Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kohteesta Prismakeskus, Espoon Keskus
ESPOON VAMMAISNEUVOSTO
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO
4.3.2025
Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kohteesta Prismakeskus, Espoon Keskus
Lausunto perustuu L Arkkitehdit Oy:n esittelyyn sekä saatuun materiaaliin pvm 19.2.2025 Rakennetaan kaikille -työryhmässä 25.2.2025.
Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta Prisma-keskuksesta asuntoineen ja viereisine katu-alueineen saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.
Yleistä
Espoon Keskus on tärkeä ja tiivis palveluiden sekä liikkumisen alue Espoon Keskuksen aluekeskuksessa. Esteetön kulku suunniteltuun Prisma-keskukseen asuntoineen ja sinne saapuminen on varmistettava. Lisäksi esteetön kulku Entressen kauppakeskukseen on turvattava.
Tämän hankkeen haasteena on saada esteetön ja turvallinen sekä kaikissa olosuhteissa toimiva liikkumisesteisten (jatkossa LE) saattopaikka sekä samalla ambulanssien pysähtymispaikka mahdollisimman lähelle esteettömiä sisäänkäyntejä, kun ulkopuolinen tila on kaupungin katu-aluetta.
Jo tässä kohtaa RAKA muistuttaa, että iso LE-ajoneuvo ja ambulanssi ovat niin korkeita ajoneuvoja, että ne eivät mahdu rakennuksen suunniteltuun pysäköintihalliin.
Rakennuksen käyttöönoton hyväksyminen ilman asianmukaisen LE-saattopaikan ja samalla ambulanssin pysähtymispaikan olemassaoloa ei voi olla hyväksyttävää.
Liikenne ja liikkuminen sekä pysäköinti ja saattoliikenne
Yleisesti suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.
Esitellyssä aineistossa liikkumisen reitit ovat hyvin mietittyjä ja loogisia. Pyöräpysäköinti oli myös suunnitelmassa eriytetty hyvin pois toiminta- ja liikkumisesteisten kulkuväylältä.
Liikuntaesteisten pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka.
Saattoliikennettä on myös paljon muutakin kuin taksiliikenne.
Esitellyssä aineistossa suunnitellut LE-pysäköintipaikat on hyvin toteutettu.
LE-saattoliikennepaikka on oltava aina lähellä ja lähinnä sisäänkäyntiä oleva jättöpaikka. LE-saattopaikan on hyvä olla katettu ja lämmitetty.
Tässä kohteessa ongelmaksi muodostuu LE-saattopaikan ja samalla ambulanssin pysähtymispaikan puuttuminen, sillä se on suunniteltava kaupungin katualueelle.
Kuten aiemmin on jo mainittu, eivät isot LE-autot tai ambulanssit mahdu rakennuksen pysäköintihalliin.
LE-saattopaikan tulee olla mahdollisuuksien mukaan ns. läpiajettava ja sopiva myös isoille LE-autoille.
Tarvittava tila isolle LE-autolle, avattavalle nostimelle ja pyörätuolin siirtymiselle
pois nostimelta on vähintään 8500 mm.
Ison LE-auton saattopaikan leveyden tulee olla 3600 mm ja korkeus 3000 mm.
Sisätilat
Hissien sijainti, koko ja varustelu olivat suunnitelmassa hyvin mietittynä, vaikka kaikkia hissejä ei ole voitu suunnitella läpikuljettaviksi.
Kulku viereiseen Kauppakeskus Entressen tapahtuu edelleen nyt olemassa olevan kulkusillan kautta. Kulkusilta on ja tulee olemaan kalteva rakennusten eri kerroskorkeuksien vuoksi.
Vaikka rakennettavan Prisma-keskuksen suunnitelmat eivät ulotu ko. yhteyssiltaan, RAKA toivoo jatkokeskustelua kulkusillan kaltevuudesta ja luiskasta sekä erityisesti yhteyssillan pintamateriaaleista. Kaikille esteetön ja turvallinen kulkuyhteys turvaa sujuvan kulkemisen jatkossakin, sillä kulku Prismakeskukseen tulee lisääntymään merkittävästi myös Kauppakeskus Entressen puolelta.
Opasteet
Opasteet ja niiden väritys, fontti, koko ja sijoittelu unohtamatta ääniopastusta ovat tärkeä osa palveluiden lähestyttävyyttä ja rakennuksessa kulkemisen sujuvuutta.
Espoossa 4.3.2025
Pirkko Kuusela
Vammaisneuvoston puheenjohtaja
Hanne Österberg Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja
Jakelu: Kaupunkisuunnittelukeskus
Rakennusvalvonta, rava.kirjaamo@espoo.fi
Espoon kirjaamo, kirjaamo@espoo.fi
L Arkkitehdit Oy
Tiedoksi: Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä