Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille- työryhmän lausunto Kuitinmäen koulun opaste- ja kalustesuunnitelmasta

6.6.2023 9.23

Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille- työryhmän lausunto

Kuitinmäen koulun opaste- ja kalustesuunnitelmasta
         

Espoon vammaisneuvosto sai pyynnön Arkkitehtitoimisto CJNltä osallistua metron asemalaiturien uudistettavien taktiilimerkintöjen katselmukseen 9.2.2023 sekä kommentoida yleisesti eri käyttäjäryhmien tarpeita esteettömyyden ja turvallisuuden kannalta. Arkkitehtitoimisto suunnittelee asiaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen ja Länsimetron toimeksiannosta.



Espoosta osallistui pyydetty edustaja vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmästä, mutta Espoon kaupungin edustajaa ei ollut paikalla.




Yleistä



Varoitusmerkkien tulee olla käyttötarkoituksen mukaisia ja turvallisia ja tavoitetilana tulee olla, että jokaisella asemalla koko metron alueella laiturimerkinnät ovat yhteneväiset.



Metron lattiavaroitusmerkkien suunnittelussa tulisikin miettiä yhteneväisyyden lisäksi kokonaisratkaisua käytettävyyden kannalta niin valkoisen kepin käyttäjien, heikosti näkevien, heikosti liikkuvien, pyörällisillä apuvälineillä liikkuvien kuin keskivertokäyttäjien kannalta. Eli laiturin reuna tulisi selkeästi nähdä kaikissa valoisuusolosuhteissa ja tuntea jalan sekä erilaisten apuvälineiden avulla.

Kohomerkinnät eli taktiilit valkoisen kepin käyttäjille ovat välttämättömiä ja osa suunnitteluratkaisua.



Em. koetilanteessa valkoisen kepin käyttäjiä edusti Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaisten (HUN) koeryhmä, joka antoi oman näkemyksensä esitettyjen 11 varoitustaktiilin toimivuudesta. Ko. HUN:in koeryhmässä oli myös espoolaisia edustajia ja paikalla oli myös Espoon vanhusneuvoston edustaja.




Nykyiset laiturin reunamerkinnät



Valitettavasti nykyiset merkinnät eivät ole yhteneväisiä. Etenkin Länsimetron osalla lähes jokaisella asemalaiturilla (sisätiloissa) ja kantametron osalta ulkoasemilla on erilaiset reuna- ja varoitusmerkinnät.



Lähes kaikilla asemilla oleva laiturin varoitusmerkintä, n. 10 cm levyinen oranssi/keltainen karhea raitamerkintä on monin osin värjäytynyt/ likaantunut liian tummaksi ja ei siten palvele näön varassa kulkevia heikkonäköisiä tai keskivertokäyttäjiä. Raidan värin kontrasti molemmin puolin oleviin laatoituksiin on myös osin liian heikko, etenkin nyt tummaksi värjäytyneenä/ likaantuneena.

Kapeus ko. raidassa on nykyisellään tuntoaistimuksena heikko ja lisäksi helposti ohi astuttava sen kapeuden vuoksi.


 

Parannustarpeet metron asemalaiturien reunan varoittavissa merkinnöissä



Tavoitetila metron laiturialueen reunamerkintöjen osalta:

 

  • Reunamerkintäkokonaisuuden tulee palvella kaikkia käyttäjäryhmiä ja taata kaikille käytettävä, turvallinen ja reunasta varoittava kulku riittävän leveällä alueella.
  • Laiturinreuna olisi kokonaisuudessaan syytä rajata n. 60 cm:n matkalta aseman muusta laatoituksesta eroavalla ja riittävällä kontrastilla erottuvalla karhennetulla värilaatalla. Tämä leveys palvelee jo pitkällä askelluksella ja ruuhkatilanteessa kulkevienkin mahdollisuutta huomioida laiturin reuna.
  • Varoitusmerkinnän laatta tulee olla mattapintainen heijastusvaikutuksen minimoimiseksi.
  • Ennen karhennettua laatta-aluetta tulee olla tuntoaistiin perustuva yhtenäinen varoituraita, valkoisen kepin käyttäjien taktiiliraita. Sen käytettävyydessä pitää vielä huomioida myös sen visuaalisena elementtinä toimiminen eli ko. taktiiliraita olisi samalla myös riittävän kontrastivärisenä heikkonäköistenkin erotettavissa laiturin reuna-alueella.
  • Pyörällisillä apuvälineillä, heikolla sekä matalalla askelluksella kulkeville (esim. ikääntyneet), heikkonäköisillä ja erilaisten kävelykeppien käyttäjillä em. valkoisen kepin käyttäjien taktiiliraidan tulee olla loivareunainen profiililtaan ja tarttumaton pinnoitukseltaan.

    Pyörällisten apuvälineiden ja matkalaukkujen pyöräkoko vaihtelee suuresti ja pienimpienkin pyöräkokojen kanssa taktiiliraidan tulee olla käytettävä ja turvallinen, ts. kompastumisvaaran erittäin pieni.

Espoon vammaisneuvosto toivoo saavansa jatkossakin osallistua metrolaitureiden turva-asioiden käsittelyyn.

Espoossa 23.2.2023

Pirkko Kuusela

Vammaisneuvoston puheenjohtaja                

Hanne Österberg

Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja                    

Jakelu:

Arkkitehtitoimisto CJN, Tapio Sirola

Espoon kaupunki

Espoon vanhusneuvosto

Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset

Espoon vammaisneuvoston jäsenet ja varajäsenet

Espoon vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmän

jäsenet ja varajäsenet