Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustusten periaatteet
Espoon kaupungin liikunta- ja hyvinvointilautakunta on hyväksynyt seuraavat hyvinvoinnin terveyden ja osallisuuden järjestöavustusperiaatteet 27.11.2025
Järjestöavustusperiaatteet
Kuntalaki (410/2015, § 1) ja laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021, § 6) velvoittavat kuntaa edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan lain mukaan kunnalla on ensisijaisesti vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin. Kunnan on myös edistettävä hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisessä.
Kulttuurin sekä taiteen keinoin hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevät järjestöt sekä asukas- ja kyläyhdistykset voivat ensisijaisesti hakea avustuksia Espoon kaupungin kulttuuriavustuksista. Liikunnan keinoin hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaa tuetaan ensisijaisesti Espoon kaupungin myöntämillä liikuntatoimen avustuksilla. Nuorten kesätyöllistymistä, nuorten omia projekteja ja ideoita sekä nuorisotyötä tekeviä toimijoita tuetaan ensisijaisesti Espoon kaupungin nuorisoavustuksilla.
Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustus on ensisijaisesti tarkoitettu niille rekisteröidyille yleishyödyllisille yhdistyksille, jotka täyttävät hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustuksen yleiset periaatteet eivätkä ole muiden avustusmuotojen saajia samaan toimintaan. Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustuksien periaatteista päättää liikunta- ja hyvinvointilautakunta.
Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustuksen tarkoituksena on edistää Espoon kaupungin asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta. Avustuksella mahdollistetaan Espoon kaupungin asukkaille toimintaa, jonka pääpainopiste on ennaltaehkäisevässä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä.
Avustuksia myönnetään sellaiseen toimintaan, joka on linjassa Espoo-tarinan arvojen ja tavoitteiden sekä Hyvinvointisuunnitelmien tavoitteiden kanssa.
Avustuspäätösten arvioinnissa otetaan huomioon erityisesti:
- syrjäytymisen ehkäisyä, yksinäisyyden tunteen vähentämistä, toimintakyvyn edistämistä, hyvän elämänlaadun ja osallisuuden edistämistä, osallisuuden kokemuksen lisääntymistä vahvistava toiminta
- alueellista yhdenvertaisuutta edistävää ja Espoon kaupunginosiin suuntautuvaa toimintaa; sekä
- toiminnan monipuolisuutta, saavutettavuutta sekä eri väestö- ja ikäryhmien huomioimista.
Erityisesti arvostetaan seuraavia teemoja
- kotoutumisen edistämistä, työllisyyden edistämiseen liittyvää vertaistukitoimintaa ja psykososiaalista tukea työtä etsiville
- koulutyön tukemista, läksykerhotoimintaa, kiusaamisen ehkäisevää toimintaa, vanhemmuuden tukemista yhteistyössä varhaiskasvatuksen kanssa
- kohtaamisia edistävää toiminta
Eduksi katsotaan:
- Yhteistyö alueen muiden järjestöjen, toimijoiden ja Espoon kaupungin kanssa.
- Aktiivinen ja monikanavainen viestintä järjestötoiminnasta sekä kohderyhmälle että kumppaneille. Järjestöjen toivotaan käyttävän viestinnässään joko Lähellä.fi - palvelua(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), Suomi.fi-palvelutietovarantoa(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) tai Espoon tapahtumakalenteria(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
- Toiminnan tavoitteiden selkeä ja realistinen määritteleminen.
- Toiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointi ja sen tekemiseen käytettävien menetelmien kuvaaminen, (esim. kävijämäärien mittaaminen).
Yhdistys voi saada Espoon kaupungilta vain yhtä avustusta samaan käyttötarkoitukseen. Hakijalla on velvollisuus ilmoittaa, mikäli samaan käyttötarkoituksen on haettu tai saatu avustusta toiselta Espoon kaupungin hallintokunnalta (esim. kulttuuri- tai liikuntatoimen avustuksista).
Liikunta- ja hyvinvointilautakunta voi tarvittaessa päivittää periaatteita ennen seuraavan vuoden avustuksen hakuajan alkamista.
Myöntämisperiaatteet ja -perusteet
Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustus on tarkoitettu hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta edistävää toimintaa järjestävien yhdistysten vakiintuneen perustoiminnan tukemiseen tai uusiin kokeiluihin. Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen järjestöavustusta voi käyttää myös toimitilavuokraan.
Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustusta voidaan myöntää espoolaisille rekisteröidyille yhdistyksille, jotka ovat aloittaneet toimintansa vähintään edellisenä kalenterivuonna. Yhdistyksille, joiden kotipaikka on muu kuin Espoo, voidaan antaa avustusta, jos sillä on espoolaisia jäseniä ja sillä on aktiivista toimintaa Espoossa. Avustuksia myönnetään kokonaisharkintaan perustuen.
Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustus tulee käyttää samana tai seuraavana kalenterivuonna kuin se on myönnetty.
Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustusta ei myönnetä:
- jos joku muu Espoon kaupungin hallintokunta on myöntänyt yhdistykselle avustusta samaan käyttötarkoitukseen
- jos toiminta, johon avustusta haetaan, on selvästi hyvinvointialueen lakisääteisiä tehtäviä täydentävää palvelua
- jos hakemus on myöhässä.
Kaupungin vastaanottamat avustushakemukset karsitaan aluksi vähimmäiskriteereiden perusteella (hyväksytty/hylätty).
- Avustusta voi hakea yhdistysrekisteriin rekisteröitynyt yhdistys tai muu rekisteröitynyt järjestö, kuten säätiö.
- Avustusta hakevan ja toimintaansa käynnistävän järjestön tai yhdistyksen tulee pystyä todentamaan toimintansa riittävin asiakirjoin, esimerkiksi liittämällä avustushakemukseensa hallituksen pöytäkirjoja.
- Avustusta myönnetään vain sellaiseen yleishyödylliseen toimintaan, joka on Espoo-tarinan mukaista ja tukee kaupungin tavoitteita. Avustuksella ei saa olla kilpailua vääristäviä vaikutuksia, eikä kyse saa olla yritystoiminnasta.
- Avustettavan toiminnan on tapahduttava Espoossa.
- Samaan toimintaan tai tarkoitukseen myönnetään vain yhtä kaupungin avustusta.
- Hakijan tulee noudattaa toiminnassaan voimassa olevia lakeja ja asetuksia sekä hyviä tapoja ja yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita. Eettiset periaatteet sisältävät myös kaikenlaisen syrjinnän.
- Hakijan tulee järjestää kirjanpito siten, että avustuksen käyttöä voidaan seurata. Kirjanpidossa yleishyödyllinen toiminta tulee eriyttää mahdollisesta palvelutuotannosta tai muusta taloudellisesta toiminnasta.
- Avustusta ei myönnetä uskonnon tai puoluepolitiikan harjoittamiseen tai sen tunnusmerkit täyttävään järjestötoimintaan.
- Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.
Espoon kaupunki jakaa hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustuksiin varatut määrärahat ehdot täyttävien toimintojen kesken suuntaa antavan pisteytyksen avulla. Pisteytyksen lisäksi tarkastellaan avustusmäärärahan jakautumista alueellisesti sekä eri kohderyhmille.
Maksimipistemäärä 11 pistettä.
Pisteytys
1. Hakija kuvaa, miksi kyseistä toimintaa tarvitaan Espoossa eli perustelee toiminnan tarpeen (esim. kohderyhmä kokee paljon yksinäisyyttä).
- 0 p = toiminnan tarvetta ei ole perusteltu
- 1p = toiminnan tarve on perusteltu vaillinaisesti
- 2 p = toiminnan tarve on perusteltu ja todettu
2. Hakija kuvaa toiminnan kohderyhmää ja arvioi toimintaan osallistuvien määrän.
- 0 p = ei ole kuvattu kohderyhmää eikä arvioitu osallistuvien määrää
- 1 p = kuvattu kohderyhmä, mutta arvio osallistuvien määrästä puuttuu tai arvioitu osallistuvien määrä, mutta kohderyhmä puuttuu
- 2 p = kuvattu kohderyhmä ja arvioitu toimintaan osallistuvien määrä
3. Hakija kuvaa miten toiminta edistää osallistujien hyvinvointia, terveyttä ja/tai osallisuutta (esim. kohderyhmän yksinäisyys vähenee, kun osallistujat kohtaavat toisiaan).
- 0 p = ei ole kuvattu toiminnan vaikutuksia
- 1 p = toiminnan vaikutusten kuvaus on vähäinen/puutteellinen
- 3 p = toiminnan vaikutusten kuvaus on kattava ja perusteltu
4. Hakija selittää selkeästi ja realistisesti, miten he aikovat seurata ja arvioida tavoitteiden saavuttamista sekä toiminnan vaikutuksia (esim. kävijämäärän seuranta).
- 0 p = suunnitelmaa ei ole esitetty
- 1 p = seuranta- ja arviointisuunnitelma on kuvattu, mutta sen toteuttaminen käytännössä ei ole realistista hakijan resursseilla
- 2 p = kuvattu seuranta- ja arviointisuunnitelma on realistinen
5. Hakija kuvaa edellytykset ja motivaation tehdä yhteistyötä Espoon kaupungin palvelujen, verkostojen ja muiden toimijoiden, kuten toisten yhdistysten, kanssa.
- 0 p = Ei kuvausta edellytyksistä ja motivaatiosta
- 1 p = Edellytykset ja motivaatio kuvattu osittain
- 2 p = Edellytykset ja motivaation on kuvattu
Hakuajan alkamisesta ilmoitetaan vuosittain kuulutuksessa, joka julkaistaan kaupungin virallisissa ilmoituslehdissä ja kaupungin verkkosivuilla.
Hakemus tehdään ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella tai paperisella lomakkeella, joka toimitetaan Espoon kaupungin kirjaamoon.
Myöhässä saapuneita hakemuksia ei oteta käsittelyyn.
Hakemukseen on liitettävä todistettuina jäljennöksinä:
- Yhdistyksen säännöt
- Toimintakertomus, tilinpäätös ja toiminnantarkastajien lausunto edelliseltä kaudelta. Varsinaisen toiminnan tuotot ja kulut on eriteltävä toiminnanaloittain tuloslaskelmassa tai sen liitteessä.
- Talousarvio ja toimintasuunnitelma sille kaudelle, jolle avustusta haetaan.
Liitteet tulee toimittaa hakuajan päättymiseen mennessä.
Vaikka yhdistys ei hakisi avustusta seuraavalle vuodelle, tulee avustusta saaneen yhdistyksen toimittaa vapaamuotoinen selvitys saadun avustuksen käytöstä sekä edellä luetellut liitteet.
Hakemukset pisteytetään ja pisteytys ohjaa suuntaa antavasti avustuspäätöksen valmistelua. Kohdennamme avustusta määrärahan puitteissa periaatteiden mukaisesti eri väestö- ja ikäryhmille sekä Espoon alueille asukkaita kuunnellen. Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden avustusten jakopäätöstä tehtäessä otetaan huomioon myös seuraavia asioita:
- Hakijan toiminnan laajuus, tarkoitus ja laatu: aktiivijäsenten määrä, eri osallistujien määrä. Toiminnan tarkoitus on tärkeämpää kuin jäsenmäärän suuruus.
- Hakijan taloudellinen asema: hakijan varallisuus, hakijan oma varainhankinta (nähdään positiivisena). Mahdollinen aikaisempi avustus tulee olla suurimmaksi osaksi käytetty.
- Hakijan muualta saamat avustukset ja niiden käyttö.
- Hakijan toiminnan merkitys espoolaisen hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen työssä huomioon ottaen hyvinvointiavustuksen yleiset periaatteet.
- Hakijan toiminnan esteettömyys ja digisaavutettavuus.
Päätöksestä tiedotetaan hakijalle kirjallisesti ja hänellä on oikeus muutoksenhakuun.
Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustus maksetaan hakijan ilmoittamalle tilille.
Toimittaessaan hakemuslomakkeen yhdistys sitoutuu noudattamaan Espoon kaupungin hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden järjestöavustuksen ehtoja. Mikäli ehtoja ei noudateta, avustus voidaan periä takaisin. Espoon kaupungilla on oikeus tarkastaa avustuksen saajan varainkäyttö ja siihen liittyvät asiakirjat avustusehtojen noudattamisen selvittämiseksi.