Hyvinvointi ja opiskelun tuki (Matinkylän lukio)
Hyvinvointi ja opiskelu vaikuttavat toisiinsa monin tavoin. Hyvinvoinnin merkitys opiskelussa ei rajoitu pelkästään fyysiseen terveyteen, vaan se ulottuu myös psyykkiseen, sosiaaliseen ja emotionaaliseen hyvinvointiin. Kun opiskelija voi hyvin, hän pystyy paremmin keskittymään opintoihinsa, hallitsemaan stressiä ja kehittämään itseään sekä akateemisesti että henkilökohtaisesti. Toisaalta huono hyvinvointi voi heikentää opiskelukykyä, lisätä stressiä ja vaikuttaa negatiivisesti oppimistuloksiin.
Fyysinen hyvinvointi on perusta kaikelle muulle hyvinvoinnille. Säännöllinen liikunta, terveellinen ruokavalio ja riittävä uni auttavat parantamaan keskittymiskykyä, muistia ja yleistä jaksamista.
Psyykkinen hyvinvointi on toinen tärkeä tekijä opiskelussa menestymisen kannalta. Stressi, ahdistus ja masennus voivat estää opiskelijan kykyä keskittyä ja suoriutua opinnoistaan. Psyykkinen hyvinvointi taas parantaa ongelmanratkaisukykyä ja motivoi opiskelijaa etenemään opinnoissaan. Stressinhallintakeinot, kuten mindfulness-harjoitukset, meditointi ja rentoutumistekniikat, voivat auttaa vähentämään opiskelun aiheuttamaa painetta ja parantamaan hyvinvointia.
Sosiaalinen hyvinvointi on myös tärkeä osa opiskelijan kokonaishyvinvointia. Hyvät ihmissuhteet ja sosiaalinen verkosto voivat tukea opiskelijan jaksamista ja opintojen etenemistä. Opiskelijayhteisön ja vertaistuen merkitys on suuri, sillä se voi antaa opiskelijalle tunteen kuulumisesta porukkaan.
Emotionaalinen hyvinvointi liittyy siihen, kuinka opiskelija pystyy käsittelemään tunteitaan ja reagoimaan haastaviin tilanteisiin. Opiskelun aikana voi ilmetä monenlaisia haasteita, kuten koetilanteita, aikarajoitteita ja epäonnistumisia. Emotionaalinen hyvinvointi auttaa opiskelijaa sopeutumaan näihin haasteisiin ja löytämään keinoja vaikeuksien voittamiseen. Itsetunto ja itsensä hyväksyminen ovat keskeisiä tekijöitä emotionaalisessa hyvinvoinnissa, ja ne vaikuttavat suoraan opiskelijan kykyyn kohdata vaikeita tilanteita. Hyvä emotionaalinen tasapaino myös auttaa löytämään iloa ja motivaatiota opinnoista.
Lukiolla on tärkeä rooli opiskelijoiden hyvinvointiin panostamisessa. Lukio tarjoaa palveluja, kuten mielenterveyden tukea, liikuntamahdollisuuksia, osallistumismahdollisuuksia ja stressinhallintakeinoja. Hyvinvointia tukevat myös opintojen rakenne, työskentelytavat ja aikataulut, jotka voivat olla suunniteltu niin, että ne tukevat opiskelijan opiskelua.
Hyvinvoiva opiskelija on parempi oppija, ja opiskelu puolestaan voi edistää henkilökohtaista kasvua ja hyvinvointia.
Yeesi -mentorointiohjelma
Matinkylän lukio on Yeesi ry:n yhteistyöoppilaitos. Opiskelijat voivat osallistua mentorointitoimintaan osana valinnaisia opintojaan. Kasvokkain tapahtuvassa mentoroinnissa lukiolainen tapaa kuukausittain lokakuusta huhtikuuhun toisen asteen itsekin suorittaneen nuoren, joka tukee opinnoissa jaksamisessa ja hyvinvointiin liittyvissä teemoissa. Yeesin mentorit eivät ole ammattilaisia vaan toiminta on vertaistuellista. Tapaamisajat- ja paikat mentorointipari sopii keskenään. Opiskelija muodostaa kauden aluksi tavoitteet toiminnalle, sitoutuu mentorointitapaamisiin sekä oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen. Toimintaan valitaan mukaan noin 5 opiskelijaa per oppilaitos. Opiskelija saa osallistumisesta opintopisteitä (2op).
Lukiopaja
Lukiopajan kohderyhmänä ovat Espoon suomenkielisissä päivälukioissa opiskelevat nuoret, joilla on haasteita esim. jaksamisessa, itseohjautuvuudessa ja arjen hallinnassa. Heidän lukio-opintojensa etenemisessä on ongelmia, jotka herättävät huolta ja opiskelija tarvitsee intensiivisempää tukea kuin mitä omassa lukiossa on tarjolla.
Opiskelija opiskelee Lukiopajassa väliaikaisesti. Lukiopajan tavoitteena on ehkäistä lukio-opintojen keskeytymistä ja tukea opiskelijan toimintakykyä. Lukiopaja toimii Leppävaaran nuorisotilan yläkerrassa. Lukiopajassa työskentelevät erityisopettaja Kaisa Hotari ja yhteisöohjaaja Virpi Torkki.
Lukiopajaan ohjaudutaan oman lukion erityisopettajan tai opinto-ohjaajan kautta.
Matinkylän lukion turvallisemman tilan periaatteet
Matinkylän lukion toiminnan, tapahtumien ja tilojen tulee olla kiusaamisesta, syrjinnästä, häirinnästä ja muusta asiattomasta toiminnasta vapaata. Jokaisella yhteisömme jäsenellä on oikeus turvalliseen ja yhdenvertaiseen ympäristöön.
Olemme laatineet yhdessä turvallisemman tilan periaatteet, joita noudattamalla luomme tervetullutta ja turvallista ilmapiiriä lukioomme. Asiatonta käytöstä ei tarvitse sietää, vaan siihen saa ja tulee puuttua. Turvallisemman tilan periaatteet koskevat myös lukion etäopiskelualustoja sekä sosiaalista mediaa. Alla on esiteltynä turvallisemman tilan periaatteet ja mistä saa apua, jos periaatteita ei noudateta.
Turvallisemman tilan periaatteet
- Olemme avoimia ja huomioimme muut
- Meidän lukiossa kohtaamme uudet ihmiset ja aiheen avoimesti ilman ennakkoluuloja. Otamme huomioon kaikki tilassa olevat. Kunnioitamme, kuuntelemme ja kannustamme toisiamme. Pyrimme edistämään hyvää yhteishenkeä esimerkiksi hymyilemällä, moikkaamalla ja juttelemalla muille.
- Jokainen saa olla oma itsensä ilman, että hänestä tehdään oletuksia
- Meidän lukioon kaikki ovat tervetulleita omana itsenään. Emme oleta toisen ulkonäön, toiminnan tai sanomisen perusteella esimerkiksi heidän sukupuolta, seksuaalisuutta, kansalaisuutta tai uskontoa.
- Emme hyväksy minkäänlaista kiusaamista, syrjintää tai häirintää
- Meidän lukiossa ei kiusata, syrjitä tai häiritä muita, fyysisesti eikä psyykkisesti. Emme esimerkiksi hauku toisia, puhu toisista pahaa tai katso toisiamme arvostellen. Kunnioitamme jokaisen omaa tilaa, eikä ketään jätetä ulkopuolelle. Emme myöskään kiusaa muita netissä tai levitä muista tietoa tai kuvamateriaalia ilman heidän lupaansa.
- Saa epäonnistua ja pyytää anteeksi
- Meidän lukiossa on tarkoitus oppia, jolloin myös mokaaminen kuuluu asiaan. Erehtyminen ja kysyminen on sallittua. Jos pahoitamme toisen mielen, pyydämme anteeksi, vaikka emme olisikaan loukanneet tahallamme. Ymmärrämme myös, että muutkin voivat mokata, jolloin annamme palautteen rakentavasti ja positiiviseen sävyyn.
- Puutumme asiattomaan käytökseen ja pyydämme tarvittaessa apua
- Meidän lukiossa puututaan asiattomaan käytökseen. Kerromme henkilökunnalle, jos koemme tai näemme kiusaamista tai muuta asiatonta käytöstä. Voimme pyytää apua henkilökunnalta tai opiskelijoilta ja autamme muita, kun siihen on tarvetta.
