Yksilöllisempää palvelua työnhakijoille
Teksti on julkaistu alunperin Espoo-lehdessä 4/2021
Lue Espoo-lehden 4/2021 muita juttuja
Kuntien rooli työllisyyspalvelujen tarjoajana kasvaa tulevaisuudessa. Espoo on mukana kuntakokeilussa, jossa osa työnhakija-asiakkaista ohjataan TE-toimiston sijaan kunnan asiakkaaksi. Tavoitteena on, että sama henkilö palvelee häntä koko työllistymisjakson ajan.
"Palvelemme Työllisyys Espoon asiakkaita Matinkylässä Ison Omenan palvelutorilla, Leppävaaran Komentajankadulla sekä Otaniemessä Tekniikantiellä. TE-toimiston asiakkaiden palvelupiste muutti Upseerinkadulta kauppakeskus Selloon", työllisyyspalvelujen päällikkö Hilla-Maaria Sipilä kertoo.
Työllisyys Espoon asiakkaisiin kuuluvat lähtökohtaisesti kaikki vieraskieliset asiakkaat, pitkäaikaistyöttömät ja alle 30-vuotiaat työnhakijat.
"Mistä tahansa pisteestä saa kuitenkin apua ja neuvomme aina oikeaan osoitteeseen", Sipilä rohkaisee.
Espoossa työttömien määrä on kasvanut ja samanaikaisesti yrityksissä on työvoimapulaa. Jotta työvoima ja yritysten tarpeet kohtaisivat, Espoon kaupunki tekee yhteistyötä muun muassa Omnian kanssa. Yhteistyön tavoitteena on lisätä työnhakijoiden osaamista työelämän tarpeiden lähtökohdasta.
"Tarjolla on muun muassa koulutuksia, uraohjausta ja kuntouttavia palveluja, eli monenlaisia väyliä työelämään", Sipilä luettelee.
Teksti: Tiina Parikka