Opiskelun ohjaus ja tuki
Opiskelun tuki
Ohjaustoiminnan tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa sekä kehittää hänen valmiuksiaan tehdä koulutusta ja elämänuraa koskevia valintoja ja ratkaisuja. Lukion opinto-ohjausta järjestetään kurssimuotoisena, henkilökohtaisena sekä pienryhmä- ja luokkaohjauksena.
Opiskelija saa valmiuksia jatko-opintojen ja elämänuran suunnittelussa sekä tukea erilaisissa oppimis- ja elämäntilanteissa. Opiskelijan tulee saada opinto-ohjausta opiskelun tueksi ja valintojen tekemiseksi siten, että hän pystyy suunnittelemaan lukio-opintojensa sisällön ja rakenteen omien voimavarojensa mukaisesti. Opiskelijaa ohjataan tekemään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma lukio-opintojen sisällöstä ja aikataulusta sekä pohtimaan lukion aikana erilaisia jatko-opintovaihtoehtoja. Jokaisella opiskelijalla on oikeus saada opintojensa tueksi tarvitsemaansa henkilökohtaista ohjausta kurssimuotoisen ja pienryhmäohjauksen lisäksi.
Erityisopetus lukiossa
Oppimisen tuki merkitsee yhteisöllisiä ja opiskeluympäristöön liittyviä ratkaisuja sekä opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista. Ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja, aineenopettajat ja erityisopettaja tekevät yhteistyötä opiskelijoiden tuki- ja ohjausasioissa. Lukiossa tuen tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen suorittamisessa sekä edistää hänen hyvinvointiaan ja jaksamistaan. Lisäksi tavoitteena on antaa valmiuksia jatko-opintoihin siirtymiseen.
Peruskoulusta lukioon
Lukiolain mukaan opiskelijalla, jolla on kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada erityisopetusta ja muuta oppimisen tukea yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti (lukiolaki 714/2018, 28 § 1 mom.).
Lukiossa ei ole perusopetuksen tuen tasoja (yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki). Lukiossa tukea saavalla opiskelijalle ei tehdä hallinnollista erityisopetuspäätöstä. Perusopetuksessa tehty erityisopetuspäätös raukeaa, kun perusopetus suoritettu eikä siis sellaisena ole voimassa toisella asteella.
Tuen tarpeen arviointi lukion alussa
Tuen tarve arvioidaan aina suhteessa oppimistavoitteisiin. Esimerkiksi kokeissa käytettävän lisäajan tarve selviää, kun opiskelijalle kertyy kokemusta lukion kokeista, jotka ovat kestoltaan ja sisällöltään erilaisia kuin peruskoulun kokeet.
Kaikille Espoossa lukio-opintonsa aloittaville tarjotaan mahdollisuus tehdä lukiseula. Lukiseulat tekee erityisopettaja. Lukiseulassa kartoitetaan lukemisen tarkkuus, sujuvuus, nopeus, luetun ymmärtämisen taidot, oikeinkirjoitus ja fonologinen prosessointi (eli kirjainten, tavujen ja sanojen äänteellinen hahmottaminen).
Jos lukiseulassa ilmenee jotain ikätason kielellisestä tasosta poikkeavaa, käynnistää erityisopettaja yksilötapaamiset opiskelijan kanssa mahdollisen lukihäiriön testaamiseksi ja tarvittavien tukitoimien käynnistämiseksi. Ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja, aineenopettajat ja erityisopettaja tekevät yhteistyötä opiskelijoiden tuki- ja ohjaustoimissa. Erityisopettajaan kannattaa olla yhteydessä, jos opiskelijalla on jo peruskouluaikana todettuja oppimisvaikeuksia tai muuten jokin asia oppimisen suhteen huolettaa.
Viimeksi tarkistettu (15.6.2021) Espoon opetussuunnitelma(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Sivut 33-34 (sininen teksti).
Mikä on opiskelijoille maksutonta?
Tämä kaikki on maksutonta opiskelijoille, jotka päättävät perusopetuksen 1.1.2021 jälkeen ja jatkavat opiskelua esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa tai lukiossa:
- opetus
- päivittäinen ruokailu
- oppimateriaali ja tietokoneet
- opetuksessa tarvittavat työvälineet, -asut ja -aineet
- lukion oppimäärän päätteeksi suoritettavan ylioppilastutkinnon suorittamiseksi edellytettävät 5 koetta sekä niiden osalta hylättyjen kokeiden uusiminen
- vähintään seitsemän kilometrin pituiset koulumatkat
Mikä ei ole maksutonta?
