Kaupunginhallitus nimesi Espoon jäsenet Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vanhus- ja vammaisneuvostoihin

8.8.2022 11.41Päivitetty: 8.8.2022 12.14

Lisäksi kaupunginhallitus antoi kaksi lausuntoa lakien muutosesityksiin.

Kaupunginhallitus nimesi jäsenet ja varajäsenet Espoon esitykseksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vanhusneuvostoon Länsi-Uudenmaan aluehallituksen hyväksyttäväksi kaudelle 1.11.2022-31.5.2025. Vanhusneuvostoon nimetään Espoosta viisi jäsentä. Neuvostossa on yhteensä 20 jäsentä. Jäsenille valitaan kuntakohtaiset varajäsenet.

Varsinaisiksi jäseniksi esitetään:

  • Olli Männikkö, Espoon vanhusneuvoston puheenjohtaja (Kansalliset Seniorit ry, espoolaiset jäsenyhdistykset)
  • Gustav Båsk, (Esbo Svenska Pensionärer rf)
  • Hannu Viitanen, (Espoon Sotaveteraanit ry)
  • Kaija Viitakoski, (Eläkkeensaajat ry, espoolaiset jäsenyhdistykset)
  •  Juhani Kytö, (Vihr.)

Kaupunginhallitus nimesi jäsenet ja varajäsenet Espoon esitykseksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaisneuvostoon Länsi-Uudenmaan aluehallituksen hyväksyttäväksi kaudelle 1.11.2022-31.5.2025.

Vammaisneuvostoon nimetään Espoosta viisi jäsentä. Neuvostossa on yhteensä 20 jäsentä. Jäsenille valitaan kuntakohtaiset varajäsenet.

Varsinaisiksi jäseniksi esitetään:

  • Pirkko Kuusela, ESPIN ry
  • Kaisa Penttilä, Svenska Synskadade i Mellersta Nyland rf
  • Hanne Österberg, Lyhytkasvuiset - Kortväxta ry
  • Timo Kallioja, Aivovammayhdistys ry
  • Hanna Bäckström, Uudenmaan Lihastautiyhdistys ry

Espoon lausunto ilmastolain muutosesitykseen

Kaupunginhallitus päätti antaa ympäristöministeriölle lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ilmastolain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ilmastolakia. Ilmastolakiin lisättäisiin säännökset kunnan ilmastosuunnitelmasta sekä ilmastolain mukaisesta muutoksenhausta. Ilmastolain soveltamisala laajennettaisiin koskemaan kuntia. Kunnille säädettäisiin velvoite laatia ilmastosuunnitelma, joka kunnan tulisi päivittää vähintään kerran valtuustokaudessa.

Espoo näkee hyvänä, että lakiesityksen perusteluissa tunnistetaan kunnan ratkaiseva rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä muun muassa kaavoituksen, maankäytön, liikennesuunnittelun, energiankäytön, julkisten hankintojen ja omistajaohjauksen keinoin sekä kumppanina alueen yrityksille ja tutkimus- ja kehittämistoimijoille vauhdittamassa talouden vihreää siirtymää.

Espoo, kuten monet muut kunnat ja kaupungit, on tehnyt aktiivista ja suunnitelmallista työtä ilmastonmuutoksen torjumisessa, varautumisessa ja sopeutumisessa jo yli vuosikymmenen ajan kiristäen ilmastotavoitteitaan useaan otteeseen. Espoossa ilmastonmuutoksen torjunnan toimenpiteet on niin ikään päivitetty valtuustokausittain. Espoo katsoo, että ilmastosuunnitelman päivittäminen vähintään kerran valtuustokaudessa on perusteltua tavoitetason tarkistamiseksi sekä ilmastotyöhön liittyvän nopean teknologisen ja lainsäädännöllisen kehityksen ja kasvavan tietopohjan ja toimintaympäristön muutosten vuoksi.

Espoon lausunto esityslistan liitteenä: Espoon lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ilmastolain muuttamisesta(ulkoinen linkki)

Espoon lausunto vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotukea koskevien lakien muutosesitykseen

Kaupunginhallitus päätti antaa ympäristöministeriölle lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi, joka koskee pitkän korkotukimallin kehittämistä. Pitkillä 40 vuoden korkotukilainoilla tuetaan kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeusasuntojen rakentamista, hankintaa ja perusparantamista. Asukkaat näihin asuntoihin valitaan sosiaalisin perustein. Lisäksi pitkäaikaisia korkotukilainoja myönnetään erityisryhmille tarkoitettujen vuokra-asuntojen tuotantoon. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annettua lakia sekä siihen liittyviä lakeja.

Espoon lausunto on esityslistan liitteenä: Espoon kaupungin lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta (ulkoinen linkki)

Lausuntoa täydennettiin seuraavasti: "Espoon kaupunki vastustaa investointiavustusten myöntämisen edellyttämän asuinrakennuksen sijaintikunnan puoltamisesta luopumista."

Espoolaistentalo on keskeinen osa Espoon keskuksen kehittämistä

Kaupunginhallitus päätti ehdottaa, että valtuusto merkitsee tiedoksi vastauksen valtuustoaloitteeseen vertailun tekemisestä Espoolaistentalon toteuttamisvaihtoehdoista ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

Espoolaistentalon ja entisen virastoalueen kehittämistä on valmisteltu Espoon kaupunginvaltuuston 22.1.2018 tekemän päätöksen mukaisesti, jolloin valtuusto päätti Espoolaistentalon suunnittelusta sittemmin puretun Virastotalo 2:n paikalle.

Entisen virastokeskusalueen uudistaminen ja Espoolaistentalon toteuttaminen on osa laajempaa kokonaisuutta. Alueella on parhaillaan käynnissä on vanhan kaupungintalon purku. Purkutyöt jatkuvat arvion mukaan maaliskuuhun 2023 saakka.

 

Muut asiat päätettiin esitysten mukaan.

Esityslistat ja pöytäkirjat(ulkoinen linkki)

  • Kaupunginhallitus