Ilmakuvaote johon suunnittelukohteet on merkitty keltaisella viivalla ja sinisillä kohdepampuloilla.
Suunnittelukohteet on merkitty ilmakuvaan keltaisella viivalla ja sinisillä pampuloilla

Kipparinkatu, Merenkulkijankatu, Kipparintori, Kipparinaukio, Kipparinpuisto

Kadut ja liikenneEspoonlahti

Parannetaan katuja ja puistoja Espoonlahden tulevan metrokeskuksen ja kauppakeskuksen lähiympäristössä.

Kaavan nimi

Espoonlahti I, Kipparinmäki, Espoonlahden kirkko, Espoonlahden keskus, muutos

Vaihe

Lainvoimainen

Kipparinkatu ja Merenkulkijankatu muodostavat yhdessä asuinkerrostaloalueen paikallisen kokoojakadun, jolla on linja-autoliikennettä. Katujaksolla on seuraavat tonttikadut: Kipparinkuja, Merikarhunkuja, Ruorimiehenkatu, Merenkulkijanpolku ja Ruorikuja. Katujakson varrella on Espoonlahden kirkko ja päiväkoteja sekä useita raitteja Espoonlahden metroasemalle. Kipparinkadulla on Kipparintorin ja Kipparinaukion kohdalla liikennevalo-ohjattu suojatie.

Kipparintorin ja Kipparinaukio ovat kevyen liikenteen käyttöön tarkoitettuja katuaukioita, joiden kautta on puistoraittimainen kevyen liikenteen yhteys Espoonlahden metroaseman suuntaan.

Poikkileikkaukset

Kipparinkatu ja Merenkulkijankatu ovat molemmat 1-ajorataisia ja 2-kaistainen. Ajoradan leveys on 6,50 metriä. Jalkakäytävän leveys on 2,00 metriä ja pyörätien leveys samoin 2,00 metriä. Yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien leveys on pääsääntöisesti 3,50 metriä. Katujakson varteen toteutetaan muutamia henkilöautojen lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettuja taskupaikkoja. Lisäksi katujaksolle rakennetaan kaksi pysäkkiparia. Kipparintorilta alkava puistoraittimainen jk+pp-tie 3,00 metrin levyinen.

Vaikutus kaupunkikuvaan

Alueen kaupunkikuvallisen ilmeen peruselementit säilytetään nykyisellään, asia huomioidaan mm. ympäristörakentamisessa käytettävissä elementeissä ja pintamateriaaleissa. Katutilojen ja aukioiden viihtyisyyttä parannetaan uusilla istutuksilla ja pintojen päivityksellä.

Kasvillisuus, pintamateriaalit ja kalusteet

Alueen omaleimainen katu-, raitti- ja puistoalueiden ilme sekä erityisesti puistojen nykyinen maanpinta ja kalliopinnat sekä kasvillisuus pyritään säilyttämään.

Ajoratojen, jalkakäytävien ja pyöräteiden kulutuskerrokset ovat pääsääntöisesti asfalttia. Kipparintorin puistoraittimainen jk+pp-tien kulutuskerros on kivituhkaa. Linja-autopysäkkien odotusalueet sekä tori/aukiot toteutetaan betonikivipintaisina.

Kaikki yleiset alueet valaistaan.

Kuivatus ja vesihuolto

Katujen, torialueiden ja niihin liittyvien puistoalueiden tasaukset on suunniteltu siten, että niille muodostuu toimivat tulvareitit. Katu- ja torialueille tehdään uusien liikenne- ja katuteknisten järjestelyiden edellyttämiä muutoksia esim. nykyisiin hulevesiviemäreihin ja muihin teknisiin verkostoihin. Suunnittelualueelta johdetaan hulevesiä kolmeen suuntaan. Kaikki liitokset tehdään olemassa oleviin hulevesiviemäreihin.

Tekninen lautakunta on hyväksynyt suunnitelmat 16.5.2018.

Saavutettava tai Ei saavutettava -merkintä tiedostonimessä ilmaisee voiko tiedoston tarvittaessa lukea avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukuohjelmalla.

Yhteystiedot

Kaupunkiympäristön asiakaspalvelu

+358 9 81625100