Tiistilänraitin päiväkoti sijaitsee Matinkylässä. Päiväkodissamme on seitsemän lapsiryhmää, joista yksi on esiopetusryhmä.
Kuva: Espoon kaupunki
Päiväkotimme sijaitsee keskeisellä paikalla Matinkylässä hyvien liikenneyhteyksien sekä monipuolisten liikunta- ja kulttuuripalvelujen keskellä. Meillä vallitsee lämminhenkinen, kannustava ja kehittämismyönteinen ilmapiiri. Toimintamme perustuu lasten ja perheiden tarpeille, lasten kiinnostuksen kohteille sekä vahvuuksien tukemiselle.
Moninaisuus on päiväkotimme rikkaus. Kieli- ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus näkyy kaikessa toiminnassamme. Positiivisen pedagogiikan keinoin nostamme esille arjen iloiset hetket sekä vahvistamme lasten myönteistä minäkuvaa ja ilmaisun keinoja. Painotamme leikkiä lasten oppimisen ja hyvinvoinnin perustana. Yhteisölliset hyveemme - huumorintajuisuus, avuliaisuus, joustavuus ja keskustelevuus toimivat myös kasvatuksemme välineinä.
Sensitiivisesti tartumme lasten viesteihin huomioiden lasten yksilölliset tarpeet. Kehitämme yhteisöllisesti erilaiset oppimisen osa-alueet huomioivaa pedagogista toimintaamme osallistaen lapsia ja vanhempia suunnitteluun sekä yhteisten sopimusten luomiseen.
Kielitietoinen varhaiskasvatus näkyy kaikessa toiminnassamme. Vahvistamme lasten myönteistä minäkuvaa ja ilmaisun keinoja. Tuemme myös lasten vertaissuhteita sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja.
Positiivisen pedagogiikan keinoin nostamme esille arjen ilon hetket ja myönteiset luonteenpiirteemme. Lämpimässä ja kiireettömässä ilmapiirissä lapsi tulee meillä kuulluksi ja nähdyksi omana arvokkaana itsenään. Iloitsemme yhdessä oppimisesta tehden näkyväksi vahvuutemme ja kiinnostuksen kohteemme.
Toimintatavoissamme näkyvät yhteisölliset hyveemme - huumorintajuisuus, avuliaisuus, joustavuus ja keskustelevuus. Hyveet toimivat myös kasvatuksemme välineinä.
Sensitiivisesti tartumme lasten erilaisiin viesteihin huomioiden lasten yksilölliset tarpeet. Havainnoimme, tuemme ja ohjaamme lapsia, jotta jokainen lapsi kokee itsensä arvokkaana osana ryhmää. Turvallisessa ympäristössä ja aidosti läsnä olevien aikuisten kanssa lasten osallisuus, mielipiteet ja näkemykset tulevat huomioiduiksi. Lasten kanssa harjoittelemme arvostamaan yksilöllisiä ominaisuuksiamme sekä kohtamaan toisemme kunnioittavasti ja empaattisesti.
Laaja pedagoginen asiantuntijaverkostomme tukee työtämme lasten kasvun ja kehityksen vahvistamiseksi. Teemme yhteistyötä kasvun ja oppimisen tuen henkilöstön, puheterapeuttien, lastensuojelun, neuvolan, varhaiskasvatuksen kuraattorin ja psykologin kanssa, joihin myös vanhemmat voivat olla yhteydessä.
Lasten kuulumiset jaetaan huoltajien kanssa päivittäin. Luottamuksellinen kasvatusyhteistyö tukee lapsen kasvua ja oppimista. Viestimme huoltajille tiedottein ja ryhmäkohtaisten sanomien muodossa sekä evaka-tietojärjestelmän kautta.
Lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen, sovimme aloituskeskustelun ja tutustumisjakson. Jokaiselle lapselle laaditaan myös varhaiskasvatussuunnitelma yhdessä huoltajien kanssa. Lapsen VASU on pedagoginen suunnitelma, jonka avulla toiminnalle asetetaan yhteisiä tavoitteita. VASU toimii kehityksen ja oppimisen tuen suunnittelun välineenä.
Esiopetusikäisille laaditaan huoltajien kanssa lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma eli LEOPS. LEOPS keskustelut käydään ryhmän opettajan kanssa syksyllä ja keväällä.
Järjestämme myös erilaisia toiminnallisia juhlia kauden aikana.
Maksuton esiopetus alkaa vuotta ennen kuin lapsi aloittaa koulun. Esiopetus on velvoittavaa. Lapsen tulee osallistua vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena.
Esiopetusikäisten valmistavaan opetukseen voivat hakeutua maahanmuuttajataustaiset lapset, paluumuuttajalapset, kaksikielisten perheiden lapset (ei suomi-ruotsi) ja adoptiolapset, jotka tarvitsevat tukea suomen kielessä ennen perusopetuksen alkamista.
Esiopetuksessa vahvistetaan lapsen laaja-alaisen osaamisen- taitoja. Esiopetuksessa korostuvat kokemukselliset ja toiminnalliset työtavat.
Esiopetusaika klo 9-13
Valmistava opetus klo 9-14
Esiopetusaikojen ulkopuolella lapsi voi erillisellä hakemuksella osallistua esiopetukseen liittyvään varhaiskasvatukseen.
Kulkureitti sisäänkäynnille on kapea sekä valaistu.
Pääsisäänkäynti
Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
Sisätilat
Toimipisteessä on 2 kerrosta.
Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 kääntyvää porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla. Porrasaskelmissa on kontrastimerkinnät.