Etsivä harrastustoiminta tavoittaa nuoret

13.2.2023 14.21Päivitetty: 13.2.2023 15.01
Kolme aikuista seisoi esiintymislavalla ja yksi heistä puhuu mikrofoniin puhujapöntössä. Taustalla on esitysdia.
Espoon Etsivän harrastustyön taideohjaajat esittelivät seminaarissa hankkeen tuloksia. Kuva: Kirsi Kähkönen

Espoossa 8.2.2023 järjestetyssä Ovet auki harrastuksiin -seminaarissa esiteltiin Espoon, Helsingin ja Lempäälän pilottihankkeista kertyneitä kokemuksia ja hyviä käytäntöjä etsivän harrastustoiminnan järjestämisestä. Seminaarin juonsivat espoolaiset 7.-luokkalaiset nuoret, jotka aloittivat teatterin harrastamisen pilotin matalan kynnyksen harrastusryhmässä omalla koulullaan viime lokakuussa. Espoon kaupunki ja Harrastamisen Suomen mallin yhteyspiste järjestivät seminaarin yhteistyössä.

Pilottihankkeet toteuttivat kansallisen lapsistrategian toimenpidettä numero 23, jossa harrastamisen Suomen malli tukee kaikkien lasten oikeutta myönteiseen tulevaisuuteen ja heidän osallisuuttaan yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Lapsistrategia perustuu perus- ja ihmisoikeussopimuksiin ja sen visiona on aidosti lapsi- ja perhemyönteinen, lapsen oikeuksia kunnioittava Suomi.

Opetus- ja kulttuuriministeriö mahdollisti etsivän harrastustoiminnan pilottihankkeet Espoossa, Helsingissä ja Lempäälässä syyslukukaudella 2022. Pilottien yhteisiä tavoitteita eri kunnissa olivat tiedon kerääminen, kokemusten kautta syntyneen tiedon jakaminen ja nuorten ohjaaminen harrastusten pariin. Piloteissa pystyttiin myös kokeilemaan ketteriä tapoja harrastusten järjestämiseksi. Espoossa kokeiltiin matalan kynnyksen taideharrastusten järjestämistä kouluilla. Helsingissä kerättiin tietoa nuorten kokemuksista ja mallinnettiin erilaisia toimenpiteitä, joilla nuoria ohjataan harrastusten pariin. Lempäälässä nuoria pyrittiin tavoittamaan tiiviimmällä yhteistyöllä koulujen kanssa ja erilaisilla harrastuskokeiluilla. 

Yhteinen havainto kaikissa pilottihankkeissa oli moniammatillisen kouluyhteistyön tärkeys harrastustoiminnan mahdollistamiseksi. Nuorten tavoittamiseksi harrastuksiin tarvitaan aktiivisia yhteyshenkilöitä kouluilla. Kouluilla, joissa kaikki kouluyhteisön aikuiset, kuten kuraattorit, kouluvalmentajat, monikieliset ohjaajat, olivat aktiivisia, nuoria ohjautui harrastuksiin runsaasti. Nuorten tavoittamiseksi tarvitaan myös aikaa, sitkeyttä ja läsnäoloa. Viestintä ja markkinointi ilmaisista harrastusmahdollisuuksista tavoittaa nuoret huonosti, ja siinä on kehitettävää kaikilla. Kun nuoret kohdataan ja heille tarjotaan mahdollisuus kokeilla harrastuksia, niin he usein innostuvat niistä.

Seminaarin materiaalit ja pilottihankkeiden loppuraportit tulevat jakoon Harrastamisen Suomen mallin verkkosivujen materiaalipankkiin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)