Miten toimia, jos kohtaat lukiossa asiatonta toimintaa?
Toimi näin, jos esimerkiksi sinua itseäsi kiusataan tai näet, että jotain toista kiusataan.
- Pysäytä: Jos uskallat tai pystyt, pyydä kiusaajaa lopettamaan toimintansa.
- Älä jää yksin: Jos olet itse kiusaamisen kohteena, koita löytää lähellesi turvallisia ihmisiä tai poistu kokonaan paikalta.
Älä jätä yksin: Jos näet, että toista kiusataan, älä jätä kiusattua henkilöä yksin. Voit istua tämän viereen tai lohduttaa häntä. - Hae apua: Hae paikalle koulun henkilökuntaa tai kerro tilanteesta jälkikäteen henkilökunnalle.
Mistä apua?
On tärkeää, ettet jää yksin, jos näet tai koet asiatonta käytöstä, kuten kiusaamista tai syrjintää. Voit olla yhteydessä johonkin alla olevista tahoista.
Lukion huoli-ilmoitus
Voit kertoa nimelläsi tai anonyymisti, jos olet nähnyt tai kokenut asiatonta käytöstä, kuten kiusaamista tai jos olet jollain muulla tavalla huolissasi itsestäsi tai jostain toisesta koulumme jäsenestä. Huoli-ilmoituksia lukevat koulumme rehtorit.
Huoli-ilmoitus: QR-koodit lukion ilmoitustauluilla ja Wilma-tiedotteessa
Koulun henkilökunta
Voit olla yhteydessä koulumme henkilökuntaan Wilma-viestillä tai kertomalla asiasta suoraan kasvotusten. Voit kertoa asiasta esimerkiksi:
Rehtorille tai virka-apulaisrehtorille / kuraattorille / psykologille / omalle ryhmänohjaajalle / opettajalle / häirintäyhdyshenkilölle
Tärkeintä on, että kerrot asiasta kenelle tahansa luotettavalle aikuiselle.
Lukion häirintäyhdyshenkilöt
HYH-henkilö eli häirintäyhdyshenkilö on puolueeton, vaitiolovelvollinen ja luottamuksellinen ja luottamuksellinen tukihenkilö, johon voit olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. HYH-henkilö kuuntelee, vie halutessasi viestiä eteenpäin ja toimii tarvittaessa jatkoselvittelijänä.
Someturva
Jos kohtaat somessa tai muualla netissä kiusaamista tai häirintää, koulumme käyttää Someturva(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)-palvelua. Someturva antaa neuvoja ja tukea netissä tapahtuvaan asiattomaan käytökseen. Olethan heihin matalalla kynnyksellä yhteydessä. Someturvasta saat lisätietoa kuraattorilta tai yhteisöohjaajalta.
Someturva: Aktivointikoodit lukion ilmoitustauluilla ja Wilma-tiedotteessa
Muu apu
Esimerkiksi seuraavat tahot tarjoavat matalan kynnyksen tukea nuorille:
Sekasin-chat(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) / Nuorten kriisipiste(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) / Nuorten turvatalo Espoo(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) / Erilaiset nuorisotilat / Tyttöjen ja poikien talot(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Puuttumisen portaat
Kiusaamiseen, syrjintään tai häirintään puuttuminen Matinkylän lukiossa
1. Ennaltaehkäisevä työ
Hyvän yhteishengen kehittäminen, esim. jatkuvalla ryhmäyttämisellä, tapahtumilla opiskelijoiden osallistamisella ja opiskelijatiimien toiminnalla. Tunne-, vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen. Moniammattillinenyhteistyö ja yhteisöllinen opiskeluhuolto. Huoltajien ja koulun yhteistyö ja vanhempainillat. Kyselyt ja niidentuloksiin reagointi. Lukion sosiaalisen median hyödyntäminen mahdollisuuksien mukaan.
2. Välitön puuttuminen
Opettajan puuttuminen havaittuun kiusaamiseen, keskustelut osapuolten kanssa sopivaa menetelmääsoveltaen, järjestyssääntöjen ja kiusaamisen vastaisen toiminnan tavoitteiden kertaaminen, asiansopiminen ja opiskelijoiden ryhmänohjaajien tiedottaminen. Kirjaaminen ja seuranta. Fyysinenväkivalta heti rehtorin tietoon, harkinnan mukaan lukion ulkopuolisille viranomaisille.Kiusaamisen jatkuessa ryhmänohjaaja ja opiskeluhuollon edustaja keskustelevat asiasta osapuolten kanssa. Tarvittaessa huoltajien tai muun verkoston osallistaminen.
3. Jatkokeskustelu
Kiusaamisen jatkuessa ryhmänohjaaja ja opiskeluhuollon edustaja keskustelevat asiasta osapuolten kanssa. Tarvittaessa huoltajien tai muun verkoston osallistaminen. Asian sopiminen, kirjaaminen seuranta.
4. Jatkokäsittely
Kiusaamisen jatkuessa ryhmänohjaaja ja opiskeluhuollon edustaja keskustelevat asiasta osapuolten kanssa. Tarvittaessa huoltajien tai muun verkoston osallistaminen. Asian sopiminen, kirjaaminen ja seuranta.
Opiskelijatodistus ja opiskelijakortti
Opiskelijatodistuksen voit hakea kansliasta. Voit saada sen avulla opiskelija-alennuksen esim. kuntosaleilta, kirjakaupasta jne.
Suomen Lukiolaisten Liitto tarjoaa maksullista opiskelijakorttia, mutta sitä ei ole välttämätöntä hankkia. Lisätietoja Lukiolaisten liiton kortista tästä linkistä.(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Opintotuki: opintoraha, asumislisä, opintolaina
Katso tarkemmat tiedot:
https://www.kela.fi/opintotuki-opintoraha(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Alle 17-vuotiasVoit saada opintorahan oppimateriaalilisää (ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)52,24 e/kk, jos vanhempiesi yhteenlasketut tulot ovat enintään 41 100 e/v. Et voi saada oppimateriaalilisää, jos sinulla on oikeus maksuttomaan koulutukseen.
Vanhempien tulot voivat pienentää tai suurentaa opintorahan määrää tai ne voivat estää opintorahan myöntämisen. Lue lisää, miten vanhempiesi tulot vaikuttavat opintorahaasi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Asumistuki
katso kelan sivuilta https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-kuka-voi-saada(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Matkakortti opiskelija-alennuksella
Saat opiskelija-alennuksen kätevästi HSL-sovelluksella(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) ostamastasi kausilipusta. Voit aktivoida alennuksen itse HSL-sovelluksessa, kun läsnäolotietosi on päivitetty Omaan opintopolkuun.
Saat alennuksen myös HSL-kortilla ostamastasi kausilipusta. Sinun pitää päivittää alennusoikeus HSL-kortillesi palvelupisteessä. Ota mukaasi tarvittavat liitteet(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa (esim. ammattikoulu tai lukio) ja Kela on myöntänyt sinulle koulumatkatukea, voit hankkia HSL:n lipun kätevästi HSL-sovelluksessa tai ladata sen HSL-kortille palvelupisteessä. Lue lisää koulumatkatukilipusta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Koulumatkatuki
Voit saada koulumatkatukea, jos koulumatkasi on vähintään 7 kilometriä yhteen suuntaan.
Koulumatka on lyhin autoreitti kodin ja oppilaitoksen välillä. Jos tämä reitti on alle 7 kilometriä, et voi saada koulumatkatukea, vaikka linja-auton kulkema matka olisi pidempi.
Kilometrejä ei voi pyöristää 7:ään tavanomaisten pyöristyssääntöjen mukaan. Katso Kelan käyttämästä reittioppaasta (kelareitit.digitransit.fi) koulumatkasi pituus(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Löydät oppaasta myös reittivaihtoehtoja ja voit selvittää sen avulla matkaosuuksiesi pituudet.
Hae koulumatkatukea OmaKelassa nyt
Koulumatkatuki kannattaa hakea ennen koulun alkua, jotta voit saada Kelan tukeman matkalipun käyttöösi hyvissä ajoin.
Lue lisää(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Matkakortti opiskelija-alennuksella
Voit saada opiskelija-alennusta, jos
- olet on täyttänyt 18 vuotta
- asut vakituisesti HSL-alueella eli kotikuntasi on Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi tai Siuntio
- opiskelusi on päätoimista.
HSL:n ohjeen löydät tästä linkistä.(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Suomen Lukiolaisten Liiton opiskelijaedut
*Suomen Lukiolaisten Liiton (SLL) jäsenenä saat opiskelijakortin, jolla saa alennuksia esimerkiksi junalipuista, kahviloista ja joistain kaupoista. Jäsenyys on maksullinen, ja se maksaa 20 eurosta 34 euroon per vuosi riippuen siitä, haluaako SLL:n jäsenyyden lisäksi kansainvälisen ISIC-opiskelijakortin.
Ilman SLL:n jäsenyyttä saa myös monia etuja, joihin riittää koulun allekirjoittama ja leimaama opiskelijatodistus, jonka saa kansliasta. Opiskelijahintaisiin teatteri-, ooppera- tai balettikäynteihin ei tarvita jäsenyyttä, vaan niihin riittää koulun opiskelijatodistus. HSL-alennuksen saamiseksi ei myöskään tarvita SLL:n jäsenyyttä.
Lisää tietoa jäsenyydestä Lukio.fi-sivuilta tästä linkistä.(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Vakuutukset
Ryhmänohjaus
Ryhmänohjaaja (RO) on oman ryhmänsä ensisijainen yhteyshenkilö koulun ja huoltajien välillä. Ryhmänohjaaja seuraa opiskelijan opintojen etenemistä ja poissaoloja sekä tukee opiskelijaa opintoihin liittyvissä asioissa. Ryhmänohjaaja on tarvittaessa yhteydessä huoltajiin. Ryhmänohjaajalta saa käytännön tietoa yleisistä suoritusohjeista, koulun käytänteistä sekä muista kouluyhteisön ohjeista ja tiedotusasioista.
Ensimmäisenä periodissa lukion alussa ryhmänohjaaja tutustuu ryhmäänsä Kohti lukio-opintoja opintojaksolla. Jokaisen periodin aikana on kaksi ryhmänohjaustuokiota. Tuokioilla asetetaan tavoitteita periodin opinnoille ja käsitellään muita ajankohtaisia aiheita.
Opinto-ohjaajat ovat tavattavissa päivittäin opiskelijoiden asioita varten opinto-ohjaajien työhuoneissa 258-260
Voit varata ajan opinto-ohjaajallesi Wilman tapahtumakutsusta tai voit asioida opinto-ohjaajan luona välitunnilla. Opinto-ohjaajan kanssa on mahdollista keskustella kaikenlaisista opiskeluun liittyvistä asioista, kuten opiskelutekniikoista, opintosuunnitelmista, ylioppilaskirjoituksista, jatko-opintovaihtoehdoista ja hakemisesta korkeakouluopintoihin. Opiskelutekniikoista löydät lisätietoa tästä linkistä(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Opintosuunnitelma suunnitellaan opinto-ohjaajan kanssa, jos opiskelija opiskelee lukiossa enemmän kuin kolme vuotta.
Henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi opinto-ohjaus sisältää opinto-ohjauksen opintojaksot OP01 ja OP02, jotka sisältävät mm. henkilökohtaisen opintosuunnitelman, ylioppilastutkintosuunnitelman ja jatko-opintosuunnitelman laatimisen. Opinto-ohjaajat järjestävät opiskelijoille myös pienryhmäohjausta, jossa voidaan käsitellä esim. opiskelutekniikkaa, ylioppilastutkintoa, valintoja tai jatko-opintoja koskevia asioita.
Aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelussa ja perehdyttävät opiskelijat ylioppilastutkinnon kannalta olennaisiin asioihin omassa aineessaan.
Ryhmät 24A, 24C ja 24E, 23A-B, 22A-B , 21S puh. +358 40 5525407
Ryhmät 24H ja 24 G, 23 C-D ja 22C-D puh. +358 40 6343669
Ryhmät 24B, 24D ja 24F, 23E-F, 22E-F, 21M puh. +358 46 8772596
Oppimisen tuki
Jokaisella opiskelijalla on oikeus saada tukea opiskeluunsa. Oppimisen tuen pääpaino on helposti saavutettavassa tuessa, jota annetaan opiskelijalle heti tuen tarpeiden ilmetessä. Näin pyritään ennaltaehkäisemään vaikeuksien kasautumista.
