Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto Valokeilanaukio, 220837, asemakaavan muutos

  • Päätöksenteko
18.5.2022 8.48

Lausunto perustuu kaava-aineistoon Espoon www-sivuilla sekä kaavan suunnittelijoiden esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 17.1.2022.

Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta ko. kaava-alueesta saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.

Yleistä

Keilaniemessä sijaitsevalle kaava-alueelle tuleva aukio toimii joukkoliikenteen solmukohtana metroaseman, Raide-Jokerin päätepysäkin ja alueen maanalaisen pysäköintihallin sisäänkäynnin myötä. Aukio lähiympäristöineen tulee olemaan vilkas ja ruuhkainen alue, ja aukiolla on oltava liikkumisturvalliset ja sujuvat toiminteet opasteineen. Suunnittelussa on vielä huomioitava monimuotoisten jalankulkijoiden erilaiset tarpeet ja heidän kykynsä toimia liikenteessä, ks. Liikenneviraston (nyk. Väylä) ohje 11/2014: Jalankulun- ja pyöräilyväylien suunnittelu, s. 18. Linkissä Jalankulku_pyöräilyväylien suunnitteluohje_25.3.2014 (vayla.fi)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) .  

Erityisen esteettömyyden aluerajaus tulee olla esitettynä kaavamääräyksissä ja kaavasuunnitelmissa. 

Liikenne ja liikkuminen

Aukio toteutetaan esteettömyyden erikoistasoa noudattaen, joten turvallisuuden takaamiseksi tulee kaavamääräyksistä poistaa 6 §ssä kirjattu turvallisuutta vaarantava suunnitelma: ’Pyöräpaikkoja saa maanomistajien välisin sopimuksin sijoittaa toiselle tontille sekä yleisille alueille.’ Pyöräpaikat tulee viranomaisen valvomilla paikoilla esteettömyyden ja turvallisuuden takaamiseksi, eikä lupia paikkojen siirtelyyn voi pitää perusteltuina pelkästään maanomistajan välisin sopimuksin.

Polkupyörien ja sähkökäyttöisten potkulautojen käytön lisääntyessä on niiden väärinpysäköinti lisääntynyt räjähdysmäisesti. Uusien alueiden suunnittelussa ja lopullisessa toteutuksessa  pitää puuttua tähän vaaralliseen ilmiöön.
Kaupungin on luotava selkeät säännöt ja velvoitteet jalankulkijoita nopeammille liikkujille kaupunkialueella sekä lisättävä näistä säännöistä tiedottamista.   

Pyöräkaistojen ja jalankulun risteämiskohtien turvallinen liikkuminen on varmistettava jo suunnitteluvaiheessa.

Nopea pyöräliikenne oli Keilaniemen on ohjattu korotetulla (silta vain pyöräilijöille) baanaväylällä, mutta alueelle suuntautuvan pyöräliikenteen ohjautuminen oikeille väylille tai väylän osille tulee varmistaa hyvän suunnittelun ja riittävien opasteiden avulla.
Esimerkkinä valokeilanaukion pyöräpysäköintipaikoille saapuminen pohjoisesta on parempi ohjata raitiovaunupysäkin pohjois- kuin eteläpuolelta pysäkiltä metron sisäänkäynnille kiirehtivien ihmisten tuoman ruuhkakohdan vuoksi.

Kaava-alueen ulkopuolelle jää etelästä saapuva kevyen liikenteen väylä, jolta laskeutuminen kaava-alueen aukion tasolle on jyrkkä. Aito esteettömyys edellyttää myös tämän kohdan suunnittelua ja toteutusta esteettömästi.

Pysäköinti ja saattoliikenne

Liikuntaesteisten (jatkossa LE) pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. Saattoliikennettä on myös paljon muutakin kuin taksiliikenne.

  • LE-pysäköintipaikat on suunniteltu maanalaiseen halliin, josta on oltava toimiva 24/7/365 yhteys aukiolle.
  • Saattoliikenne-paikkoja on kaksi aukion laidalla ja toisesta niistä on melkein katettu yhteys sekä metroon että raitiotiepysäkille.

Opasteet

Tiiviin ja korkean rakennusmassa keskellä hahmottaminen omasta sijainnista voi olla vaikeaa. Uuden kaupunkialueen rakentamisessa kannattaa hyödyntää uutta teknologiaa, esim. paikannusteknologiaa eri vamma- ja erityisryhmien käyttöön. Pihasuunnittelussa taas erilaisten opaste- ja kohokarttojen sijoittuminen on tärkeä asia.

Korkeassa kaupunkirakentamisessa Erityistä huomiota on kiinnitettävä ohjaavien opasteiden suunnitteluun. Kun rakennuksessa on Espoon palveluita tai muita julkisia (esim. KELA) palveluita, niin julkisia palveluita osoittavien opasteiden, mutta samoin muiden rakennusten opasteiden tulee olla Espoon opastesuunnitelmien mukaisia selkeyden varmistamiseksi.

Muuta

Kulkuväylien materiaalit tulee olla liukkautta estäviä ja kulkua ohjaavia.

Espoossa 25.1.2022

Pirkko Kuusela                                      Hanne Österberg

Vammaisneuvoston puheenjohtaja         Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja

Jakelu:                          Kaupunkisuunnittelulautakunta
                                    Kaupunkisuunnittelukeskus

Tiedoksi:                       Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä