Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän muistutus (lausunto) Biologi, 220507 asemakaavan muutos
ESPOON VAMMAISNEUVOSTO
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO
9.5.2025
Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän muistutus (lausunto)
Biologi, 220507 asemakaavan muutos
Lausunto pohjautuu Kaupunkisuunnittelukeskuksen esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä
26.3.2025 sekä kaava-aineistoon Espoon www-sivuilla.
Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta alueesta rakennuksineen ja ympäristöineen saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käytettävä alue.
Yleistä
Asemankaavan muutoskohde on Otaniemen keskeistä aluetta ja sinne muutos- sekä täydennysrakentamisen toteuttaminen on osin haasteellista vilkkaiden liikenneväylien, toimivan yliopistokampuksen sekä alueelle jäävän vanhan rakennusmassan vuoksi.
Alue toteutetaan osin erityisen esteettömyyden tason mukaisena ja ko. tason alueita vielä laajennetaan.
Liikenne ja liikkuminen
Yleisesti suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.
RAKA haluaa korostaa, että liikkumisesteinen henkilö ei apuvälineilläkään (manuaalipyörätuoli, sähköpyörätuoli, rollaattori tms. kävelytuet yms.) kykene kulkemaan aina edes kymmentä metriä sisäänkäynnille.
Talviolosuhteiden tuomat lisähaasteet tai reitillä olevat esteet (esim. väärin pysäköidyt/ kulkureitille heitetyt sähköpotkulaudat ja pyörät) tulee olla hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella estettävissä.Toiminta- tai liikkumisesteisen henkilön pitää päästä perusoikeuksien mukaan liikkumaan vapaasti ja esteettömästi rakennetussa ympäristössä.
Ulkoalueet, paikoitus ja saattopaikat sekä pelastuspaikat
LE-pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. Saattoliikennettä on myös paljon muutakin kuin taksiliikenne. LE-paikkojen käyttäjäryhmä on laaja, mm. työntekijöissä voi olla LEpysäköintipaikan tarvitsijoita.
Esitetyssä materiaalissa LE-pysäköintipaikkojen etäisyys osan asuinrakennuksista
sisäänkäynneiltä on liian pitkä, käytännössä mahdoton.
LE-saattoliikennepaikat tulee sijaita mahdollisimman lähellä sisäänkäyntiä, alle 10 metrin päässä. Saattoliikenteen paikat tulee siten olla sijoitettuna pihaliikenteen kulkusuunnan mukaisesti. Suurien LE- autojen peruuttelu ja kääntyminen aiheuttaa vaaratilanteita muille kulkijoille.
Esittelymateriaalissa vain Meritekniikan korttelinkaava-alueella olevan päiväkodin luo oli merkittynä LE-saattopaikka-alue. LE-saattoliikenteen mahdollistaminen jokaiselle asuintalon ja liiketilojen sisäänkäynneille on mahdollistuttava.
Kuva suuresta (ambulanssikokoinen) saattoliikenteen ajoneuvosta, joka tarvitsee tilaa henkilönostimen avautumiseen ja kuljetettavan pois siirtymiseen 8500 mm tilan. LE-pysäköintipaikat tulee olla sisäänkäyntiä lähimmät pysäköintipaikat ja niistä tulee olla kaikissa sääolosuhteissa esteetön reitti sisäänkäynnille.
Mikäli LE-pysäköintipaikkoja sijoitetaan myös pysäköintitaloon tai pysäköintiluolaan, tulee huolehtia ympärivuotisesti kuljettavista esteettömistä kulkuväylistä pysäköintitalosta asuintalojen sisäänkäynneille asti. Pysäköintitalon sisäkorkeudessa on myös huomioitava, että ainakin osa siitä mahdollistaa suuren LE-auton (kuva edellä, ns. ambulanssikorkeus) pysäköinnin. Pääasiallisesti kuitenkin LE-pysäköintipaikkamahdollisuus tulisi olla lähellä asumisen ja liiketilojenkin sisäänkäyntejä.
Kun Espoon väestö ikääntyy ja kaupungin linjauksien mukaisesti yhä suurempi osa heistä asuu kotonaan mahdollisimman pitkään, myös tarve kotihoidon tms. asiakaskäynteihin kasvaa. Tämän takia on suunnittelussa huomioitava myös kotihoidon ajoneuvojen lisääntyvä pysäköintitarve. Asumiseen tukea ja apua tuovan (hoiva)henkilöstön pysäköinti on myös oltava mahdollisimman lähellä asiakkaan asuintalon sisäänkäyntiä, ei kaukana pysäköintilaitoksissa.
Pyörä- ja mopopysäköinti tulee sijoittaa aina sisäänkäynnillä LE-pysäköintipaikan ja LEsaattoliikennepaikan jälkeen, uloimmaksi. Muutoinkin pyörä-, mopo- sekä sähköpotkulauta- tms. pysäköinti on oltava toiminnallisesti turvallisessa paikassa, jotta kohtaaminen jalankulkijoiden, erityisesti LE-henkilöiden, sekä ajoneuvoliikenteen kanssa, olisi mahdollisimman vähäistä.
Kulkuväylät ja pihat tulee soveltua kaikille kulkijoille, pyörällisillä apuvälineillä kulkeville sekä saattoliikenteelle. Pihan tasoerot tulee olla mahdollisimman vähäisiä tosiasiallisen, kaikille soveltuvan piha-alueen toteuttamiseksi.
Erilaisten kivetysten ja reunakivien materiaalien tulee olla sopivia kaikille kulkijoille. Niiden tulee olla oikein asennettuja ja esteettömiä. Myös niiden talvihuolto tulee olla mahdollista eli mitään kulkureittiä ei voi jättää talviolosuhteissa huoltamatta valitun pintamateriaalin vuoksi.
Myös leikki- ja puistoalueen reitit on mahdollisuuksien mukaan toteutettava esteettömästi. Kannattaa huomata, että lyhyehkökin lähivirkistysalueen esteetön osuus on suuri mahdollisuus toiminta- tai liikkumisesteisen henkilön arjen parantumiseen, kun ulkoliikkuminen kodin lähellä olisi mahdollista.
Pelastuspaikat ja lumen sijoituspaikkojen merkitseminen on tärkeää jo kaavavaiheessa. Korkeiden rakennusten luokse on päästävä nostoautolla, sillä nykysuunnitteluun tuotu parvekeluukkujen kautta pelastautuminen ei onnistu toiminta- tai liikkumisesteiseltä henkilöltä. Lumen auraamisessa/kasaamisessa pitää huomioida esteettömien reittien ja LE-pysäköinnin toteutuminen.
Jäte- ja kierrätyspisteet
Jäte- ja kierrätyspisteiden keskittämisessä on huomioitava toiminallisuus, turvallisuus, hajuttomuus, meluttomuus, sekä esteettömyys. Pisteille on päästävä helposti kävellen ja pyörällisillä apuvälineillä, niiden on oltava lähellä asuinrakennusta, eikä monen sadan metrin päässä (suunniteltu kortteli on n. 300 metriä pitkä).
Jätepisteen eri toiminnot on oltava esteettömiä, mikä tarkoittaa mm. heikoilla käsivoimilla/ yhdellä kädellä kevyesti avautuvia ovia ja kansia, sekä riittävän matalalla sijaitsevaa jäte- tai keräysaukon korkeutta, joka mahdollistaa pisteen käytön esim. pyörätuolista istuen. Jäte- ja kierrätyspisteen eri keräilyastiat pitää merkitä selvästi, ja lisäksi valaistuksen on oltava riittävän tehokas.
Asuin- ja muilla kiinteistöllä on lajiteltavana useita eri jätteitä (nykyään 7 kpl). Suunnitelmassa lajittelu tarkoittaa jäte- ja kierrätyspisteen paikassa useita roska-astioita, sekä käyttäjien aktiivisuutta tuoda roskat sinne asti, sekä vielä aktiivisuutta lajitella ne oikeisiin niille kuuluviin astioihin. Kaikki jäte- ja kierrätysastioiden ulkopuolelle jätetty materiaali houkuttelee esim. haittaeläimiä, mutta on myös mahdollinen este LE-henkilöiden kulkureitillä.
Rakennusmassat
Asukkaiden varasto- ja yleiset säilytystilat tulee suunnitella siten, että yhä useammalla asukkaalla on mahdollisuus pyöräsäilytyksen lisäksi mm. LE-mopon eli ns. inva-mopon säilytykseen. Sälytystiloihin tulee päästä esteettömästi.
RAKA huomauttaa, että Tieliikennelain mukaan jalankulkijaan rinnastetaan myös max. 15 km/h (rakenteellinen nopeus) kulkeva, jalankulkua avustava tai korvaava liikkumisväline, sähkömopo (LE-mopo).
Pelastuspaikat ja lumen sijoituspaikkojen merkitseminen on tärkeää jo kaavavaiheessa. Korkeiden rakennusten luokse on päästävä nostoautolla, sillä nykysuunnitteluun tuotu parvekeluukkujen kautta pelastautuminen ei onnistu toiminta- tai liikkumisesteiseltä henkilöltä. Lumen
auraamisessa/kasaamisessa pitää huomioida esteettömien reittien ja LE-pysäköinnin toteutuminen.
Opasteet
Alueopastus tulee olla riittävä ja selkeä, jotta korttelialueella kulku onnistuisi heti oikein ja LEsaattopaikat ja LE-pysäköintipaikat löytyisivät sujuvasti.
Espoossa 9.5.2025
Pirkko Kuusela puheenjohtaja
Hanne Österberg Espoon Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmän
puheenjohtaja
Jakelu: Kaupunkisuunnittelukeskus
Ympäristö- ja rakennusvalvontakeskus
kirjaamo@espoo.fi
Tiedoksi: Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä