Tärkeät lähimetsät - Espoon koulu- ja päiväkotimetsäselvitys 2013

Espoon kouluille ja päiväkodeille lähetettiin keväällä 2013 kysely, jolla selvitettiin, mitä metsäalueita koulut ja päiväkodit käyttävät oppimis-, liikunta- ja leikkiympäristöinään. Kyselyllä selvitettiin myös, miten metsiä käytetään sekä millaisia toiveita ja huolia kouluilla ja päiväkodeilla on metsien opetuskäyttöön ja hoitoon liittyen.

Kysely oli osa Suomen luonnonsuojeluliiton koordinoimaa hanketta Koulumetsät arvoonsa – yhteistyöllä suojelua ja ympäristökasvatusta (2012−2013)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Hankkeen tavoitteena oli tunnistaa koulutuksen ja kasvatuksen kannalta arvokkaita metsiä ja edistää niiden säilymistä.  Espoo osallistui hankkeeseen kaupunkipilottina.

Kyselyn toteutus suunniteltiin yhteistyössä kaupungin eri yksiköiden kanssa. Mukana olivat ympäristökeskuksen lisäksi opetus ja varhaiskasvatus, kaavoituksesta vastaava kaupunkisuunnittelukeskus sekä kaupungin metsäalueiden hoidosta vastaava katu- ja viherpalvelut. Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 209. Lisäksi karttapalautetta käyttämänsä metsän sijainnista antoi 27 vastaajaa.

Selvityksen keskeisimpiä tuloksia on, että metsän on oltava lähellä, jotta sitä käytetään säännöllisesti. Yli puolet vastaajista kertoi retkeilevänsä metsässä kerran viikossa tai useammin. Tärkeimpinä metsän käytön tavoitteina pidetään metsäluonnon tuntemista ja arvostamista sekä luontoelämyksien ja luonnossa liikkumisen taitojen lisäämistä. Lähimetsän halutaan pysyvän mahdollisimman luonnontilaisena ja monimuotoisena. Sen käyttöön opetuksessa kaivataan tukea. Metsän säilyminen kaavoituksen yhteydessä huolettaa monia. Lapsia ja nuoria halutaan osallistaa alueen suunnitteluun, mutta metsää koskevista suunnitelmista ei tiedetä. Lähimetsien roskaantuminen oli suuri huolenaihe ja siihen oltiin valmiita puuttumaan siivoustalkoilla.

Espoon koulu- ja päiväkotimetsäselvityksessä kerätty aineisto tarjoaa kaupungin maankäytöstä, metsienhoidosta, ympäristökasvatuksesta ja luonnon virkistyskäytöstä vastaaville suunnittelijoille runsaasti tietoa aiemmin vähän kuullun ryhmän tarpeista. Kaikki kyselyvastaukset on viety paikkatietomuotoon, mikä mahdollistaa vastausten tarkastelun kartalla metsäalueittain tai yksiköittäin.

Selvitys osoittaa, että lähimetsät ovat päiväkodeille ja kouluille tärkeitä oppimisympäris-töjä. Lähellä koulua tai päiväkotia sijaitsevat metsät ovat keskeinen osa monen yksikön toimintaa – arkea ja juhlaa. Metsät ovat oppituntien kohteita ja aiheita. Niihin suuntautuvilla retkillä luodaan pohjaa kestävälle luontosuhteelle ja henkiselle hyvinvoinnille, asioille, joista tulevaisuuden Espookin hyötyy monin tavoin.

Koko Espoo