Oppimisen tuki on tarkoitettu aineenopetuksen tueksi niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan. Tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön yhteistyönä. Tukitoimia ovat aineenopettajan antama tukiopetus, aineenopettajan ja erityisopettajan antama opetus sekä erityisopettajan, opinto-ohjaajan ja muun henkilöstön antama tuki ja ohjaus.
Opiskelija voi hakeutua itsenäisesti tai hänet voidaan ohjata tukitoimien pariin.
Erityisopettajan antama opetus, tuki ja ohjaus on osa oppimisen tukea ja se koskee kaikkia lukion opiskelijoita. Tämän lisäksi erityisopettaja vastaa erityisopetuksesta, joka kohdentuu syvällisemmin todennettuihin oppimisvaikeuksiin tai muihin niihin rinnastettaviin syihin. Näin toteutettava erityisopetus on systemaattisempaa ja tarkemmin tavoitteellistettua kuin oppimisen tuki.
Matinkylän lukiossa toimii kaksi erityisopettajaa. Helena Antola ja Johanna Doepel ovat tavattavissa päivittäin erityisopettajien huoneissa 256 ja 257. Voit olla yhteydessä erityisopettajaan Wilman välityksellä tai voit asioida erityisopettajan luona välitunnilla.
Erityisopettaja on pedagoginen asiantuntija, joka toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa aineenopettajien, opinto-ohjaajien ja lukion opiskeluhuoltoryhmän kanssa. Erityisopettaja on toisinaan mukana opintojaksoilla toteuttaen työpariyhteistyötä aineenopettajan kanssa.
Erityisopettajan kanssa voi
- keskustella opiskelun tuen tarpeista ja opiskelua tukevista keinoista
- Kartoittaa ja testata opiskelijan kielellisiä taitoja (lukemisen nopeus, sujuvuus ja tarkkuus, luetun ymmärtämisen taidot ja oikeinkirjoitus)
- Saada tukea ja ohjausta opiskelutaitojen kehittämiseen
- Saada tukea ja ohjausta toiminnanohjauksen pulmiin
- Saada tukea ja ohjausta ajankäytössä ja aikatauluttamisessa
- Arvioida ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarvetta
- Saada ohjausta ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyprosessia varten.
Erityisopettajat tavoitat sähköpostitse helena.antola@opetus.espoo.fi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) ja johanna.doepel@opetus.espoo.fi(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) sekä puhelimitse p. +358 40 6366443 (Helena) ja p. +358 40 6343557 (Johanna).
Opiskeluhuollon tavoitteena on opiskelijan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen sekä yksilönä että yhteisön jäsenenä. Opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa oppilaitosyhteisössä. Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä, koko oppilaitosyhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Lisäksi opiskelijalla on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Opiskeluhuoltotyössä luottamuksellisuus, kunnioittava suhtautuminen opiskelijaan ja huoltajaan on ensisijaisen tärkeää.
Alla mainittujen tahojen lisäksi ryhmänohjaaja auttaa ja kuuntelee opiskelijahyvinvointiin liittyvissä asioissa. Jos haluat keskustella hyvinvointiisi liittyvistä asioista, ota yhteyttä ryhmänohjaajaasi tai suoraan opiskelijahuoltohenkilökuntaan.
Opiskelijoilla on oikeus saada maksutta sellainen opiskeluhuolto, jota koulutukseen osallistuminen edellyttää lukuun ottamatta yli 18-vuotiaiden opiskelijoiden sairaanhoitopalveluja. Espoon suomenkielinen opetustoimi järjestää kuraattori- ja psykologipalvelut oppilaitosten ja opiskelijoiden käyttöön. Sosiaali- ja terveystoimi järjestää oppilaitosten opiskeluterveydenhuoltopalvelut. Lääkäripalveluista vastaa Espoon terveyspalvelut.
Kuraattori on lukion sosiaalityöntekijä. Hänen kanssaan voi keskustella kaikkiin sosiaalisiin suhteisiin liittyvistä asioista, kuten ihmis- ja perhesuhteista, erilaisista elämänmuutoksista sekä opiskelijan sosiaaliturvasta. Opiskelija on tervetullut keskustelemaan myös, jos oma kehitys tai itsenäistyminen mietityttävät, poissaoloja kertyy tai motivaatio opiskeluun katoaa. Kuraattorin pääasiallisimmat työskentelytavat ovat keskustelu ja ratkaisujen etsiminen yhdessä opiskelijan kanssa. Tarvittaessa kuraattori on yhteydessä myös nuoren vanhempiin tai muihin ammattiryhmiin, sekä ohjaa nuoren jatkohoitoon tai muiden palvelujen piiriin.
