Espoon keskus
Tutustu Espoon keskukseen
Junaradan varrella sijaitseva Espoon keskus on Espoon uudistuva sydän, jossa yhdistyvät erinomaiset liikenneyhteydet, monipuoliset ja kehittyvät palvelut sekä suomalainen kulttuurimaisema. Julkiset liikenneyhteydet paranevat entisestään, kun Espoon kaupunkirata valmistuu vuonna 2029.
Espoon keskusta uudistetaan tulevien vuosien aikana. Tavoitteena on muuttaa entinen virastokeskus moderniksi kaupunkikeskukseksi ja viihtyisäksi asuin- ja työpaikka-alueeksi. Palvelujen ja joukkoliikenteen äärelle nousee uusia asuintaloja ja korkeatasoiset kevyen liikenteen kulkureitit.
Keskuksen alueella asuu noin 24 000 asukasta ja asukasmäärän ennustetaan kasvavan 30 000 asukkaaseen vuoteen 2060 mennessä.
Espoon keskus on Espoon hallinnollinen keskus. Entisen virastokeskuksen paikalle aseman pohjoispuolelle nousee Espoolaistentalo, josta tulee espoolaisten, kaupungin henkilöstön ja luottamushenkilöiden kohtaamispaikka.
Espoon keskus on ensimmäinen kaupunkikeskus pääkaupunkiseudulla Turun suunnasta saavuttaessa.
Voimakkaasti kehittyvän kaupunkikeskuksen kupeessa virtaa Espoonjoki, jonka rannalla sijaitsee Espoon tuomiokirkko, Espoon tärkein historiallinen rakennus.
Espoon pohjois- ja keskiosien monipuolinen kehittäminen etenee laajemmaltikin, sillä Espoon yleiskaava on valmistelussa. Koko kaupungin kattava yleiskaava tähtää vuoteen 2060. Yleiskaavalla ohjataan esimerkiksi asumisen, palvelujen, työpaikkojen ja virkistysalueiden sijoittamista sekä liikennettä ja liikkumista. Tavoitteena on, että muutos toteutuu kestävällä tavalla niin ihmisen, luonnon kuin taloudenkin näkökulmasta.
Vanha-Espoon suuralueeseen kuuluvat Espoon keskuksen, Gumbölen, Högnäsin, Järvenperän, Karhusuon, Karvasmäen, Kaupunginkallion, Kolmperän, Kunnarlan, Kuurinniityn, Muuralan, Nupurin, Nuuksion, Siikajärven, Vanha-Nuuksion ja Ämmässuon kaupunginosat.
Oletko rakennuttaja tai sijoittaja? Tutustu tarkemmin Espoon keskuksen mahdollisuuksiin (englanniksi).
Tulevaisuuden näkymät Espoon keskuksessa
Espoon keskus muuttuu monelta osin tämän vuosikymmenen aikana.
Aseman pohjoispuolelle rakennetaan espoolaisten kohtaamispaikaksi uusi rakennus, Espoolaistentalo. Rakennuksessa yhdistyvät kaupungin hallinnolliset tilat, monipuoliset palvelut, kulttuuri- ja liiketilat sekä päätöksentekoa ja asukasyhteistyötä palvelevat tilat.
Talosta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu, jonka voitti suomalais-tanskalainen yhteenliittymä Cobe + Lundén Architecture Company ehdotuksellaan Kohtaamisia. Rakentaminen alkaa arviolta 2027. Espoolaistentalo on tavoitteena ottaa käyttöön vuoden 2030 aikana.
Radan eteläpuolella keskusta-alueen kehittäminen jatkuu ja Espoontorin kauppakeskuksen laajentaminen lisää alueen palvelutarjontaa. Kauppakeskukseen tulee lisää liiketiloja ja tilaa päivittäistavarakaupalle. Espoontorin yhteyteen rakennetaan myös asuntoja ja liityntäpysäköintipaikkoja.
Suviniityn asuinalue täydentyy uusilla asuinrakennuksilla lähivuosina. Espoon keskuksen palveluiden ja aseman lähellä sijaitsevan asuinalueen rakentaminen jatkuu vielä arviolta vuoteen 2028 saakka.
Suvelan ja aseman välisiä jalankulku- ja pyöräilyreittejä parannetaan. Suunnitteilla on Suvelan silta, joka ylittää Sunantien.
Kaupunkirata, joka tuo lisäraiteet Leppävaaran ja Kauklahden välille, parantaa entisestään Espoon keskuksen julkisia liikenneyhteyksiä. Espoontorin ja radan väliin rakennetaan linja-autoterminaali, jossa matkustajat voivat vaihtaa sujuvasti liikennevälineestä toiseen.
Kaupunkirata on osa Länsirata-hanketta (entinen Turun Tunnin Juna -hanke). Helsingin ja Turun välille rakennettava nopea ratayhteys luo valmistuessaan yhtenäisen 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen.