Kemiaa & kokeellisuutta korona-aallon keskellä

31.1.2022 11.45
opiskelijat tekevät kemiallisia töitä kemian luokassa
Kuva: Kaitaan lukio

Paljonko hanavedessä on rautaa? Miten valmistan asetyylisalisyylihappoa eli päänsärkylääkkeenä käytettävää aspiriinia? Näitä ja monia muita kysymyksiä ratkoimme kemian työkurssilla 3. jaksossa. Kaitaan lukiossa on joka lukuvuosi tarjolla kemian työkurssi, jonka tarkoitus on tukea ja syventää kemian laborointitaitojen hallintaa sekä vahvistaa opiskelijan taitoa yhdistää kemian teoreettinen ja kokeellinen puoli toisiinsa. Kurssia suositellaan kaikille kemian ylioppilaskirjoituksiin aikoville opiskelijoille.



Tämän lukuvuoden osalta kurssi alkaa olla paketissa, ja sekä opettaja että opiskelijat voivat huokaista helpotuksesta. Kurssin aikana jännitettiin, saadaanko olla lähiopetuksessa ja joutuuko opettaja tai joku opiskelijoista olemaan sairastumisen takia pitkään poissa. Onneksi näin ei käynyt, sillä eihän kemian työkurssi olisi "oma itsensä" ilman kemian laborointiluokkaa ja välineitä!



Kemian työkurssin alkaessa 2. vuoden kemian opiskelijat tunsivat jo hyvin toisensa, mikä välittyi positiivisesti kurssin ilmapiiriin. Tutulla porukalla töihin tartuttiin innokkaasti yhdessä ja apua sai opettajan lisäksi kurssikavereilta ilman kysymistäkin. Näin ongelmat työn suorituksessa sekä tulosten käsittelyssä selätettiin hetkessä ja hyvä opiskelufiilis pysyi yllä. Kurssilla selvitettiin muun muassa veden rautapitoisuutta, valmistettiin saippuaa sekä aspiriinia, erotettiin pylväskromatografian avulla eri värejä toisistaan ja analysoitiin kokiksen happamuutta. Kokiksen titrauksesta napattujen kuvien kautta voit hypätä hetkeksi aistimaan kurssin tunnelmaa!




Kuva: Kaitaan lukio