Valtuustoaloite perusopetuksen ja toisen asteen välisen siirtymävaiheen tuen mallista

11.9.2023 valtuustoaloite Koponen perusopetuksen ja toisen asteen välisen siirtymävaiheen tuen mallista

Lapsen ja nuoren siirtyminen kouluasteelta toiselle on aina kriittinen ja ratkaiseva kohta. Siirtymävaiheessa on aina tärkeää huolehtia siitä, että oleelliset yksilölliset tiedot siirtyvät nuoren mukana, ja että eri kouluasteiden välinen yhteistyö on mahdollista tarvittaessa sekä ennen siirtymistä, että jo nuoren siirryttyä uuden kouluasteen opetuksen piiriin.

Turvallinen, sujuva ja toimiva nivelvaihe on erityisen tärkeää tehostetun ja erityisen sekä vaativan erityisen tuen nuorille. Kaikki tarvittava käytännön tieto ei aina siirry papereiden mukana haku- ja valintavaiheessa, eikä nuori itse välttämättä osaa tai pysty aina kertomaan, mitä tukea hän opintoihinsa tarvitsee.

Espoolla ei tällä hetkellä ole käytössään mallia siitä, miten perusopetuksen ja toisen asteen välistä siirtymävaiheen tukea voitaisiin toteuttaa riittävän vahvasti ja riippumatta siitä, ketkä nivelvaihetta oppilaan rinnalla toteuttavat. Tämä heikentää olennaisen tiedon saatavuutta ja saavutettavuutta opetuksen järjestäjien kesken ja on saattanut aiheuttanut haasteita opetuksen toteutuksessa uudella kouluasteella.

Epäonnistunut siirtymä voi johtaa herkässä iässä olevan oppilaan syrjäytymiseen opinpolultaan. Nivel- ja siirtymävaiheiden ohjauksesta olisi tarpeen laatia systemaattisia ja kouluihin sopiviksi rakennettuja malleja, jotka toimivat nuoren parhaaksi riippumatta siitä, ketkä ohjaus- ja opetustyötä toteuttavat. Erityisesti silloin, kun oppilaalla on erityisen tuen tarpeita oppimisvaikeuksista tai muista syistä johtuen, niin sanottu tuettu siirtymä on tarpeen. On mahdollistettava sekä moniammatillista yhteistyötä, että kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Perusopetuksen ja toisen asteen välinen koulutuksen nivelvaihe ei ole vain kahden kouluasteen välinen taitekohta, jossa tehdään valintoja jatko-opinnoista. Nivelvaihe on ratkaiseva osa pidempää siirtymävaihetta, jossa nuori selkiinnyttää suuntautumistaan ja opettelee askeleittain itsenäiseen elämään. Jos siirtymä ei ole turvallinen ja nuoren edun mukainen, voi seurauksilla olla peruuttamattomia vaikutuksia hänen hyvinvoinnilleen.

Edellä olevan perusteella esitämme, että Espoo laatii perusopetuksen ja toisen asteen väliseen siirtymään siirtymisen tuen mallin opinpolun sujuvuuden turvaamiseksi.

11.9.2023 Noora Koponen

Arstila Leila

Partanen Henna

Hyrkkö Saara

Karimäki Johanna

Löyttyniemi Meri

Värmälä Johanna

Seppälä Peppi

Elo Tiina

Nevanlinna Risto

Kauste Mika

Kivekäs Liisa

Ülle Auli

Hietanen-Tanskanen Ira

Kurri Vanessa

Hopsu Inka

Marttila Helena

Nieminen Pinja

Nores Mia

Saramäki Sara

Puntila Päivi

Halkosaari Tommi

Siivola Marjaana

Hertell Sirpa