Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuutoksen kohteessa Tapiolan kulttuuriaukio, aluenro 210314

8.4.2024 9.55

ESPOON VAMMAISNEUVOSTO 
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO                                                                                   

3.4.2024

Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuutoksen kohteessa Tapiolan kulttuuriaukio, aluenro 210314

Lausunto pohjautuu Kaupunkisuunnittelukeskuksen ja Arkkitehtitoimisto ALA Oy:n esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 29.2.2024 sekä suunnitelma-aineistoon Espoon www-sivuilla.

Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta ko. kaava-alueesta saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.

Yleistä

Tapiolan keskeisen kulttuuriaukion korjaaminen ja kulttuurikeskuksen laajennus teatteritalolla luo kaupunkilaisille yhä enemmän käytössä olevan kulttuurikeskittymän. 
Suunnitelmien toteutuksessa tulee huomioida erityisen esteettömyyden vaatimukset (mm. luiskakaltevuus max. 5%) sekä Design for All (DfA) -periaatteita, jotta saadaan kaikille kaupunkilaisille käytettävä, turvallinen ja esteetön kokonaisuus huolimatta RKY:n tuomista reunaehdoista. Tapiolan suunnittelun Design-manuaali tulee olla ohjeellinen siinä kohtaa, kun suunnitellaan ja toteutetaan lain ja säädösten edellyttämää aidosti esteetöntä ympäristöä ja rakennuksia.

Paitsi Kulttuurikeskuksen ja uudisosan teatterin kävijöissä, voi esteettömän ympäristön ja esteettömien rakenteellisten ratkaisujen tarvitsijoita olla myös laajennetun kulttuurikeskuksen työntekijöissä sekä esiintyjissä. Kaikessa suunnittelussa on myös hyvä muistaa, että esteettömän reitin tulee olla aina lyhin reitti.

Kulttuurikeskuksen nykyisen osan korjausta saadaan vielä odottaa tulevaisuuteen, mutta RAKAssa nousi esille mahdollisuus teatteritalon hissien käyttämiseen siirryttäessä nykyisen osan toiseen kerrokseen (ks. myöhemmin kohdassa Uudet rakennukset).

Kun Kulttuurikeskuksen laajennusta, teatteritaloa rakennetaan, on tärkeää varmistaa esteetön ja turvallinen kulku edelleen ’vanhaan’ kulttuurikeskuksen osaan, jossa sijaitsee myös kaikkien ikäryhmien paljon käyttämä julkinen palvelu Tapiolan Kirjasto. 
Rakennusaikaisten turvallisten ja esteettömien kulkureittien sekä liikuntaesteisten (jatkossa LE) saattopaikkojen tai LE-pysäköintipaikkojen toteuttaminen on erittäin tärkeää.

Tiiviin kaupunkikeskuksen keskelle rakennettaessa tulee huomioida myös kunnossapidon vaatima tila. Talviolosuhteissa lumenläjityspaikat tulee olla merkittyinä kaavaan, jotta vältytään esteettömien kulkuväylien tai jopa LE-saattopaikkojen tai LE-pysäköintipaikkojen käyttämiseltä lumen läjitykseen.

Liikenne ja liikkuminen

Yleisesti suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

Toivottavaa on, että jalankulkureittien pintamateriaalit kaikkialla toteutetaan esteettömyys huomioiden. Laatoitus oin usein huono vaihtoehto esteettömyyden toteuttamiseksi. Mikäli jalankulkureittejä toteutetaan laatoilla, täytyy huomioida kaikissa keliolosuhteissa kulkureittien tasaisuus ja niiden huolto.  Esimerkiksi isot laattojen väliset saumaraot aiheuttavat haittaa esteettömyydelle, kuten myös laattojen vajoaminen/nouseminen sekä laattojen rikkoontuminen.

Ihmiset muuttavat huonosti reittivalintojaan, joten yleensä kuljetaan sieltä mistä on tutuin, nopein ja/tai lyhin reitti.  Kaikilla ikäryhmillä ovat pyörällä, kuten myös sähköpyörälaudoilla, ajamisen reittimuutokset siten hankalia. 

Suunnitelmassa pyörätien siirtäminen Kulttuurikeskuksen kohdalla Kaupinkalliontien läntiselle puolelle tulee olemaan haastavaa toteuttaa. Pelkät liikennemerkit eivät riittäne muuttamaan totuttujen reittien valintaa, jolloin teatterin puoleinen kulkuväylän pyöräliikenne risteäisi teatterin huoltoliikenteen ja LE-saattoliikenteen kanssa. 

Lisäksi olisi huomioitava, että esimerkiksi yksityiskäytössä ja erityisesti vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen ohjattu kulkureitti olisi tällöin myös Kaupinkalliontien pyörätie. Tämä ohjaus siksi, että rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h!
Huomattavaa on, että vain mikäli sähköpotkulaudan rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan.

Toivottavaa olisi rajoittaa pyöräteiden nopeuksia (nopeusrajoitus, hidasteet, tms.) kulttuurikeskuksen lähiympäristössä, mutta erityisesti risteävän liikenteen sekä asuintalojen kohdalla, kaikkien liikkujien turvallisuuden takaamiseksi.

Polkupyörien ja sähköpotkulautojen väärin pysäköinti on nykyisin mittavaa.

- Kulttuurikeskuksen läheisyydessä on suuri riski siihen, että pyörät ja sähköpotkulaudat valtaavat sekä Galleriakäytävän pohjoisen että eteläisen sisäänkäynnin ja teatteritalon lounaisnurkan sisäänkäynnin. Kaikille, mutta etenkin liikuntaesteisille henkilöille, on voitava turvata esteetön ja turvallinen kulku aina rakennuksiin.

Suositeltavaa on suunnitella ja toteuttaa jokin vapaat ja esteettömät kulkuväylät turvaava pyörä- ja sähköpotkulautapysäköintiratkaisu.

- Kaupinkalliontien Kulttuurikeskuksen puoleiseen kadun laitaan on merkitty saattopaikkojen viereen pyörätelinepaikkoja. Mitoitukset tässä kohtaa pyörien ja lautojen väärinpysäköinnin kanssa johtavat RAKAn mielestä vaarallisiin ja esteellisiin tilanteisiin:
                      Kyseisessä kohdassa on siis autojen saattopaikka (lev. 2,5 m) 
                      +0,5 m, jalkakäytävä + pyöräily (lev. 3,5 m), jonka vieressä 
                      polkupyöräpysäköintialue (lev. 3,15 m). Lisäksi kannattaa 
                      huomioida, että nykyiset henkilöautot ovat leveydeltään 
                      huomattavasti suurempia kuin vanhemmat autot. Ja, kun 
                      tieliikennelain mitoituksen mukaan pysäköintiruudun leveyden 
                      tulisi olla 2,4 metriä, on esimerkiksi suosittujen katumaasturien 
                      korin leveys 2 m, johon      sivupeilit vielä lisäävät leveyttä 40 cm.  
                      Tämä tarkoittaa, että isot henkilöautot vievät ovet avattuina, 
                      etenkin toimintaesteisen henkilön poistuessa autosta, paljon tilaa, 
                      jopa pysäköintipaikan leveyttä enemmän. 
                      Kun samalla kohtaa on mitä todennäköisemmin väärinpysäköityjä 
                      pyöriä ja lautoja, ja näiden välissä pitäisi kulkea vielä jalankulkijat 
                      ja pyöräilijöitäkin, on vaaratilanteiden syntyminen enemmän kuin 
                      todennäköistä. 

Suositeltavaa olisi olla potkulaudoille merkitty erillinen oma pysäköintialueensa, joka pyörien pyörätelineiden lisäksi, sijaitsisivat vielä siten, etteivät nämä paikat häiritsisi esteetöntä kulkua edes väärinkäytettynä. Pyörällä ja sähköpotkulaudalla liikkuvat henkilöt jaksavat kävellä kauempaakin rakennuksiin.

Omalla autolla kulkevien paikoitustilojen ollessa maan alla, tulee opastukseen kiinnittää erityistä huomiota, jotta autoja ei jätetä LE-pysäköintipaikoille.

Aineistossa on suunniteltu yhden tilauslinjaliikenteen bussin jättöpaikka, mutta toimiiko yhden bussin jättöpaikka järkevästi, kun tulossa voi olla monta linja-autoa? 
Myös tilauslinja-auton matkustajien noutopaikka on yleensä sama ja silloin linja-auto saattaa seistä jopa 30 minuuttia odottaen kaikkia matkustajia vaikkapa ruuhkasta naulakkopalveluissa riippuen.
Entä tilauslinjaliikenteen pysäköintipaikat, mihin ne on suunniteltu esityksen/ tapahtuman ajaksi?

Lähibussiliikenne on osa esteettömiä matkustuspalveluita. Lähibussi voi käyttää LE-saattopaikkoja.

Teatteritalon huoltoliikenteen sisäänajon sijaitseminen samassa kohtaa kuin LE-saattoliikenteen sisäänajo on huono vaihtoehto. RAKA toivoo vielä suunnitelmien tarkistamista.