Nämä opiskelijan pitää hankkia itse:
- erityistä harrastuneisuutta painottavissa koulutuksissa tarvittavat henkilökohtaiset välineet, kuten soittimet tai urheiluvälineet
- vapaaehtoisesta toiminnasta (esimerkiksi matkat tai vierailut) voidaan periä kohtuullisia maksuja.
Nuori voi opiskella maksutta sen kalenterivuoden loppuun, jolloin hän täyttää 20 vuotta. Oikeus maksuttomuuteen päättyy, kun nuori on suorittanut toisen asteen tutkinnon tai kahta tutkintoa suorittava opiskelija kummatkin tutkinnot.
Opintotuki
Opiskelija voi hakea opintotukea täytettyään 17 vuotta. Opintotuki määräytyy oppilaitosmuodon, iän, siviilisäädyn ja asumismuodon mukaan. Opintotuen myöntämiseen ja tuen määrään vaikuttavat myös muut opiskelijan saamat taloudelliset etuudet, tulot ja perheettömillä opiskelijoilla 20 ikävuoteen asti vanhempien tulot. Lue lisätietoja opintotuesta Kela:n verkkosivuilta.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Koulumatkatuki
Opiskelija, jolla on oikeus maksuttomaan koulutukseen, voi saada koulumatkatukea, mikäli koulumatka yhteen suuntaan on vähintään seitsemän kilometriä.
Jos opiskelijalla ei ole oikeutta maksuttomaan koulutukseen, koulumatkatukea voi saada, mikäli koulumatka yhteen suuntaan on vähintään kymmenen kilometriä.
Koulumatkatukea voi saada ensisijaisesti julkisella liikenteellä matkustamiseen tai koulukuljetukseen.
Lue lisätietoja koulumatkatuesta Kela:n verkkosivuilta. (ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuolto tukee opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia oppilaitoksen arjessa sekä edistää kodin ja oppilaitoksen yhteistyötä. Opiskeluhuolto kuuluu kaikille oppilaitosyhteisössä työskenteleville.
Yksilökohtaisella opiskeluhuollon palvelulla tarkoitetaan kuraattorin, psykologin ja opiskelijaterveydenhuollon palveluita, joita on tarjolla kaikissa Espoon oppilaitoksissa.
Yksilökohtaisen opiskeluhuollon tavoitteena on seurata ja edistää opiskelijan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista. Tärkeää on tarjota varhaista tukea ja ehkäistä ongelmia ennalta. Lähtökohtana on luottamusta rakentava vuorovaikutus, jossa opiskelijaa arvostetaan ja hänen mielipiteitään kuunnellaan.
Opiskelijoilla on lakisääteinen oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Opiskelija itse ja huoltajat voivat ottaa suoraan yhteyttä opiskeluhuollon asiantuntijoihin. Tarve opiskelijan tukeen voi tulla myös opettajan tai ryhmänohjaajan kautta.
Opiskelijalla on oikeus päästä keskustelemaan psykologin tai kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen, kun opiskelija on tätä pyytänyt. Kiireellisissä tilanteissa keskustelumahdollisuus on järjestettävä jo samana tai seuraavana työpäivänä myös esimerkiksi huoltajan tai muun henkilön yhteydenoton perusteella. Asian kiireellisyyden arvioi opiskelijahuollon ammattihenkilö. Oppilaitoksen henkilökunnalla on velvollisuus ohjata opiskelijaa hakemaan tarvitsemiaan opiskeluhuollon palveluja.
Huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä lastaan käyttämästä opiskeluhuollon palveluja.
Yksilökohtaisessa opiskeluhuoltotyössä käsiteltävät asiat ovat luottamuksellisia ja työssä noudatetaan tietojen luovuttamista ja salassapitoa koskevia säännöksiä.
Yksilökohtaisessa monialaisessa opiskeluhuollossa kootaan yksilökohtainen asiantuntijaryhmä, joka selvittää yksittäisen opiskelijan tuen tarvetta ja opiskeluhuollon palvelujen järjestämistä. Ryhmän monialainen kokoonpano perustuu tapauskohtaiseen harkintaan ja käsiteltävään asiaan. Jäsenten nimeäminen edellyttää opiskelijan ja/tai tarvittaessa huoltajan suostumusta.
Opiskeluhuolto | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (luvn.fi)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Yhteisöllinen opiskeluhuolto on tärkeä osa oppilaitoksen toimintakulttuuria. Yhteisöllisellä, opiskeluhuoltotyöllä edistetään opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on tehdä ensisijaisesti ennaltaehkäisevää ja koko oppilaitosta tukevaa työtä, ehkäistä ongelmien syntyä, edistää niiden varhaista tunnistamista ja järjestää tarvittavaa opiskeluhuollollista tukea.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon lähtökohtana on opiskelijoiden ja huoltajien osallisuus ja kuulluksi tuleminen. Yhteisöllinen opiskeluhuolto vahvistaa opiskelijoiden ja koko opiskeluyhteisön hyvinvointia luomalla oppilaitokseen yhteenkuuluvuuden, avoimen vuorovaikutuksen ja huolenpidon ilmapiirin, jossa kaikilla on hyvä olla ja opiskella.
Jokaisessa oppilaitoksessa toimii yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä. Ryhmä vastaa yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista.
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä on monialainen. Ryhmää johtaa lukion rehtori. Rehtorin lisäksi ryhmän muita jäseniä ovat psykologi, kuraattori, opiskeluterveydenhoitaja, opettajakunnan jäsen tai jäseniä, opinto-ohjaaja, laaja-alainen erityisopettaja tai erityisopettaja sekä pääsääntöisesti opiskelijakunnan ja huoltajien edustajat. Ryhmään voi kuulua myös nuorisopalvelujen ja muiden toimijoiden edustajia. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu säännöllisesti ja ennalta sovitun aikataulun mukaisesti. Kokouksissa käsitellään asioita yleisellä ja yhteisöllisellä tasolla.
Psykologit ja kuraattorit (Toisen asteen opiskeluhuolto)
Opiskeluhuollon psykologien tehtävänä on toimia oppimisen ja hyvinvoinnin edistämisen konsulttina yhteisö- ja yksilötasolla. Työssä painottuu ennaltaehkäisevä, yhteisöllinen työ. Yhteisöllinen työ tarkoittaa hyvinvoinnin edistämistä mm. osallistumalla oppilaitoksen toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen, luokkatason työhön tai verkostotyöhön.
Yksilökohtaisessa työssä opiskeluhuollon psykologi ohjaa, neuvoo ja tukee toisen asteen opiskelijoita hyvinvointiin, opiskeluun ja elämäntilanteeseen liittyvissä asioissa. Tavoitteena on opiskelijoiden myönteisen nuoruusiän kehityksen, toimintakyvyn ja mielenterveyden tukeminen. Opiskeluhuollon psykologin asiakastyön periaatteita ovat luottamuksellisuus ja opiskelijalähtöinen yhteistyö.
Psykologiin voi ottaa yhteyttä
- opiskelua haittaavissa asioissa
- mielialaan, ahdistuneisuuteen, stressiin tai jännitykseen liittyvissä asioissa
- kun oma kasvu ja kehitys huolestuttaa
- perhe- ja ihmissuhdeasioissa
- elämän kriisitilanteissa
- kun tulevaisuuden suunnitelmat mietityttävät
Kuraattori on oppilaitosyhteisön sosiaalityön asiantuntija. Kuraattori tukee, ohjaa ja neuvoo yksilötapaamisilla hyvinvointiin, opiskeluun ja elämäntilanteeseen liittyvissä asioissa. Tavoitteena on edistää psykososiaalista hyvinvointia ja myönteistä kokonaiskehitystä sosiaalityön keinoin.
Milloin kuraattorin luo?
Opiskelijana voit ottaa yhteyttä kuraattoriin esimerkiksi, kun:
- kaveri- tai perhesuhteissasi on vaikeuksia
- itsenäistyminen askarruttaa
- opiskelumotivaatiosi on hukassa
- sinun on vaikea sopeutua opiskeluryhmään
- koet tulevasi kiusatuksi
- haluat tietoa opintotuesta tai muista taloudellisista etuuksista
- mietit muuttamista pois kotoa
- oma tai perheenjäsenesi päihteidenkäyttö mietityttää sinua
- olet huolestunut ja haluat jutella
- Vanhempana voit ottaa yhteyttä kuraattoriin, jos sinulla on huoli omasta nuorestasi tai perhetilanteestanne. Täysikäisen opiskelijan asioissa erityisesti on tärkeää, että sinulla on nuoren lupa puhua kuraattorille.
Miten kuraattorin tavoittaa?
Kuraattorien työpanos jakautuu moneen oppilaitokseen, joten hänen tavoittamisensa omasta oppilaitoksesta päivittäin ei aina ole mahdollista. Jollet tavoita kuraattoria oppilaitoksesta, ota yhteyttä:
- puhelimitse: voit myös jättää viestin vastaajaan
- tekstiviestillä
- sähköpostitse