää digitaalisuutta sekä aktivoida asukkaita sellaisin tavoin, jotka he kokevat omikseen. Hanketta rahoittaa Euroopan unioni.

Pilottiprojektit toteutetaan kuluvan kevään aikana. Espoon liikuntajohtaja Martti Merra on iloinen siitä, että niin yritykset kuin yhdistyksetkin ovat lähteneet hankkeen kautta mukaan kehittämään tulevaisuuden liikuntaa ja urheilua.

”EU-hanke mahdollistaa meille erityisesti uusien ilmiöiden kokeilemisen sekä nuorten houkuttelemisen ohjattuun toimintaan esimerkiksi liikuntapelaamisen tai e-urheilun avulla”, Merra kertoo.

Hydrohexin pilottihanke kehittää eri kielitaustaisten lasten uimaopetusta videoiden avulla. SocialSports kokoaa matalan kynnyksen liikuntatapahtumat mobiilisovellukseen, jonka kautta kuka tahansa voi ehdottaa tai osallistua tapahtumiin. Liikuntapeli runBEAT pelillistää juoksemisen ja kävelemisen. Pelin tavoitteena on tehdä liikkumisesta hauskaa. Westend Indiansin pilottihanke taas antaa nuorille mahdollisuuden aloittaa e-urheilun harrastamisen urheiluseurassa.

Pilottihankkeet yhdistävät liikunnan ja digitaalisuuden keskenään eri tavoilla

Kaikki pilottivaiheeseen valitut hankkeet hyödyntävät digitaalisuutta hieman eri tavoin. Lue alta pilottihankkeiden esittelyt.

Hydrohex: Lasten uimaopetuksen kehittäminen

”Leppävaaran uimahallissa on käytössä Hydrohexin uimaopettajille suunnattu palvelu, joka tuo korkealaatuisia vedenpinnan ylä- ja alapuolelta kuvatut tekniikkavideot osaksi uimaopetustilannetta. Se säästää aikaa ohjeistuksessa ja tehostaa liikkeiden havainnollistamista kieli- ja osaamistaustasta riippumatta. 

Pilottiprojektin tarkoituksena on säästää uimaopettajien aikaa, kun he voivat muokata videoiden järjestystä sekä rakentaa omia opetusmateriaalikokonaisuuksia.

Nykyistä muokattavampaa palvelua pilotoidaan uimaopettajien kanssa koululaisuinneissa keväällä 2023. Projektin tavoite on tehostaa rajallisten koululaisuintikertojen vaikuttavuutta ja parantaa entisestään eri kielitaustaisten ja erikoistarpeellisten oppijoiden mahdollisuuksia oppia uimaan.”

Social Sports: mobiilisovellus liikuntatapahtumille

"SocialSports on mobiilisovellus, jonka kautta kuka tahansa voi osallistua matalan kynnyksen liikunta-aktiviteetteihin tai luoda niitä itse. 

Hankkeen aikana Espoossa järjestetään toukokuusta lähtien ilmaisia ja monipuolisia liikunta-aktiviteetteja, joihin espoolaiset voivat osallistua. Liikunta-aktiviteetteja järjestetään koko kesän ajan.

Sovelluksen käyttäjät voivat luoda alustalle omia aktiviteettejaan muiden ihmisten nähtäväksi. Aktiviteetit voivat olla vakkapa pallopelejä tai yhteisiä lenkkejä. SocialSports on siis ikään kuin alusta aikuisten pihapelikulttuurille. SocialSports haluaa parantaa ihmisten hyvinvointia lisäämällä liikuntamahdollisuuksia sekä mahdollisuuksia uusiin ihmisiin tutustumiseen. Sillä halutaan rakentaa uudenlaista, yhteisöllistä ja monipuolista liikuntakulttuuria aikuisille."