Kaava-alueella korjataan myös olemassa olevia luiskia. Niiden maksimikaltevuudeksi toivotaan erityisen esteettömyyden tasoa, max. 5 %.
Kaikkiin luiskiin tulee myös saada kaiteet turvallisen liikkumisen mahdollistamiseksi.
Luiskia on Arne Ervin aukiolta Keskustornille, Paviljongilta Arne Ervin aukiolle. 
RAKA on kiinnostunut myös Sampotorilta Kauppamiehentielle johtavasta luiskasta, koska se on olennainen kulkuväylä myös Kulttuuriaukiolle saavuttaessa.

Pysäköinti ja saattoliikenne

LE- pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. 
Saattoliikennettä on paljon muutakin kuin LE-taksiliikenne.

LE-saattoliikennepaikka tulee olla välittömästi oven läheisyydessä ja siitä tulee olla kaikissa sääolosuhteissa esteetön reitti sisäänkäynnille.

LE-saattoliikennepaikan olisi tärkeää olla katettu.

LE-saattopaikka on oltava aina lähin sisäänkäynnin ovea oleva jättöpaikka.

LE-saattoliikenne tulee suunnitella aina ns. läpiajettavaksi. Isojenkin autojen peruuttelu ja kääntyminen aiheuttaa vaaratilanteita muille kulkijoille.
Saattoliikenteen ja pelastustien linjaus aukiolla tulisi olla läpiajettava.

Riittääkö LE-saattoliikenteen ilmaiseva liikennemerkki estämään muuta (saatto)ajoa nykyiselle Kulttuurikeskuksen pääovelle? Kulttuuriaukion suunnitelma ajoneuvottomasti, mutta siten, että saattoliikenne sekä hälytysajoneuvot pääsevät kulkemaan alueella, vaatii vielä miettimistä.

Kaupinkalliontien Kulttuurikeskuksen puoleiseen kadun laitaan merkityistä saattopaikkojen käyttötarkoitus tulee miettiä vielä tarkemmin sijainnin mukaan:
- vaikka LE-saattoliikennettä ohjataan (toivottavasti) toimivasti esteettömille sisäänkäynneille, tulee ainakin ruuhkatilanteessa LE-saattoliikennettä saapumaan myös Kaupunkalliontien varteen eli lähimmät paikata tulee olla LE-saattopaikkoja,
- tilauslinjaliikenteen saattopaikka voi olla kauempi kuin lähin saattopaikka, koska linja-autoon nousevat  ihmiset, kykenevät myös liikkumaan hiuakn pidemmän matkna.
- Kaupunkalliontien varren muut paikat on tärkeää saada LE-pysäköinnille, koska teatterin valmistuttua koko talo kävijämäärä on niin suurta, että LE-paikat tulevat olemaan suuressa käytössä, jopa jatkuvasti täynnä. 

Esitellyssä suunnitelmassa lähes kaikki muu pysäköinti ohjataan pysäköintihalliin. Pysäköintihalleissa ainakin yksi kerros tulee mitoittaa ns. korkeille autoille sopivaksi, jolloin ambulanssiliikenne ja korkea LE-kalusto pääsevät halliin. 
Eli korkeat autot tarvitsevat alueella myös sisäpysäköintitilaa saattoliikennepaikkojen ja ulkopysäköintipaikkojen lisäksi.

Pysäköintihalleissa LE-saattoliikennepaikka ja LE-pysäköintipaikat tulee sijaita esteettömän uloskäynnin (hissin) välittömässä läheisyydessä.
Pysäköintilaitostenkin hissit tulee olla riittävän suuria ja läpiajettavia pyörällisille apuvälineille.

Polkupyörien pysäköintipaikat tulee suunnitella siten, että ne eivät ole esteenä esteettömälle liikkumiselle. Esteetön liikkuminen on yleensä hitaampaa kuin muu kävelyvauhtinen liikkuminen.

Kaupunkipyöräasemien paikka tulee myös sijoittaa kauemmaksi kulkuväylän ruuhkaisimmalta kohdalta tms. risteävän liikenteen kohdalta.

Esittelyssä tuli esille kulttuuriaukion kaakkoiskulmasta nouseva pysäköintitalon kulkuaukko, jonka kautta pääsisi tulevaisuudessa nykyiseen kulttuurikeskukseen ja sitä kautta teatteritalollekin. Kun pysäköintihallissa olisi vielä korkean LE-auton saattopaikkoja ja LE-pysäköintipaikkoja, niin tämä vaihtoehto esteettömästä reitistä olisi hyvä, ja toivottavaa olisi mahdollisimman nopea toteutus.

Kulttuuriaukio

Aukio jäsennellään istutuksin, rakentein ja laatoituksin, mutta huomio tulee olla myös esteettömyydessä ja käytettävyydessä. 

Aukion ja kulkuväylien materiaalit tulee olla liukkautta estäviä ja kulkua ohjaavia.
Harmaa/ betonin värinen laatta ja betonipollari eivät erotu toisistaan värisävyiltään. Värikontrastisuus materiaaleissa helpottaa havainnointia ja liikkumista.

Suunniteltujen laattojen asennus tulee toteuttaa siten, että laattojen reunoihin ei kompastu tai törmää heikosti liikkuvat tai pyörällisten apuvälineiden käyttäjät.
Talvikunnossapito on tällä aukiolla erityisen tärkeä suunnitella ja toteuttaa kulkuväylien esteetön kunto huomioiden.

Aukion kaltevuuksien tulee olla toteutuksessakin suunniteltujen mukaisia, esteettömiä ja levähdyspaikkojen/ istuimen eri korkeuksilla. Käsinojallisten penkkien käytettävyys on toimintaesteisille kaupunkilaisille parempi.
Kiinteiden istuin- ja istutusrakenteiden väleissä tulee päästä liikkumaan myös leveillä pyörätuoleilla.   
Esteettömien reittien täytyy olla aina lyhin reitti.

Aukion ja muiden piha-alueiden kunnossapito tulee olla mahdollista kaikkina vuodenaikoina ja talviajan lumimassoille pitää olla käytettävissä oma läjityspaikka. Läjityspaikka tulee merkitä kaavaan.

Uudet rakennukset

Esittelymateriaalin mukaan Kaupinkallion uusien asuinrakennusten takapiha on korkeuseroiltaan suuri ja siellä on paljon portaita. Onko suunnitelmissa otettu huomioon siirtyminen piha-alueella esteettömästi esim. rakennuksen hissien avulla.

Kaikkien uudisrakennusten pitää olla aidosti esteettömiä, jolloin mm. sisäänkäynnit ja hissit tulee varustaa äänellä, lukitusmekanismit ja ovipuhelimet tulee olla taktiilisti eli tuntoaistilla käytettävissä. Erilaiset tasapintaiset kosketusnäytöt eivät sovellu näkövammaisille henkilöille.

Kulkemisen ohjaamisessa riittävä valaistus ja riittävät värikontrastit ovat tärkeitä.

Teatteritalo voisi RAKAn mielestä toimia nykyisen kulttuurikeskuksen toisen kerroksen käyttöä korjaavana väylänä.
Nykyisin Kulttuurikeskuksen eri saleihin ohjataan toimintaesteiset henkilöt, etenkin pyörätuolikäyttäjät toisen kerroksen kautta LE-paikoille erittäin pienellä hissillä ja tasonostimella. Nykyinen ratkaisu on hyvin haasteellinen ja pahimmassa tapauksessa mahdoton suurempien sähköisten liikkumisen apuvälineiden käyttäjille. Kulttuurikeskuksen hissiin ei suuremman apuvälineen mukana mahdu apuvälineen käyttäjän avustaja. Tasonostimia on apuvälineiden käyttäjien hyvin hankala tai jopa mahdoton käyttää itsenäisesti ja niiden toimintavarmuus herättää usein huolta toimintaesteisissä käyttäjissä.

Teatteritalon lounaisnurkasta tuleva maantason sisäänkäynti ja sen läheisyydestä nouseva hissi/ pitkä luiska (ei kuitenkaan liukuluiska, sillä sitä ei saa käyttää sähköpyörätuoleilla) voisi toimia korvaavana siirtymänä toiseen kerrokseen, kun Teatteritalon toisesta kerroksesta olisi myös esteetön siirtymä kulttuurikeskuksen vanhaan osaan.
Tämä järjestely toisi nopeamman korjauksen Kulttuurikeskuksen LE-paikoille pääsemiseen kuin odottaa ko. vanhan osan korjaamista.

Teatteritalon huoltoliikenteen sisäänajon sijaitseminen samassa kohtaa kuin LE-saattoliikenteen sisäänajo on huono vaihtoehto. RAKA toivoo vielä huoltoliikenteen sijainnin tarkastelua.

Opasteet

Kaavamuutos tuo purkamista ja rakentamista ja muuttuvia järjestelyjä Tapiolan keskeiselle alueelle, Siksi riittävä opastus (myös esteettömille reiteille) ja näkyvät sekä aidosti toimivat opasteet ovat erittäin tärkeitä etenkin rakennusaikana.
Esteettömän reitin tulee olla rakennusaikanakin lyhin reitti.

RAKA toivoo saavansa nähdä ja kommentoida opastesuunnitelmia ennen kuin ne menevät valmistukseen ja ennen rakennuksen käyttöönottoa.
 

Espoossa 3.4.2024

Pirkko Kuusela                                                               Hanne Österberg

Vammaisneuvoston puheenjohtaja                               Rakennetaan kaikille -työryhmän 
puheenjohtaja

Jakelu:            Kaupunkisuunnittelukeskus 
Arkkitehtitoimisto ALA Oy:

Tiedoksi:       Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä