Ruokapalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyt, henkilötietojen käsittely

Tietosuojaselosteen julkaisupäivämäärä: 6.2.2018.

 Muutoshistoria: 1.0, 26.8.2025

  1. Rekisterinpitäjä 

Espoon kaupunki  

  1. Rekisterin vastuuhenkilö 

Ruokapalvelujohtaja  

  1. Rekisterin yhteyshenkilö 

Tuija Sivonen, ruokapalveluasiantuntija
PL 60, 02070 ESPOON KAUPUNKI
Puhelin: +358 9 81621 (vaihde)
ruokapalvelut@espoo.fi

  1. Tietosuojavastaava 

Espoon kaupungin tietosuojavastaava 
Osoite: PL 12, 02070 Espoon kaupunki 
Puh. +358 9 81621 (vaihde) 
Sähköpostiosoite: tietosuoja@espoo.fi 

  1. Mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään?  

Henkilötietoja käytetään Espoossa yleisesti ottaen toiminnan ja palvelujen tuottamiseen, suunnitteluun ja arviontiin sekä tilastointiin. Rekisterin henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on ruokapalveluiden asiakastyytyväisyyskyselyjen järjestäminen kohdennetuille asiakasryhmille. Asiakastyytyväisyyskyselyillä seurataan ateriapalvelutuottajien palvelun laatua. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastaajat ovat Espoon kaupungin työntekijöitä eri toimialoilta.

  1. Mikä on henkilötietojen käsittelyperuste? 

Tietojasi käsitellään tässä palvelussa seuraavalla / seuraavilla oikeusperusteella:

  • Yleisen edun tehtävän suorittamiseen tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi.
  • Sopimuksen täytäntöön panemiseksi. Sopimuksessa rekisteröity on osapuolena, tai kyse on rekisteröidyn pyynnöstä tehtävistä sopimuksen tekemistä valmistavista toimenpiteistä.
  • Suostumus. Sinulla on aina oikeus peruuttaa suostumuksesi, mikäli et toimi enää kyselyyn kohdennetussa tehtävässä.
  1. Mitä tietoja käsitellään? 

Palvelun tuottamisen kannalta on tarpeellista käsitellä henkilön etu- ja sukunimeä, sähköpostiosoitetta ja toimipaikkaa.

  1. Mistä tiedot saadaan? 

Tiedot saadaan Espoon kaupungin nettisivuilta.

  1. Luovutetaanko tai siirretäänkö tietoja kaupungin ulkopuolelle? 

Tietoja luovutetaan niitä pyytävälle viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaisesti. Tässä palvelussa tietoja ei asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttamisen jälkeen luovuteta.

  1. Siirretäänkö tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle? 

Espoo pyrkii oletusarvoisesti varmistamaan, että henkilötietojasi käsitellään EU/ETA-alueella. Kaupunkimme palveluita ja toimintoja voidaan kuitenkin joissain tapauksissa toteuttaa myös muualla sijaitsevien palveluntarjoajien, palvelujen tai palvelimien käyttäen. Henkilötietoja säilytetään ja käsitellään pääsääntöisesti EU- ja ETA-alueella.

Espoo on sitoutunut noudattamaan tietosuoja-asetuksen asettamia kriteerejä henkilötietojen siirroille, ja on tässä palvelussa varmistanut henkilötietojesi riittävän suojaustason tietosuojalainsäädännön mukaisella siirtoperusteella. Espoon kohdalla siirtoperusteet ovat pääosin EU-komission hyväksymät vakiolausekkeet sopimuksen osana; EU:n ja Yhdysvaltojen välinen tietosuojakehys; siirto maihin joissa tunnistetusti riittävä tietosuojan taso; tai yritystä koskevat sitovat säännöt (Binding Corporate Rules).

  1. Kuinka kauan tietoja säilytetään? 

Henkilötietoja säilytetään vain niin kauan kuin se on palvelun tuottamisen kannalta tarpeen tai lainsäädäntö sitä velvoittaa. Tunnisteellisia vastauksia säilytetään tulosten analysointiin asti, maksimissaan yksi vuosi, jonka jälkeen tiedot poistetaan. 

  1. Tietoa käsittelevät tai vastaanottavat tahot

Henkilötietoja käsittelevät Espoon kaupungin virkamiehet ja työntekijät, sekä sellaiset Espoon kaupungin ulkopuoliset toimijat, joilta Espoo ostaa palveluja tai joiden kanssa Espoo toteuttaa erilaisia yhteistyöprojekteja. Valitsemme sopimuskumppaneiksemme vain sellaisia henkilötietojen käsittelijöitä, jotka noudattavat hyvää henkilötietojen käsittelytapaa ja täyttävät tietosuoja-asetuksen vaatimukset. Tietosuojaan liittyvät vaatimusten täyttäminen varmistetaan kirjallisin sopimuksin.

Tässä palvelussa käytämme seuraavanlaisia ulkopuolisia toimijoita: Espoon kaupungin asiakastyytyväisyyskyselyitä toteuttavia sopimustoimittajia.

  1. Rekisteröidyn oikeudet 

Tarkempi ohjeistus tietosuoja-asetuksen mukaisten tietopyyntöjen osoittamisesta: Asiakaiden oikeudet

  1. Miten voin tarkastaa tietoni? 

Sinulla on oikeus saada rekisterinpitäjältä jäljennös käsiteltävistä henkilötiedoista. Rekisterinpitäjän on toimitettava tiedot ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä.  

Jos rekisterinpitäjä ei toteuta toimenpiteitä rekisteröidyn pyynnön perusteella, rekisterinpitäjän on ilmoitettava viipymättä ja viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta rekisteröidylle syyt siihen ja kerrottava mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle ja käyttää muita oikeussuojakeinoja. 

Rekisteröidyn pyynnöt ja niihin liittyvät toimenpiteet ovat maksuttomia. Kuitenkin jos rekisteröidyn pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia, erityisesti jos niitä esitetään toistuvasti, rekisterinpitäjä voi joko periä kohtuullisen maksun ottaen huomioon tietojen tai viestien toimittamisesta tai pyydetyn toimenpiteen toteuttamisesta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset; tai kieltäytyä suorittamasta pyydettyä toimea. 

  1. Milloin voin vaatia tietojeni oikaisemista? 

Sinulla on oikeus saada virheelliset, epätarkat, vaillinaiset, vanhentuneet tai tarpeettomat henkilötiedot, joita säilytämme, korjatuiksi tai täydennetyiksi toimestamme. 

  1. Milloin voin vaatia tietojeni poistamista 

Sinulla on oikeus saada rekisterinpitäjä poistamaan sinua koskevat henkilötiedot ilman aiheetonta viivytystä tietyin edellytyksin. Oikeutta tietojen poistamiseen ei ole. jos lakisääteisen velvoitteen noudattaminen edellyttää tietojen käsittelyä tai jos käsittely tapahtuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamista tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämistä varten. Näissä tapauksissa henkilötiedot hävitetään vasta laissa säädetyn määräajan jälkeen. 

  1. Milloin voin vaatia tietojeni käsittelyn rajoittamista? 

Jos sinusta kerätyt eivät pidä paikkaansa, voit vaatia rajoittamaan asiakastietojesi käsittelyä, kunnes tietojen paikkansapitävyys on varmistettu. 

  1. Valituksen tekeminen 

Sinulla on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos koet henkilötietojen käsittelyn olevan tietosuojalainsäädännön vastaista. Voit tehdä valituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon: www.tietosuoja.fi.