CSE Entertainment: arjen aktivointia liikuntapelillä

”Pilottihankkeen tavoitteena on arjen aktivointi ja omaehtoisen liikunnan lisääminen. CSE Entertainment hyödyntää kotimaista innovaatiota, liikuntapeliä nimeltä runBEAT.

runBEAT pelillistää kävelyä ja juoksua luonnollisen tuntuisesti moottoroimattomien juoksumattojen avulla. runBEATilla voi nautiskella tai treenata omaan tahtiin upeissa virtuaalimaisemissa, kilpailla, pelata tai tehdä kuntotestejä uudella koukuttavalla tavalla. 

Jujuna on tekemisen hauskuus ja interaktiivisuus eli homma näyttäytyy ilon kautta yhdessä tekemisenä eikä niinkään liikuntana, vaikka se sitä pohjimmiltaan onkin. 

Pilotin aikana kokemuksia haetaan oppilaitoksen ja liikuntakeskuksen ympäristöistä, jolloin saadaan mahdollisimman kattavat käyttökokemukset. Loppuhuipennuksena kesän nuorten yleisurheilun EM-kilpailuiden oheistapahtumaan luodaan liikuntapelialue.

Käyttödata tallentuu koko pilotin ajan, minkä lisäksi kokemuksia kerätään kyselyillä. 
Tavoitteena on, että liikuntapelaamisesta saadaan vakiotyökalu espoolaisten liikunnan lisäämiseksi tulevaisuudessa. Liikuntapelaaminen saattaa monelle passiiviselle olla se ratkaiseva kimmoke aloittaa liikunnan harrastaminen - ensin pelaten ja sitä kautta muitakin perinteisiä lajeja.”

Westend Indians: nuorille mahdollisuus tutustua e-urheiluun

”Pilottihankkeen tavoitteena on mahdollistaa espoolaisille nuorille tutustuminen e-urheiluun sekä tarjota heille uusia mahdollisuuksia liittyä mukaan harrastamaan. Westend Indians tarjoaa myös kouluille mahdollisuuden tulla vierailemaan ja tutustumaan oppilaiden kanssa e-urheiluun pelitilaansa Otaniemen Otahallille. 

Nyt Espoossa on vähän mahdollisuuksia liittyä e-urheilun seuratoimintaan, vaikka pelaajia on paljon. Hankkeen aikana Westend Indians perustaa eri tasoisia harrasteryhmiä, tarjoaa kysynnän mukaan valmennusta ja hyvän ympäristön, jossa nuoret voivat pelata keskenään ja pitää hauskaa harrastuksen parissa. 

Tulevaisuudessa Westend Indians perustaa lisäksi ryhmiä, joissa tietokonepelaamisen ohessa sportataan hetki kevyesti.”

Modernizing sport to foster a new active generation -hanke

  • Hankkeen tavoitteena on luoda pohjaa tulevaisuuden harrastamiselle. Uudet teknologiat vaikuttavat urheilu- ja liikuntalajeihin ja digitaaliset palvelut mahdollistavat uusien harrastustapojen ja ilmiöiden synnyn.
  • Digitalisoituvan liikunnan ja urheilun hanke edistää digitaalisten ilmiöiden vaikuttavuutta, parantaa kuntalaisten mahdollisuuksia harrastaa sekä mahdollistaa digitaalisten ilmiöiden kokeilut.
  • Hanketta koordinoi Espoon kaupungin Liikunta ja urheilu. Hankkeessa tehdään vahvaa yhteistyötä elinvoiman tulosalueen sisällä ja oppimisen polun toimijoiden kanssa. Rahoittajana on Euroopan unioni.
  • Seuraavan kerran haku on auki touko-kesäkuun vaihteessa. Pilottia voi ehdottaa yksittäinen kuntalainen, yritys, kaupungin sisäinen organisaatio tai yhdistys. Pilottihanke on pienimuotoinen, lyhyt projekti, joka tarjoaa mahdollisuuden kokeilla uudenlaisia toimintoja tai uusia yhteistyötapoja.
  • Lue lisää hankkeesta tästä.