Kuraattorimme Otso Vapaavuori tapaa opiskelijoita sovitusti lukiolla. Hänet tavoittaa puhelinnumerosta +358 50 3131127 (myös tekstiviestit), Lunnassa sekä sähköpostilla otso.vapaavuori@luvn.fi
Myös lukiolaisen vanhemmat voivat olla kuraattoriin yhteydessä, jos heillä nousee huoli omasta nuoresta tai perheen tilanteesta.
Opiskeluhuollon psykologi ohjaa, neuvoo ja tukee lukiolaisia yksilötapaamisilla hyvinvointiin, opiskeluun ja elämäntilanteeseen liittyvissä asioissa. Tavoitteena on opiskelijoiden myönteisen nuoruusiän kehityksen, toimintakyvyn ja mielenterveyden tukeminen. Psykologin vastaanotolle hakeutumisen syinä voivat olla esim. väsymys, stressi, ahdistuneisuus, jännittäminen, masentuneisuus, ihmissuhteet, äkilliset elämänmuutokset ja kriisitilanteet, opintojen sujumiseen liittyvät asiat tai tulevaisuuden suunnitelmat.
Psykologin vastaanotolla järjestettävät tapaamiset ovat luottamuksellisia, vapaaehtoisia ja maksuttomia. Käyntimäärät ja niiden toteuttamistapa sovitaan yksilöllisesti opiskelijan kanssa. Tapaamiset järjestetään työpäivän aikana, ja tarvittaessa psykologi kirjoittaa opiskelijalle poissaolotodistuksen oppitunnin ajaksi. Opiskelija voi hakeutua vastaanotolle itse tai esimerkiksi huoltajan, terveydenhoitajan, ryhmänohjaajan tai opinto-ohjaajan suosittelemana.
Psykologi on myös lukion yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän ja kriisiryhmän jäsen. Erikseen sovitusti psykologi osallistuu opiskelijan asioiden selvittelyyn monialaisessa asiantuntijaryhmässä.
Psykologi Julia Simonsen on tavattavissa lukiolla pääsääntöisesti maanantaista torstaihin.
Yhteyden saa sähköpostilla julia.simonsen@luvn.fi
Puh. +358 40 1286013
Terveydenhoitaja Anne King on lukiolla maanantaista perjantaihin. Tarkemmat vastaanottoajat löytyvät terveydenhoitajan työhuoneen ovelta (huone 232)
Ajanvaraus:
- Sähköinen ajanvaraus(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- puhelin +358 40 6402205
- sähköposti anne.king@luvn.fi
- Lunna
Terveydenhoitajan työn ja opiskeluterveydenhuollon tavoitteena on opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin sekä opiskelukyvyn ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ennaltaehkäisy ja omahoitoon opastaminen. Terveydenhoitajan puoleen voi kääntyä rokotus-, seksuaalineuvonta-, raskaudenehkäisy-, päihde- ja mielenterveysasioissa sekä muissa terveyteen liittyvissä asioissa.
Terveydenhoitaja antaa myös tukea arkeen ja elämänhallintaan sekä terveisiin elämäntapoihin. Yksilöllisen tarpeen mukaan terveydenhoitaja voi ohjata opiskelijan koululääkärin tai muiden asiantuntijoiden vastaanotolle.
Opiskeluterveydenhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää toimintaa, johon ei sisälly sairaanhoitoa, ensiapua lukuun ottamatta. Ensiaputilanteessa huoltajalla on vastuu opiskelijan saattamisesta jatkohoitoon.
Kutsunnanalaisille pojille ja varusmiespalvelukseen hakeutuville tytöille tehdään ennakkoterveystarkastus omalla oppilaitoksella.
Voit asioida myös koulu- ja opiskeluterveydenhuollon keskitetyssä toimipisteessä, joko osoitteessa Kamreerintie 2A 3.krs, tai Niittyportti 4, 2. krs. Voit varata ajan puhelinpalvelusta p. +358 29 1512690, arkisin klo klo 9-13.
