Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto Kivenlahden liikekeskus (Kivenlahden metrokeskus II), supistettu versio 2025
ESPOON VAMMAISNEUVOSTO
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO
26.2.2025
Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto
Kivenlahden liikekeskus (Kivenlahden metrokeskus II), supistettu versio 2025
Lausunto pohjautuu Arkkitehtitoimisto HKP Oy:n esittelyyn Rakennetaan Kaikille -työryhmässä (jatkossa RAKA) 11.2.2025 ja saatuun esteettömyysselvitykseen per 30.1.2025.
Alkuperäinen asiaesittely oli RAKA-ryhmässä 28.9.2022. Sen jälkeen RAKA on saanut päivitetyn esteettömyysselvityksen 25.5.2023, jossa mm. esteettömiä reittejä oli korjattu annettujen kommenttien perusteella ja RAKA on kommentoinut sitä.
Nyt 11.2.2025 esittelyssä sovittiin saatavan päivitetty esteettömyysselvitys koskien ylimmän kerroksen Laurean opetustilojen induktiosilmukoilla varustettuja tiloja (liitteenä esteettömyysselvitys per 13.2.2025).
Vielä tämän jälkeen saatiin lupakäsittelijältä tieto, että hanke on vedetty pois lupakäsittelystä, eli hanke ainakin tällä erää peruuntuu. Mm. Laurea oppilaitos on vetäytynyt hankkeesta.
Koska hankealueeseen liittyy nyt ja jatkossa toiminnassa oleva Länsi-Metron sisäänkäynti ja jos alueelle toteutetaan liikekeskus tai muita rakennelmia, RAKAn on edelleen ajankohtaista muistuttaa erityisen esteettömyyden vaatimuksista liikenne-asemakohdissa sekä mm. LE-saattoliikennepaikkojen tosiasiallisesta esteettömyydestä yhdenvertaisen liikkumisen mahdollistamiseksi.
Yleistä
Kivenlahden liikekeskus (Kivenlahden metrokeskus II), tontti 49-34-15-3, on merkittävä rakentamisen kohde, koska siellä sijaitsee jo nyt julkisen palvelun liikenneasema, Länsi-Metron Kivenlahden metroaseman yksi sisäänkäynti. Julkisen palvelun liikenneasemat ovat yleensä erityisen esteettömyyden vaatimustasoa.
Sisäänkäynti on vilkkaassa käytössä: ympäristössä on jo nyt paljon asukkaita ja tulevaisuudessa valmistuu todella suuria kerrostaloja lähelle sekä varsin pian valmistuu Länsiväylän pohjoispuolella Kiviruukin alueelle toimistotaloja. Yhteen toimistotaloon sijoittuu myös 1200 oppilaan Länsi-Espoon lukio. Lähellä sijaitsee myös juuri valmistunut suuri liikuntakeskus, Hybridiarena Hype ja sekin tuo jo nyt paljon liikennettä metroaseman sisäänkäynnille.
Koska hanke on ollut suunnitteilla jo vuodesta 2015, on alueen katuverkosto suunniteltu sen ajan rakennussuunnitelmien mukaisesti.
Nyt esitellyssä supistetussa suunnitelmassa 30.1.2025 liikekeskuksen rakennusmassa pienentyy merkittävästi, jolloin katusuunnitelma ja siten jo rakennetut kadut toimintoineen ovat epäkäytännöllisiä ja jopa vaarallisia.
Liikkumisesteisten (jatkossa LE) henkilöiden saattoliikenne
Tässä kohteessa liikekeskuksen uuden suunnitelman 30.1.2025 mukainen ainoa liikkumisesteisten henkilöiden LE-saattoliikennepaikka jää liikekeskuksen pohjoispuolelle Höyrylaivantien varteen (Liite Tarkempi selvitys ko. 30.1.2025 suunnitelman turvattomasta ja esteellisestä ongelmakohdasta Höyrylaivantiellä).
Ko. LE-saattopaikan ja liikekeskussuunnitelmassa Höyrylaivantien sisäänkäynnin väliin jää
-pyöräpysäköintipaikat
-kaupunkiliikennepyöräasema
-Baana, pyöräilyn laatureitti
-viistosti sivussa oleva suojatie.
Koska LE-saattopaikkojen tulee sijaita esteettömän sisäänkäynnin lähellä ja tosiasiallisesti esteettömässä ympäristössä mieluiten katetun sisäänkäynnin alla, ei edellä mainitut ohitettavat esteet (pyöräpysäköinnit, baana) luo mitenkään käytettävää ja turvallista LE-saattopaikkaa kyseisissä suunnitelmissa.
Huomiona vielä tässä kohden, että vanhassa suunnitelmassa v.2023 oli vielä
kaksi LE-saattopaikkaa eri kohdissa liikekeskuksen rakennukseen ja siten metrolle ja oppilaitokseen pääsemiseen.
Liikekeskukseen oli suunnitteilla myös yksi kokonainen kerros Laurean opetustiloja ja oppivelvollisuuden ulottuessa 18-vuotiaisiin, myös 2. asteen oppilaitostilojen tulee olla esteettömästi lähestyttäviä. Nyt uusimmissa suunnitelmissa 30.1.2025 ainoa LE-saattopaikan sijainti olisi käytännössä estänyt LE-saattoliikennettä käyttävien oppivelvollisuusikäisten oppilaiden saapumisen opetustiloihin.
Rakennusten jatkosuunnittelu tontilla ja LE-saattopaikka
RAKA edellyttää, että jos ja kun liikekeskusrakennus/ tms. ja siten liikenneasema tulee uudelleen suunnitteluun eli rakennuslupaa haetaan, tulee LE-saattopaikan sijainnille olla turvallinen ja esteetön sisäänkäyntikohta.
RAKA huomauttaa vielä, että esteetön ja turvallinen kulku on tontin 49-34-15-3 koko rakentamisen ajan (tulevaisuudessa) turvattava nykyiseltä Metron sisäänkäynniltä.
RAKA haluaa lausuttavakseen aikanaan liikekeskuksen tms. rakennussuunnitelmat, sillä tässä kohtaa RAKAn ei kannata lausua peruuntuneista suunnitelmista.
RAKAn mielestä Espoon Kaupunkisuunnittelukeskuksen ja Kaupunkitekniikan keskuksen olisi hyvä miettiä toimintatapoja tilanteessa, jossa kadut/ sisäänkäynnit tms. rakenteet tontin ympärillä on jo aiemmin suunniteltu ja toteutettu oikein sen aikaisten suunnitelmien mukaisesti, mutta viivästynyt ja muuttunut rakennussuunnittelu tuokin nykytilanteessa ongelmia tontille ja/ tai rakennuksiin pääsemiselle esteettömästi ja turvallisesti.
Espoossa 26.2.2025
Pirkko Kuusela Vammaisneuvoston puheenjohtaja
Hanne Österberg Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja
Jakelu: Kaupunkisuunnittelukeskus
Rakennusvalvonta, rava.kirjaamo@espoo.fi
Espoon kirjaamo, kirjaamo@espoo.fi
HKP Arkkitehdit
Tiedoksi: Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä
Liite Tarkempi selvitys ko. 30.1.2025 suunnitelman turvattomasta ja esteellisestä ongelmakohdasta Höyrylaivantiellä
Höyrylaivantien ja liikekeskuksen välinen alue tulee olemaan tiiviisti rakennettu liikenneympäristö, jossa kaikkien eri nopeutta kulkevien liikkujien turvallisuus pitää huomioida. Erityisesti kävelypainotteinen alue on sisäänkäynniltä LE-saattopaikalle, pyöräpysäköintiin, kaupunkipyöräasemalle, suojateille ja jalkakäytäville.
Koska baana on yleensä etuajo-oikeutettu ja korkea nopeuksinen polkupyöräväylä, jota Höyrylaivantien varren alamäki vauhdittaa, on baanan kulkureitti suunniteltava siten, että kohtaamisia jalankulkijoiden kanssa tulee mahdollisimman vähän, jos ollenkaan.
Esitellyssä suunnitelmassa 30.1.2025 kaikki jalankulkijat joutuvat ylittämään baanan, mukaan lukien LE-saattoliikenteen paikalta ja pyöräpysäköinneiltä tulevat. Esimerkiksi Väyläviraston (2020) Pyöräliikenteen suunnittelu -oppaassa löytyy esimerkki, jossa baanan reitti on esitetty kulkemaan lähempänä ajorataa, jolloin LE-saattoliikennepaikka voitaisiin sijoittaa pyöräkaistan viereiseen syvennykseen. Tällöin LE-saattopaikalta olisi oikeasti turvallinen kulku liikekeskuksen pääsisäänkäyntiin.
(Lähde: Pyöräliikenteen suunnittelu, Väylävirasto 2020. https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2020-18_pyoraliikenteen_suunnittelu_web.pdf(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Lisäksi Höyrylaivantien varteen tulevien pyöräpysäköinnin telineiden määrän toivotaan perustuvan pyöräliikenteen todellisiin ennusteisiin ja tavoitetilaan.
Toivottavaa olisi myös, että suunnittelussa huomioidaan erikoispyörien (esim. kolmipyöräinen polkupyörä tai tavarapyörä, joka voi olla jopa 2,5 m pitkä) ja lasten pyörien pysäköintimahdollisuus.
Pyörätelinetyypit tai mahdolliset pyörätelinekatokset pitää myös sijoittaa siten, etteivät ne aiheuta eri pituisille (esim. lapset ja pyörätuolinkäyttäjät) kävellen liikkuville näkemisen esteitä.