Kaupunginhallitus esittää Henna Partasta (vihr.) valtuuston puheenjohtajaksi

23.8.2021 16.15

Kaupunginhallitus päätti esityksistään luottamustoimielinten jäseniksi sekä nimesi Länsi-Uudenmaan väliaikaisen valmistelutoimielimen. 

Kaupunginhallitus päätti ehdottaa, että valtuusto valitsee ajalle ajalle 30.8.2021 - 31.5.2022 valtuuston puheenjohtajaksi Henna Partasen (Vihr.), valtuuston ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi Jarno Limnéllin (Kok.), valtuuston toiseksi varapuheenjohtajaksi Markku Sistosen (SDP) ja valtuuston kolmanneksi varapuheenjohtajaksi Simo Grönroosin (PerusS).

Kaupunginhallitus päätti myös esityksistään toimielinten jäseniksi. Kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi ehdotetaan Henrik Vuornosta (Kok.), ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi Tiina Eloa (Vihr.) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Maria Guzeninaa (SDP).

Valtuusto nimeää toimielimien jäsenet 30.8.2021.

Länsi-Uudenmaan väliaikainen valmistelutoimielin nimitettiin

Kaupunginhallitus päätti nimetä Länsi-Uudenmaan väliaikaisen valmistelutoimielimen jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet (ks. kaupunginhallituksen esityslista/pöytäkirja 23.8.2021, asia 22(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)).

Kaupunginhallitus toteaa, että Espoon kaupunginhallitus toimii Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen asettavana viranomaisena ja että Espoon kaupunki järjestää Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen toiminnan aloitukselle tarpeelliset kokous- ja työtilat sekä huolehtii valmistelutoimielimen työskentelyedellytysten muusta varmistamisesta.

Espoon lausunto: Koronasta aiheutuneet kustannukset korvattava täysimääräisesti

Kaupunginhallitus antoi sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta eräisiin julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon covid-19-kustannuksiin. Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut kustannusten korvausmallin yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa. Asetusluonnoksen mukaan kunnille ja kuntayhtymille ehdotetaan korvattavaksi tiettyjen covid-19-pandemian aiheuttamia kustannuksia toimintokohtaisesti. Espoon näkemyksen mukaan, korona-avustusten korvausperusteilla on oleellista varmistaa hallituksen vuoden 2020 budjettiriihen mukaisen linjauksen toteutuminen, eli pandemian aiheuttamien kulujen täysimääräinen korvaaminen kunnille. Lausunnolla oleva asetusluonnos ei varmista täysimääräistä kustannusten korvaamista, sillä korvaus kattaa vain noin 40-65 % aiheutuneista kustannuksista. Asetus tulee antaa siten, että korvaus on 100 % kustannuksista. Espoon kaupungin osalta korvauksen jääminen puoleen toteutuneista kustannuksista tarkoittaa 30 miljoonan euron puuttuvaa rahoitusosuutta.

Espoon lausunto: Maarinsolmu ja Vihdintie huomioitava valtion väyläverkon investointiohjelmassa

Kaupunginhallitus antoi lausunnon Väylävirastolle valtion väyläverkon investointiohjelman luonnoksesta 2022-2029.
Investointiohjelman luonnokseen Espoossa jo sisältyvät hankkeet ovat kannatettavia:
Kt50 Kehä III Espoonkartanon kohdalla, painumakorjaus, 22 milj. euroa
Mt110 Brobackantie-Kolmperäntie painumakorjaus ja jalankulku- ja pyöräilyväylät, 6,2 milj.euroa.

Investointiohjelman liitteessä 2 listataan ohjelman ulkopuolelle jääneitä hankkeita, joilla mm. ei ole hyvää päätöksentekovalmiutta. Espoosta mainitaan Kehä I Maarinsolmu.  Kaupunginhallitus täydensi lausuntoa seuraavasti: Espoo kiirehtii Maarinsolmun suunnittelua ja sisällyttämistä investointiohjelmaan.
Espoo kiirehtii myös Kehä I:n kohteen jatkotoimia ja tarvittavia investointeja yhteistyössä Väyläviraston kanssa: Keilaniemen, Kehä I:n ja Länsiväylän liittymäjärjestelyt eivät vastaa kasvaneen liikenteen toimivuus- ja turvallisuusvaatimuksia.
Espoo kiirehtii Vihdintien (mt 120) suunnitelmien tarkistusta ja täydentämistä välillä Kehä III – Velskolantie. Espoo esittää näiden sisällyttämistä ainakin joiltakin osin jo tähän investointiohjelmaan. Tien liikennemäärät ovat jatkuvasti lisääntyneet, kapean tien liikenneturvallisuus on heikko ja sen lähialueille on tulossa paljon lisää etenkin asuntorakentamista. Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä pitää parantaa. Uudessa maakuntakaavassa Kalajärvi on pieni maakunnallinen keskus. Pienet kiertoliittymä- ja alikulkuhankkeet ovat parantaneet ja parantavat liikenneturvallisuutta etenkin Kalajärven alueella. Nämä ovat kuitenkin vain osaratkaisu ongelmiin. Tarvitaan kokonaissuunnitelma ja sen mukainen toteutus. Espoo korostaa myös kevyen liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantavia toimia. Yksi näistä on Luukin ja Velskolantien väliltä puuttuva kevyelle liikenteelle tarvittava Vihdintien varren turvallinen yhteys tai oma kaista. Nuuksion kansallispuiston ja muiden virkistysalueiden käyttö ja lähialueiden lisääntyvä asuminen ovat jo nyt tuoneet Vihdintielle paljon lisää pyöräilyä ja osin myös kävelyä.

Kaupungin ja maaomistajien yhteinen kehittämissitoumus ohjaa Keran jatkotoimia

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä maankäyttösopimukset ja esisopimukset sekä esittää valtuustolle hyväksyttäväksi asemakaavan muutoksen Keran alueella. Asuntorakentaminen voi alkaa, kun kaava on hyväksytty valtuustossa ja se on lainvoimainen.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti antaa seuraavan Keran alueen kaikkia jatkotoimia koskevan valmistelukehotuksen: Kaupungin kaikki toiminta edistää maankäyttösopimuksiin kuuluvan kehittämissitoumuksen toteutumista aktiivisen kumppanuustoiminnan avulla. Alueen laajuuden ja kehittämistavoitteiden suuren strategisen merkityksen vuoksi kaupunki valmistelee toimenpiteiden ohjaukseen ja toteuttamiseen tarkoituksenmukaiset toimintamuodot. Kehittämissitoumuksessa määritelty kaikkien osapuolten yhteinen ja koko aluetta koskeva kehittämissuunnitelma tuodaan kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi. Suunnitelmassa tulee erityistä huomiota kiinnittää eri toimenpiteiden ajoitukseen siten, että alueen vetovoima on mahdollisimman hyvä. Täten esim. Keran hallien käyttöä aluetta leimaavana kulttuurin, liikunnan ja muiden yhteisöllisten toimintojen mahdollistajana jatketaan suunnitellusti mahdollisimman pitkään.

Keran alueen kehittämisessä pyritään mahdollisuuksien mukaan huomioimaan alueen paikallishistoria. Tavoitetta tukemaan tutkitaan Keran maamerkkinä toimineen "Inexin pallon" alueella säilyttämisen mahdollisuudet ja kustannukset. Päätös pallon mahdollisesta säilyttämisestä alueella/ siirtäminen alueen sisällä tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Keran alueesta tarkemmin: Kerasta muodostuu ekologinen kaupunginosa radan varteen

--

Asia 24 Luonnonsuojelun toimenpiteet -hankkeen ohjelman ja selvitysten hyväksyminen jätettiin pöydälle.

Muut asiat hyväksyttiin esitysten mukaan.
Esityslistat ja pöytäkirjat(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)