Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto Mattliden asemakaava sekä Mattlidenin koulukeskuksen suunnitelmat pihoineen, 311900

10.2.2025 10.49

ESPOON VAMMAISNEUVOSTO 
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO                                                                                   

                                                                          7.2.2025

Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto Mattliden asemakaava sekä Mattlidenin koulukeskuksen suunnitelmat pihoineen, 311900

Lausunto pohjautuu Kaupunkisuunnittelukeskuksen ja Arkkitehtitoimisto Ahlman Arkkitehdit Arkitekter Oy Ab:n esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 30.1.2025 sekä saatuun suunnitelma-aineistoon.

Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta ko. kaava-alueesta saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.

Yleistä

Kaava-alue on pääosin koulukeskuksen ja päiväkodin kampusalue, mutta alueelle rakentuu myös uusia asuinrakennuksia. Vaikka alue rakentuu tiiviiksi, tulee esteettömästä pääsystä jokaiseen kampusyksikköön (kouluasteet ja päiväkoti) kaikilla liikkumisvälineillä huolehtia suunnittelussa ja toteutuksessa turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

On erityisen tärkeää huomata, että inkluusion ja lähikouluperiaatteen myötä on Espoossa siirrytty pois erityiskouluista ja kaikki lapset sijoitetaan lähtökohtaisesti lähikouluun. 
Erityiskouluja ei enää ole (pl. Keinumäen sairaalakoulu ja Rinnekodin koulu erityisen vaativan kehitysvamman oppilaille).
Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki kouluyksiköt tulee saada tosiasiallissti esteettömiksi, mikä on helpompaa aina peruskorjausten ja laajennusrakentamisen yhteydessä. 

Tiiviin koulu- ja päiväkotikampuksen rakentamisessa tulee huomioida myös kunnossapidon vaatima tila. Talviolosuhteissa lumenläjityspaikat tulee olla merkittyinä kaavaan, jotta vältytään esteettömien kulkuväylien tai jopa LE-saattopaikkojen tai LE-pysäköintipaikkojen käyttämiseltä lumen läjitykseen.

RAKA huomauttaa, että koko laajennusrakentamisen aikana tulee esteettömät saattoliikenteen paikat ja esteettömät pysäköintipaikat olla käytössä ja välittömästi sisäänkäynnin lähellä.

Käyttäjärymät

Koulukiinteistön käyttäjäryhmä on usein paljon ajateltua laajempi. Oppilaiden lisäksi tilat, kalusteet ja varusteet tulee olla käytettäviä, esteettömiä ja turvallisia myös henkilökunnalle, omaisille ja läheisille sekä kuntalaiskäytölle. 

Toimintaesteisen henkilökunnan määrä tulee jatkossa lisääntymään, kun työ- ja elinkeinoministeriön suunnitelmat lisätä työllisyysastetta myös toimintaesteisten työntekijöiden määrää voimakkaasti kasvattamalla toteutuvat. 
Läheisten ja omaisten esteettömyystarpeet ovat yhdenvertaisen osallisuuden kannalta yhtä tärkeitä kuin toimintaesteisten oppilaiden. 
 

Liikenne ja liikkuminen

Yleisesti suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

RAKA haluaa korostaa, että liikkumisesteinen henkilö ei apuvälineilläkään (manuaalipyörätuoli, sähköpyörätuoli, rollaattori tms. kävelytuet yms.) kykene kulkemaan aina edes kymmentä metriä sisäänkäynnille. Talviolosuhteiden tuomat lisähaastet tai reitillä olevat esteet (esim. väärin pysäköidyt/ kulkureitille heitetyt sähköpotkulaudat ja pyörät) tulee olla hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella estettävissä siten, että toiminta- tai liikkumisestinen henkilö pääsee perusoikeuksien mukaan liikkumaan vapaasti ja esteettömästi rakennetussa ympäristössä.

Koulu- ja päiväkotikampukseen tulee siis olla kouluasteyksiköittäin (päiväkoti, alakoulu, yläkoulu, lukio) esteeettömiä saapumisväyliä ja sisäänkäyntejä. Toiminta- ja liikkumisesteiset henkilöt eivät siis voi sisätiloissakaan aina kulkea pitkiä siirtymämatkoja omaan kohdetilaan.

Esitetyssä suunnitelmassa ei ole otettu huomioon em. pitkiä siirtymiä ja onkin tärkeää suunnitelkla tarkemmin eri toimintayksiköihin lähestyminen esteettömästi ja turvallisesti.

Mikäli yhdyskäytävä päiväkotirakennuksesta koulukeskukseen toteutuu ja sitä käytetään esteettömänä reittinä koulukeskukseen, tulee huomioida molempien rakennusten hissien toimivuus sekä koulu- että kuntalaiskäyttöaikana ja yleisesti turvata poikkeustilanteissakin (hissi rikki) esteetön kulku eri rakennusten välillä.
Yhdyskäytävän tulisi olla tasainen, sillä ulkolämpötilan vaihdellessa käytävä saattaa olla niin kylmä, että sen sisälattiapinta muuttuu liukkaaksi ja kulkeminen ei ole turvallista.

Talvikunnossapito tulee huomioida suunnitelmissa mm. lumen läjityspaikka merkitsemällä.

LE-saattoliikenne ja LE-Pysäköinti (LE= liikkumisesteellisten henkilöiden)

LE- pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. 
Saattoliikennettä on paljon muutakin kuin LE-taksiliikenne.

LE-saattoliikenteen pysähtymispaikan tulisi sijaita mahdollisimman lähellä pääsisäänkäyntiä, joka tulisi olla katettu.

LE-saattoliikenne tulee suunnitella aina ns. läpiajettavaksi. Suurien LE- autojen peruuttelu ja kääntyminen aiheuttaa vaaratilanteita muille kulkijoille.

Kuva suuresta (ambulanssikokoinen) saattoliikenteen ajoneuvosta, joka tarvitsee tilaa henkilönostimen avautumiseen ja kuljetettavan pois siirtymiseen 8500 mm tilan.
 

Esitetyssä uunnnitelmassa tarvitaan suurien LE-saattoliikenneajoneuvon pysähtymispaikat sekä koulukeskuksen pohjoiselle sisäänkäynnille (on suunnitelmassa), koulukeskuksen keskiosaan ja alakoulun johonkin osaan.
Myös päiväkotirakennuksen LE-saattoliikennepaikka vaatii vielä tarkennusta.

Suunnitelmassa asuinkorttelin sisäpiha tulee toiminaan LE-saattoliikenteen sijaintina ja LE-pysäköintipaikat jyrkän pihan talojen päädyissä eri korkeuksilla LE-psyäköintipaikkoina. 

Polkupyörien ja (sähkö)potkulautojen pysäköintipaikat tulee suunnitella siten, että ne eivät ole esteenä esteettömälle liikkumiselle. Esteetön liikkuminen on yleensä hitaampaa kuin muu kävelyvauhtinen liikkuminen.
 

LE-pysäköintipaikat tulee olla sisäänkäyntiä lähimmät pysäköintipaikat ja niistä tulee olla kaikissa sääolosuhteissa esteetön reitti sisäänkäynnille. 

Päiväkodin ja Smedjanin LE-pysäköintipaikkojen sijainti oli esittellyssä suunnitelmassa kaukana talojen sisäänkäynniltä ellei LE-pysäköintipaikkoja saada toteutettua Smedjanin länsipäätyyn, jolloin mahdollinen LE-saattoliikenteen paikka (pyrähdysympyrä) ei toteutuisi.

Opasteet

Kaavamuutos tuo purkamista ja rakentamista ja muuttuvia järjestelyjä aktiivisen koulukeskuksen alueelle, Siksi riittävä opastus (myös esteettömille reiteille) ja näkyvät sekä aidosti toimivat opasteet ovat erittäin tärkeitä etenkin rakennusaikana.
Esteettömän reitin tulee olla rakennusaikanakin lyhin reitti.
 

Espoossa 7.2.2025

Pirkko Kuusela                                                               Hanne Österberg

Vammaisneuvoston puheenjohtaja                               Rakennetaan kaikille -työryhmän 
puheenjohtaja

Jakelu:          Kaupunkisuunnittelukeskus 
                      Arkkitehtitoimisto Ahlman Arkkitehdit Arkitekter Oy Ab

 Tiedoksi:      Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä