Espoon ja Kauniaisten kaupunkien ympäristömeludirektiivin mukainen meluntorjunnan toimintasuunnitelma 2018-2022
Tieliikenne on Espoossa ja Kauniaisissa merkittävin ympäristömelun lähde. Tehokkain tapa torjua liikenteen aiheuttamia meluhaittoja on hyvä kaavoitus. Koska kaavoituksen keinoin ei aina pystytä torjumaan melua riittävästi, esitetään meluntorjunnan toimintasuunnitelmassa vuosille 2018-2022 yhdeksän melutilannetta parantavaa toimenpidettä, joilla pyritään vaikuttamaan Espoon ja Kauniaisten liikennemelutilanteeseen suotuisasti. Suunnitelma perustuu vuonna 2017 laadittuun meluselvitykseen.
Toimintasuunnitelmassa käsiteltäviä melulähteitä ovat pää- ja kokoojakatujen liikenne. Lisäksi osa toimenpiteistä on kohdistettu maanteiden meluntorjuntaan, josta vastaa pääosin Liikennevirasto.
Espoon kaupungin meluntorjunnan työryhmä seuraa meluntorjunnan toimintasuunnitelman toimenpiteiden toteutumista vuosittain. Edellisen meluntorjunnan toimintasuunnitelman 2013-2017 toimenpiteistä suurin osa saatiin toteutettua toimenpidekauden aikana. Osa toimenpiteistä on jatkuvia, ja niiden toteuttaminen jatkuu yhä.
Espoon pitkän aikavälin meluntorjuntastrategia pyrkii joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kulkutapaosuuden kasvattamiseen, asuinalueiden melunkestävyyden parantamiseen, vähämeluisemman teknologian käyttöönoton edistämiseen, sähköiseen joukkoliikenteeseen, älykkään liikenteenohjauksen käyttöönottoon sekä meluntorjuntatyön tietojen ylläpitoon ja viestintään. Näihin pitkän aikavälin tavoitteisiin pyritään seuraavalle viisivuotiskaudelle 2018-2022 suunniteltujen yhdeksän toimenpiteen avulla. Suunnitelman neljä tärkeintä toimenpidettä ovat meluesteiden rakentaminen kahdeksaan kohteeseen, hiljaisten alueiden säilymisen edistäminen, sähköbussien osuuden lisääminen joukkoliikenteessä sekä raideliikennehankkeiden edistäminen Espoossa.
Toimenpiteiden ansiosta melulle altistuvien määrää saadaan vähennettyä, vaikka kaupunkirakennetta tiivistettäessä joudutaan rakentamaan myös melun kannalta epäedullisille alueille. Rakennettaviksi suunnitellut meluesteet vähentävät yli 55 dB melusta kärsivien määrää noin 1500 asukkaalla. Hiljaisten alueiden lisääminen kaupungin sisäiseen karttapalveluun edesauttaa kaupunkilaisille tärkeiden kohteiden säilymistä jatkossa. Toimenpiteet myös mahdollistavat vähemmän melua tuottavien kaupunkipyörien, sähkökäyttöisten henkilöautojen ja bussien käytön sekä lisäävät raideliikenteen osuutta joukkoliikenteessä.