Vanhusneuvoston lausunto sosiaali- ja potilasasiamiehen raportista 2021

  • Päätöksenteko
2.5.2022 6.55Päivitetty: 2.5.2022 7.33

19.4.2022

Vanhusneuvosto esittää vakavan huolensa Sosiaali- ja potilasasiamiehen raportissa 2021 esiin tulleisiin vanhusväestön hoivaa ja palveluja koskevin epäkohtiin. Vanhusneuvosto esittää, että hyvinvoinnin ja terveyden toimiala ryhtyy viipymättä epäkohtien korjaamiseen.   

Asiakkaalla tulisi olla mahdollisuus ottaa suora yhteys omalääkäriin

Kuntalaiset ja erityisesti vanhusväestö eivät saa tarvitsemiaan välttämättömiä terveydenhuollon palveluja.

Ikääntyneet tiedostavat koronasta johtuvan palvelujen saatavuuden vaikeutumisen, mistä syystä he pitkittävät hakeutumistaan lääkäriin. Nykyisen käytännön mukaan kiireellisissäkin tapauksissa lääkärille voi saada ajan vain takaisinsoittojärjestelmän kautta tai menemällä jonottamaan päivystykseen. Takaisinsoittojärjestelmässä soittoon vastaa henkilö, joka ei tunne soittajaa eikä avun tarpeen vakavuutta.

Vanhukset kokevat vaikeaksi, jopa nöyryyttäväksi järjestelmän, jossa heidän pitää ensin vakuuttaa ’portinvartijana’ toimiva hoitaja avun tarpeen välttämättömyydestä. Tähän eivät kaikki pysty, vaikka avuntarve olisi kiireellinen. He voivat jäädä ilman hoitoa. Tämä johtaa sairauden pahenemiseen ja päivystyksen kuormittumiseen.  

Palvelujen saatavuuden ongelmat tulevat esiin myös erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteistyön ja työnjaon epäselvyytenä. Sairaalasta kotiutettujen potilaiden jatkohoito ja kuntoutus eivät aina kuulu kenellekään.   

Vanhusneuvosto esittää, että omalääkäri-/omahoitotiimijärjestelmä otetaan käyttöön koko kunnassa/alueella niin että vanhusväestö voi valita halutessaan omalääkärin ja listautua hoitotiimin asiakkaaksi.

Asiakkaalla tulee tarvittaessa olla mahdollisuus ottaa suoraan yhteyttä omalääkäriin. Kokemusten mukaan omalääkäri-/hoitotiimijärjestelmä vähentää ajan kuluessa lääkärissä käyntejä sekä laboratorio- ja kuvantamistutkimusten ja päivystyskäyntien lukumäärää. Järjestelmä parantaa lääkäreiden ja hoitajien työn merkityksellisyyttä sekä lisää asiakastyytyväisyyttä ja potilasturvallisuutta.

Vanhusneuvoston mielestä omahoitotiimijärjestelmään siirtymistä pitää testata riittävän laajasti ja kokeiluun pitää liittää kunnollinen vaikuttavuuden, hyötyjen ja kustannusten arviointi.

Vanhusneuvosto pitää tärkeänä, että terveysasemien puhelinpalvelua kehitetään asiakkaiden kannalta toimivammaksi.

Samoin digipalveluille pitää olla todellinen vaihtoehto, koska yleensä eniten sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitsevat ovat myös niitä, joiden digipalveluvalmiudet ovat heikot tai olemattomat.

Kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoidon väliin tarvitaan palveluratkaisuja 

Vanhuspalveluissa korostetaan kotona asumista mahdollisimman pitkään. Sen tukemiseksi luvataan parantaa kotikuntoutusta ja lisätä muita kotona asumista tukevia palveluja. Riippumatta siitä, ovatko kotihoidon palvelut vahvistuneet lupausten mukaisesti, osa kotona asuvista vanhuksista joutuu odottamaan aivan liian kauan hoivakotiin pääsyä.

Sosiaali- ja potilasasiamies esittää kehittämiskohteissaan vakavan kysymyksen; ”kuinka kontrolloidaan se, että vanhus varmasti saa luvatun palvelun, jos sitä ei omaisten taholta kontrolloida, eikä hän itse pysty sitä kontrolloimaan?”

Vanhusneuvosto esittää, että vanhuspalveluissa etsitään entistä ponnekkaammin erilaisia kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoidon välimuotoisia ratkaisuja ja toteutuksia, joita voidaan tarjota niille vanhuksille, jotka eivät pärjää enää kotona, mutta pärjäävät yhteisöllisissä kodinomaisissa tuetun asumisen yksiköissä.

Vanhusneuvoston mielestä terveyspalvelujen ja hoivan laatua pitää arvioida nykyistä monipuolisemmin ja uskottavammin.

Enemmän huomiota vieraskielisen henkilöstön perehdytykseen ja kielitaitoon

Kotihoidon ja hoivapalvelujen henkilöstöpula on ollut ongelma jo pitkään. Kotihoidossa ja hoivapalveluissa on paljon ulkomaalaisia, sinänsä hyviä hoitajia, mutta heidän puutteellinen kielitaitonsa aiheuttaa vanhuksille ongelmia ja turvattomuuden tunnetta.

Vanhusneuvosto esittää, että vieraskielisten perehdytykseen ja kielitaitoon kiinnitettäisiin enemmän huomiota ja heille tarjottaisiin intensiivisempää kielikoulutusta.

Vanhusneuvosto kiinnittää huomiota myös terveydenhuollon asiapapereiden oikeakielisyyteen ruotsinkielisissä käännöksissä. Käännösten tulee olla virallisesti tarkastettuja.

Vaikka yhteydenotot potilasasiamieheen ovat hieman vähentyneet vuonna 2021 edellisvuoteen verrattuna, se ei tarkoita asiakastyytyväisyyden paranemista. Vähentyminen johtunee koronan ja hoitajapulan vuoksi palvelujen saatavuuden heikkenemisestä, mihin vanhukset ovat pyrkineet sopeutumaan, eivätkä ole hakeutuneet hoitoon, vaikka tarvetta olisi.    

Vanhusneuvosto seuraa myös tulevaisuudessa sosiaali- ja terveysasioiden kehitystä niiden siirtyessä pääosin hyvinvointialueelle.  On erittäin tärkeää, että seuranta ja raportointi säilyvät vähintään nykyisellä tasolla.

ESPOON VANHUSNEUVOSTO

Olli Männikkö, puheenjohtaja                                           

Marja-Liisa Lahtinen, varapuheenjohtaja

Kerttu Perttilä, jäsen                                           

Katri Rannisto, jäsen

Erja Tikka, jäsen