Valtuustoaloite perusopetuksen ja toisen asteen välisen siirtymävaiheen tuen mallista
11.9.2023 valtuustoaloite Koponen perusopetuksen ja toisen asteen välisen siirtymävaiheen tuen mallista
Lapsen ja nuoren siirtyminen kouluasteelta toiselle on aina kriittinen ja ratkaiseva kohta. Siirtymävaiheessa on aina tärkeää huolehtia siitä, että oleelliset yksilölliset tiedot siirtyvät nuoren mukana, ja että eri kouluasteiden välinen yhteistyö on mahdollista tarvittaessa sekä ennen siirtymistä, että jo nuoren siirryttyä uuden kouluasteen opetuksen piiriin.
Turvallinen, sujuva ja toimiva nivelvaihe on erityisen tärkeää tehostetun ja erityisen sekä vaativan erityisen tuen nuorille. Kaikki tarvittava käytännön tieto ei aina siirry papereiden mukana haku- ja valintavaiheessa, eikä nuori itse välttämättä osaa tai pysty aina kertomaan, mitä tukea hän opintoihinsa tarvitsee.
Espoolla ei tällä hetkellä ole käytössään mallia siitä, miten perusopetuksen ja toisen asteen välistä siirtymävaiheen tukea voitaisiin toteuttaa riittävän vahvasti ja riippumatta siitä, ketkä nivelvaihetta oppilaan rinnalla toteuttavat. Tämä heikentää olennaisen tiedon saatavuutta ja saavutettavuutta opetuksen järjestäjien kesken ja on saattanut aiheuttanut haasteita opetuksen toteutuksessa uudella kouluasteella.
Epäonnistunut siirtymä voi johtaa herkässä iässä olevan oppilaan syrjäytymiseen opinpolultaan. Nivel- ja siirtymävaiheiden ohjauksesta olisi tarpeen laatia systemaattisia ja kouluihin sopiviksi rakennettuja malleja, jotka toimivat nuoren parhaaksi riippumatta siitä, ketkä ohjaus- ja opetustyötä toteuttavat. Erityisesti silloin, kun oppilaalla on erityisen tuen tarpeita oppimisvaikeuksista tai muista syistä johtuen, niin sanottu tuettu siirtymä on tarpeen. On mahdollistettava sekä moniammatillista yhteistyötä, että kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Perusopetuksen ja toisen asteen välinen koulutuksen nivelvaihe ei ole vain kahden kouluasteen välinen taitekohta, jossa tehdään valintoja jatko-opinnoista. Nivelvaihe on ratkaiseva osa pidempää siirtymävaihetta, jossa nuori selkiinnyttää suuntautumistaan ja opettelee askeleittain itsenäiseen elämään. Jos siirtymä ei ole turvallinen ja nuoren edun mukainen, voi seurauksilla olla peruuttamattomia vaikutuksia hänen hyvinvoinnilleen.
Edellä olevan perusteella esitämme, että Espoo laatii perusopetuksen ja toisen asteen väliseen siirtymään siirtymisen tuen mallin opinpolun sujuvuuden turvaamiseksi.
11.9.2023 Noora Koponen
Arstila Leila
Partanen Henna
Hyrkkö Saara
Karimäki Johanna
Löyttyniemi Meri
Värmälä Johanna
Seppälä Peppi
Elo Tiina
Nevanlinna Risto
Kauste Mika
Kivekäs Liisa
Ülle Auli
Hietanen-Tanskanen Ira
Kurri Vanessa
Hopsu Inka
Marttila Helena
Nieminen Pinja
Nores Mia
Saramäki Sara
Puntila Päivi
Halkosaari Tommi
Siivola Marjaana
Hertell Sirpa