Katutaideteoksella kevennetään kaasujalkaa Espoon Kauklahdessa
Kauklahden Kauppamäen pihakadulle on toteutettu uudenlainen liikenneturvallisuutta ja taidetta yhdistävä teos. Sen tavoitteena on laskea autoilijoiden nopeuksia pihakadulla.
Idea uudenlaisesta liikenneturvallisuutta edistävästä hankkeesta lähti Autoklinikka-yhtiöt Oy:ltä. ”Korjaamme Autoklinikalla autoja, muttemme ihmisiä, joten mietimme uusia keinoja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tutkimme erilaisia vaihtoehtoja, joilla voisi vaikuttaa autoilijoiden nopeuksiin erityisesti lasten suosimilla koulureiteillä. Koska maailmalla on saatu myönteisiä kokemuksia katumaalausten avulla, ehdotimme Espoon kaupungille taidekokeiluyhteistötä”, kertoo Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen.
Kauppamäen pihakatu valittiin pilottikohteeksi alueen asukkailta saadun palautteen ja kaupunkitekniikan keskuksen tekemien nopeusmittausten perusteella. Pihakatu on sallittu sekä jalankulku- että ajoneuvoliikenteelle, mutta jalankulkijoilla tulee olla koko alueella esteetön liikkumisoikeus. Mittausten mukaan reilusti yli puolet autoilijoista ylitti sallitun 20 km/h-rajoituksen. ”Vaikka valtaosa ylinopeuksista oli lieviä, näimme myös merkittäviä ylityksiä. Autoilijan tulee muistaa, että jo pienikin ylinopeus lisää onnettomuusriskiä ja jalankulkijoiden turvattomuutta, projektipäällikkö Maija Salmela Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskuksesta painottaa.
Alueen tuntomerkit ja värit toistuvat teoksessa
Autoklinikka ja Espoon kaupunki kutsuivat Mimmit peinttaa -kaupunkikulttuuriyhdistyksen toteuttamaan alueelle katutaideteoksen, joka lisäisi autoilijoiden ymmärrystä pihakadun nopeusrajoituksesta. Teoksen suunnitteluun osallistettiin myös alueen asukkaita kaupunginosayhdistys Kauklahti-seura ry:n kautta.
Taideteoksen yksityiskohdat ja värimaailma ilmentävät Kauppamäen historiallista ilmettä. ”Asukkaiden toiveet ja ideat näkyvät monella tavalla teoksessa”, kertoo Mimmit peinttaa -ryhmän taiteilija Minttu Pyykkönen. ”Teos pohjautuu väreiltään ja kuva-aiheiltaan asukkaiden esittämiin toivomuksiin luonnonläheisyydestä. Tämä sopi hienosti kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Kauklahden arkkitehtuuriin. Teoksen muotokieli on virtaavaa ja pehmeää, sävyt ovat murrettuja ja sointuvat ympäristöön, mutta erottuvat kuitenkin hyvin tienpinnasta. Tehosteväriksi toivotiin erityisesti liilaa alueen kukkien innoittamana. Se sopikin hyvin maalauksen luonteeseen, koska väripsykologian mukaan liila vähentää antisosiaalista käytöstä”, taiteilijat Rosa Hultman ja Minttu Pyykkönen toteavat. Heidän lisäkseen työn maalaukseen osallistui katutaiteilija Viv Magia.
Asukkaat mukana suunnittelussa
Asukkaiden osallistaminen on ollut tärkeä osa hanketta.
”Kauppamäen katuosuuden nopeudet ovat huolestuttaneet asukkaita jo pitkään. Oli hienoa päästä mukaan ainutlaatuiseen pilottihankkeeseen. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen, sillä se herättää autoilijoiden huomion, mutta ei ole hyökkäävä”, puheenjohtaja Juha Hatakka kaupunginosayhdistys Kauklahti-seura ry:stä iloitsee.
Teoksen vaikuttavuus testataan
Espoon kaupunki mittaa pihakadun nopeuksia uudelleen elo-syyskuussa. Katutaideteos on mukana myös HSL:n koordinoimassa Nopeat kokeilut -ohjelmassa, jossa testataan erilaisia keinoja kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi.
”Toivomme, että teoksen ja yhteistyön avulla nopeudet ovat laskeneet. Jos tulokset ovat positiivisia, voidaan katumaalauskokeilua laajentaa myös muualle”, toteaa Salmela Espoon kaupungilta.
Taideteos on toteutettu Autoklinikan rahoittamana. ”Työn suunnittelussa otettiin tarkasti huomioon, ettei se sekoitu virallisiin tieliikennemerkintöihin. Lisäksi huomioimme esteettömyysnäkökulmat. Maalaus toteutettiin luontoa kunnioittaen ympäristöystävällisillä maaleilla. Teoksen pitäisi kestää varsin hyvin myös vaihtelevia sääolosuhteita, Oksanen Autoklinikalta kertoo.